Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

Precis orkat uppdatera CT, inga större skrällar här inte :p

1678284370200.png

Mexikanaren

Medlem
Det verkar som att man inte kan göra tabeller i CT längre. Men man kan göra yxiga grafer. Såhär. Visa bifogad bild 32430
Du kan fortfarande få tabeller likt Martinskis och Henriks bilder ovan,

ta bara och tryck på "wine in my cellar" så du får upp allting du har och sedan "summarize by" så väljer du "producer" (i detta fallet) under denna

1721318634286.png

Så får du upp en tabell likt:

1721318697187.png

Däremot om du ska göra något flådigt likt detta så har jag inte den blekaste om hur du gör :p

Visa bifogad bild 28207

Stadigt i toppen. Selosse kommer inte klättra... med däremot Billecart när NF och Hillary 08 släpps. André Jacquart starkast trend och kommer fortsätta uppåt eftersom jag redan förbokat Chetillons 2012 och Millésimé 2013. De Sousa som bubblat ett tag har tagit sig in på listan och kommer nog fortsätta uppåt. Bubblare nu är Vouette & Sorbet/Clandestin och Paul Sugot.

Wintermute

Medlem
Det verkar som att det bara funkar från datorn. Hursomhelst har det hänt lite sedan sist.

Attachments

• 1721334805260.png
    1721334805260.png
    31,2 KB · Visningar: 26

Håkan

Medlem
Då är det dags av förnyelse av den här listan, lite förändringar ändå.
1. Delas Freres (1)
2. Domaine de la Pousse d'Or (2)
3. Willi Schäfer (3)
4. Luigi Pira (4)
5. Littorai (10)
6. Castello di Rampolla (5)
7. Domaine Henri Boillot (6)
8. Kutch (Ny)
9. Domaine Robert Chevillon (Ny)
10. Domaine Pierre Gonon (8)

Dönnhoff och Liquid Farm har varit alltför svårsparade 2022 så de är nästan slut. Måste göra något åt det.
Inte så mycket som hänt. Ser ut som följer:
1. Delas Freres (1)
2. Domaine de la Pousse d'Or (2)
3. Luigi Pira (4)
4. Willi Schäfer (3)
5. Littorai (5)
6. Domaine Henri Boillot (7)
7. Kutch (8)
8. Domaine Robert Chevillon (9)
9. St Cosme (Ny)
10. Domaine Pierre Gonon (10)
Ut med Rampolla och in med St Cosme.

Mexikanaren

Medlem
Bara jag som inte fattar funktionen med "average vintage"?

T.ex om du har 10st champagne årgång 2008 och 10st champagne årgång 2012 så kommer det stå "average vintage 2010". Vad skulle man ha för nytta av det som konsument?
Om någon har något bra användningsområde då detta hade kunnat vara användningsbart så säg gärna till

buteljen

Medlem
Top 10 producenter
1. Jacques Selosse
2. Pol Roger
3. Louis Jadot
4. Penfolds
5. Louis Roederer
6. Bollinger
7. Ridge
8. Egly-Ouriet
9. Gonzalez-Byass
10. E. Guigal

Top 5 regioner
1. Champagne 24,4%
2. Burgundy 15,5%
3. California 7,4%
4. Bordeaux 6,1%
5. Tuscany 5,0%

Senaste inlägg från 2020. Tyvärr har det ju varit svårt att fylla på med Selosse sedan dess ...

Top 10 producenter
1. Pol Roger (2)
2. Louis Roederer (5)
3. Louis Jadot (3)
4. Bollinger (6)
5. von Winning (NY)
6. Château Pichon-Longueville Baron (NY)
7. Domaine Marc Morey & Fils (NY)
8. Egly-Ouriet (8)
9. Jacques Selosse (1)
10. E. Guigal (10)

Top 5 regioner
1. Champagne (31,1%) (1)
2. Burgundy (14,2%) (2)
3. Bordeaux (9,3%) (4)
4. California (6,9%) (3)
5. Rhône (3,3%) (NY)

buteljen

Medlem
Bara jag som inte fattar funktionen med "average vintage"?

T.ex om du har 10st champagne årgång 2008 och 10st champagne årgång 2012 så kommer det stå "average vintage 2010". Vad skulle man ha för nytta av det som konsument?
Om någon har något bra användningsområde då detta hade kunnat vara användningsbart så säg gärna till
Jag har på skoj lagt in vinerna i CT från de BYOB's jag arrangerar. Har inte lagt in alla flaskor ännu men för de 174 flaskor jag hittills lagt in är avg vintage 2006. Inget man väl har så stor nytta av, men kul att se att vinerna som är med på sammankomsterna oftast har en del ålder.

Jos

Medlem
Det verkar som att det bara funkar från datorn. Hursomhelst har det hänt lite sedan sist.
Funkar från mobilen också, scrolla längst ner och välj view full site

matage

Medlem
Med förbehåll att jag inte inventerat på ett år så ser det ut som nedan.
Ingen högoddsare att Ch Gruaud tar förstaplatsen eftersom jag köpt primörer av den i några år nu. Trodde däremot inte att jag hade så mycket Guigal eller PP...

Château Gruaud Larose 5,9%
R. López de Heredia 5,2%
Weingut Keller 3,5%
Taittinger 3,0%
San Fereolo 2,7%
E. Guigal 2,5%
Domaine du Pégau 2,4%
Vilmart & Cie 2,3%
Pierre Péters 2,3%
Krug 1,8%

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du kan fortfarande få tabeller likt Martinskis och Henriks bilder ovan,

ta bara och tryck på "wine in my cellar" så du får upp allting du har och sedan "summarize by" så väljer du "producer" (i detta fallet) under denna

Visa bifogad bild 32431

Så får du upp en tabell likt:

Visa bifogad bild 32432

Däremot om du ska göra något flådigt likt detta så har jag inte den blekaste om hur du gör :p
Hederlig handpåläggning mellan CT och kalkylprogram där jag gör en matris, den professionella importerar en ny CSV-fil varje år som kalkylprogrammet kan läsa och sortera...

Namnlös.jpg

Inga överraskningar egentligen. André Jacquart kommer fortsätta klättra, dels med tanke på nästa besök och dels med tanke på att Selosse och Krug inte fylls på längre...:( Bollinger finns det väl fortfarande hopp för däremot!

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Senaste inlägg från 2020. Tyvärr har det ju varit svårt att fylla på med Selosse sedan dess ...

Top 10 producenter
1. Pol Roger (2)
2. Louis Roederer (5)
3. Louis Jadot (3)
4. Bollinger (6)
5. von Winning (NY)
6. Château Pichon-Longueville Baron (NY)
7. Domaine Marc Morey & Fils (NY)
8. Egly-Ouriet (8)
9. Jacques Selosse (1)
10. E. Guigal (10)

Top 5 regioner
1. Champagne (31,1%) (1)
2. Burgundy (14,2%) (2)
3. Bordeaux (9,3%) (4)
4. California (6,9%) (3)
5. Rhône (3,3%) (NY)
Men det betyder antingen att du druckit mycket Selosse eller fyllt på med mycket av Pol Roger, Louis Roederer, Louis Jadot, Bollinger, von Winning (Ozyetra?), Château Pichon-Longueville Baron, Domaine Marc Morey & Fils och Egly-Ouriet tänker optimisten! Inte så pjåkigt med andra ord.:cigarr:

Toppen