StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu far du med förutfattade meningar. Min personliga jakt är att hitta dryckljom under 300kr. Vägrar betala mer! Och som student jagade jag ihop ett gäng som hjälpte mig finansiera skwättar av allt från Latour, Mouton och Le Pin från '82, bgn från '64 osv. (Idag är just exakt DETTA dock lite svårare.) Vi njöt alla storligen och tillsammans!Nja ok, det var väl lite att ta i...
Jag har läst ett par kurser i dryckeskunskap på universitetsnivå men är fortfarande student så budgeten är som sagt begränsad vilket innebär att min möjlighet att pröva allt jag vill, också är begränsad.
Läser en hel del, både digitalt och analogt och har lite idéer såsom Chablis och Bourgogne när det kommer till vita att lagra. Dock finns det tvetydiga historier om huruvida vita viner från Bourgogne klarar av någon längre lagring. Hade jag, med obegränsad budget, fått välja ett vitt vin att lagra hade det blivit d'Yquem, såklart, men jag tycker vanliga vita är knepigare. Till vardags dricker jag Chablis eller Bordeaux på vita sidan och Rhone på röda sidan, mellan 100 och 150 spänn flaskan vilket ni tycker är piss men det är ok för mig.
Men eftersom kunskapen är bristfällig, har jag valt att vända mig till er.
Bra att du kommer med kunskap. Din är faktiskt bredare och djupare än mångas på detta forum. Tro mig!
Det produceras så otroligt mycket bra vin idag som är utanför de kända varumärkenas estrad, men som (blint) levererar lika bra eller bättre än finpaketeringarna. (Det finns dock Amazonas med plonk!) 2009 Chateau Montus (slår de flesta Bdx på käften utan att skämmas), Clos de Gat Chardonnay (klappar fint de finaste vita Bgn:er på huvudet) 1999 Chateau Musar stökar bort det mesta röda i blinda kraftmätningar, PN från Österrike, Nya Zeeland och flera odlare från USA levererar viner som gör Bgn till "blush-wines". Osv.
Som student har du absolut möjligheten dricka det bästa Världen har att erbjuda vad gäller viner. Kräver bara lite hemläxa, mod i barm och morskhet. Glöm aldrig att de flesta röda viner över 100-lappen presterar bättre än 10.000kr-Petrus från usla årgångar.
Glöm aldrig att det ju alltid är svårt för alla normala studenter att köpa Les Grand Marques. Men, i ärlighetens namn: VAD skall du med dem till? De är ju inte bättre, bara dyrare... (Glesa undantag finnes.)
Oavsett: ut å njut som zatingen!