Elvis
Medlem
FX Pichler är en av mina vita (stilla) favoriter. Jag ser att Loibner Loibenberg Grüner Veltliner 2013 finns på Systembolaget just nu.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sherry!
Madeira!
Det beror nog mest på vem man frågar och vilkent vin det är. De flesta PX blir ju tex märkbart bättre efter en 50 års lagring, eller så.Sherry och Madeira är det väl ingen poäng med att flasklagra?
Det beror nog mest på vem man frågar och vilkent vin det är. De flesta PX blir ju tex märkbart bättre efter en 50 års lagring, eller så.
Fast man behöver ha bra dåligt färgseende för att kalla en PX-sherry för vitt vin Borde kallas motsatsen: svart vin.
Att kalla Olorosso och Amontillado vitt går jag med på - även för de som är mörkare. Men har aldrig hört någon förorda flasklagring för dessa.
Tja, jag vet många som provat mogna vita Rhôneviner ofta och i princip aldrig gillat dem. Jag gör det som sagt, men generellt är jag mer förtjust i Roussanne och Marsanne än Viognier, och jag brukar nästan alltid öppna något med bättre syra snarare än en rhônare. Vill jag ha något oljigt blir det ofta en Alsace-Gewurz istället.Avseende lagringspotentialen är detta möjligen en utbildningsfråga, men inte så kontroversiell tycker jag.
Jag har faktiskt själv tre flaskor gammal Condrieu (Rostaing La Bonnette, 1997 resp. 1999) som ligger och skräpar, med ursprung i en blandpost som i övrigt bestod av Côte-Rôtie av ungefär samma ålder, men har inte hittat något tillfälle att göra mig av med dem. Tänkte nog mer på någon gratisprovning av högrisk-källarrester än ett vinferno eller någon vinklubbsprovning till nettopris. Låter som att jag kunde byta bort dem mot något ungt och friskt till en bra växelkurs om jag hittar en spekulant med rätt inställning.Ni får väl dra igång ett vininferno i Hufvudstaden så ska jag ta med mig lite riktig Condrieu i rätt ålder.
Px är väl en grön druva? (Cellartracker gånget är snabba på attplocka bort röda px-viner)
Tja, ser väl helt enkelt ut som spillolja (kanske SAE 40?) från en seriöst varmkörd motor, i både färg och konsistens...Fast man behöver ha bra dåligt färgseende för att kalla en PX-sherry för vitt vin Borde kallas motsatsen: svart vin.
1996 var nämligen en årgång med ovanligt hög syra även i Rhônedalen, och inte bara i Champagne som ju utgör origo i finewines.se:s koordinatsystem.
Vad är dina egna tankar om: "värt-att-lagra?"Ytterligare tips?
24e april ska väl 1994 Viña Tondonia Gran Reserva Blanco dyka upp... den behöver väl kanske inte mer lagring (även om den torde klara av det) men det är ju trevligt att ha nåt i väntan på att allt det andra blir drickfärdigt.
Vad är dina egna tankar om: "värt-att-lagra?"
Det finns en vits i att iaf läsa en bok om litteraturhistoria innan man söker in till Universitetets kurs i Litteraturhistoria. Samma sak att man bör kunna lite svenska innan man söker in till universitetets kurs i svenska.Jag kan inget hehe
Det finns en vits i att iaf läsa en bok om litteraturhistoria innan man söker in till Universitetets kurs i Litteraturhistoria. Samma sak att man bör kunna lite svenska innan man söker in till universitetets kurs i svenska.
Om jag refraserar: Varför läser du inte några böcker och surfar runt lite på Wikipedia innan du ställer frågor? Det skulle absolut ge betydligt mer för dig. Vi som redan läst någon bok har ju alltid saker att hämta ur en frågestund, medan ignoramus ju tyvärr saknar något att häfta upp kunskap och guldkorn på.
Men, njut du av ditt
...så njuter jag av mitt
Eller om man ställer frågan: vad tycker du är värt att dricka?
Ingen Bourgogne då?Du är ju redan inne på Chablis; jag tycker de är alldeles utmärkta att köra på för det ringa priset! Några hundralappar ger ju en 1er Cru och ytterligare 100 kr så är det ju Grand Cru. Vita Bdx har jag mindre koll på men det finns ju en del exemplar för 200-300 kr som utan problem kan mysa lite i källaren!
Mycket beror ju på hur länge du vill låta dem ligga (om jag missat det i tidigare inlägg så beklagar jag! )?