Bitter Sediment
Medlem
Precis orkat uppdatera CT, inga större skrällar här inte
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Visa bifogad bild 28687
Jag har inte så jättemånga flaskor totalt, så det blir många som hamnar på delad plats.
Gäller det prenumerations-CT?Det verkar som att man inte kan göra tabeller i CT längre. Men man kan göra yxiga grafer. Såhär. Visa bifogad bild 32430
Du kan fortfarande få tabeller likt Martinskis och Henriks bilder ovan,Det verkar som att man inte kan göra tabeller i CT längre. Men man kan göra yxiga grafer. Såhär. Visa bifogad bild 32430
Visa bifogad bild 28207
Stadigt i toppen. Selosse kommer inte klättra... med däremot Billecart när NF och Hillary 08 släpps. André Jacquart starkast trend och kommer fortsätta uppåt eftersom jag redan förbokat Chetillons 2012 och Millésimé 2013. De Sousa som bubblat ett tag har tagit sig in på listan och kommer nog fortsätta uppåt. Bubblare nu är Vouette & Sorbet/Clandestin och Paul Sugot.
Inte så mycket som hänt. Ser ut som följer:Då är det dags av förnyelse av den här listan, lite förändringar ändå.
1. Delas Freres (1)
2. Domaine de la Pousse d'Or (2)
3. Willi Schäfer (3)
4. Luigi Pira (4)
5. Littorai (10)
6. Castello di Rampolla (5)
7. Domaine Henri Boillot (6)
8. Kutch (Ny)
9. Domaine Robert Chevillon (Ny)
10. Domaine Pierre Gonon (8)
Dönnhoff och Liquid Farm har varit alltför svårsparade 2022 så de är nästan slut. Måste göra något åt det.
Top 10 producenter
1. Jacques Selosse
2. Pol Roger
3. Louis Jadot
4. Penfolds
5. Louis Roederer
6. Bollinger
7. Ridge
8. Egly-Ouriet
9. Gonzalez-Byass
10. E. Guigal
Top 5 regioner
1. Champagne 24,4%
2. Burgundy 15,5%
3. California 7,4%
4. Bordeaux 6,1%
5. Tuscany 5,0%
Jag har på skoj lagt in vinerna i CT från de BYOB's jag arrangerar. Har inte lagt in alla flaskor ännu men för de 174 flaskor jag hittills lagt in är avg vintage 2006. Inget man väl har så stor nytta av, men kul att se att vinerna som är med på sammankomsterna oftast har en del ålder.Bara jag som inte fattar funktionen med "average vintage"?
T.ex om du har 10st champagne årgång 2008 och 10st champagne årgång 2012 så kommer det stå "average vintage 2010". Vad skulle man ha för nytta av det som konsument?
Om någon har något bra användningsområde då detta hade kunnat vara användningsbart så säg gärna till
Funkar från mobilen också, scrolla längst ner och välj view full siteDet verkar som att det bara funkar från datorn. Hursomhelst har det hänt lite sedan sist.
Pol Roger 8,6%
Bottles (26) / / Average vintage 2010,7Weingut Keller 4,0%
Bottles (12) / / Average vintage 2019,4Bodegas Toro Albala 3,6%
Bottles (11) / / Average vintage 1994,3Gérard Bertrand 3,3%
Bottles (10) / / Average vintage 2005,4Alfred Gratien 3,0%
Bottles (9) / / Average vintage 2008,0Louis Roederer 3,0%
Bottles (9) / / Average vintage 2012,7Palmer & Co 3,0%
Bottles (9) / / Average vintage 2009,2Ciacci Piccolomini d'Aragona 3,0%
Bottles (9) / / Average vintage 2018,0Sabelli-Frisch 2,6%
Bottles (8) / / Average vintage 2021,4Delamotte 2,6%
Bottles (8) / / Average vintage 2009,5Bodegas Benjamin de Rothschild & Vega Sicilia 2,3%
Bottles (7) / / Average vintage 2016,9von Winning 2,3%
Bottles (7) / / Average vintage 2020,1Damien Hugot 2,3%
Bottles (7) / / Average vintage 2011,4
Det händer en del på några år, lite lustigt att fyra producenter delar tiondeplatsen:Kul med lite nya tillskott i topp 10 och framförallt att även Sydamerika kvalar in:
Pieve Santa Restituta (Gaja) 3,4%
R. López de Heredia 3,0%
François Lumpp 2,8%
PerSe 2,6%
Bonnaire 2,4%
Massolino 2,4%
M. Chapoutier 2,4%
Marc Hébrart 2,2%
Clos Mogador 2,2%
Giovanni Canonica 2,2%
Hederlig handpåläggning mellan CT och kalkylprogram där jag gör en matris, den professionella importerar en ny CSV-fil varje år som kalkylprogrammet kan läsa och sortera...Du kan fortfarande få tabeller likt Martinskis och Henriks bilder ovan,
ta bara och tryck på "wine in my cellar" så du får upp allting du har och sedan "summarize by" så väljer du "producer" (i detta fallet) under denna
Visa bifogad bild 32431
Så får du upp en tabell likt:
Visa bifogad bild 32432
Däremot om du ska göra något flådigt likt detta så har jag inte den blekaste om hur du gör
Men det betyder antingen att du druckit mycket Selosse eller fyllt på med mycket av Pol Roger, Louis Roederer, Louis Jadot, Bollinger, von Winning (Ozyetra?), Château Pichon-Longueville Baron, Domaine Marc Morey & Fils och Egly-Ouriet tänker optimisten! Inte så pjåkigt med andra ord.Senaste inlägg från 2020. Tyvärr har det ju varit svårt att fylla på med Selosse sedan dess ...
Top 10 producenter
1. Pol Roger (2)
2. Louis Roederer (5)
3. Louis Jadot (3)
4. Bollinger (6)
5. von Winning (NY)
6. Château Pichon-Longueville Baron (NY)
7. Domaine Marc Morey & Fils (NY)
8. Egly-Ouriet (8)
9. Jacques Selosse (1)
10. E. Guigal (10)
Top 5 regioner
1. Champagne (31,1%) (1)
2. Burgundy (14,2%) (2)
3. Bordeaux (9,3%) (4)
4. California (6,9%) (3)
5. Rhône (3,3%) (NY)