aldenniklas
Medlem
Försöker fylla på men den går åt så fort! Mums!Vad hände med JP Chenet?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Försöker fylla på men den går åt så fort! Mums!Vad hände med JP Chenet?
Kul att få lite hum om folks favoritproducenter. Så här ser min lista ut:
Louis Jadot - 9,3%
Marie Courtin - 5,0%
Weingut Keller - 3,0%
Schäfer-Fröhlich - 2,7%
Alfred Merkelbach - 2,6%
Faiveley - 2,3%
Enderle & Moll - 2,2% (här har jag dock inte lagt in senaste förvärvet av ett par, tre lådor från nysläppta 2017 så kommer hoppa upp till plats 3)
Simon Bize - 2,2%
William Fevre - 2,1%
Domaine Dublere - 1,7%
Och för regioner:
Bourgogne - 42,6%
Champagne - 11,1%
Mosel - 8,2%
Loire - 4,6%
Rhone - 4,3%
Piedmont 4,2%
och sedan spridda skurar. Totalt 35 regioner enligt cellartrackers definition.
Har några LN från -15 bara och någon barbera. Langhe köptes från Wine Trade.En lista i min smak! Men får jag fråga om Canonica, har du köpt massor av Barolo eller har du fått tag även i Langhe Nebbiolo och Barbera? För de senare hittar jag aldrig.
Den är väl trovärdig i just det hänseendet att det här är vad som finns i källaren. Top 10 procenter eller regioner som man drack under förra året är ju en separat lista.Listan på vad man har i källaren kan ju vara inverterat mot vad man gillar?
Eller hur. Har vi reliabilitet och validitet i denna undersökning?
Det gäller nog bara om man är slumpmässig i sina inköp, men däremot plockar det man gillar ur källaren. Om man inte är slumpmässig i sina inköp, utan köper det man gillar, uppstår nog mest problem om ens smak förändras. Och det gör den ju ofta om det går tillräckligt lång tid.Listan på vad man har i källaren kan ju vara inverterat mot vad man gillar?
Jamen är inte det ett lätt val, något ljuvligt stärkande med en härlig touch av finkel jämfört med något surt och jäkligt med massa irriterande bubblor!Min gissning är att det finns exakt två svenska vinnördar (d.v.s. ej spritnördar) som föredrar shoshu framför champagne, och att jag känner båda...
Hakar på. Här är det stora förändringar dock.
1. Santa Duc 5
2. Crystallum NY
3. Chateau Musar 3
4. Sadie Family NY
5. Bodegas Alejandro Fernandez NY
6. G.D. Vajra 4
7. Faustino 6
8. Bodegas Muga NY
9. Perse NY
10. K Vintners 9
Men hade det här varit efter aprilsläppen så hade både Tahbilk och Vinedos Bernabeleva kravlat sig upp på listan.
Förra året såg det ut så här:
Kir-Yianni
Org de Rac
Chateau Musar
GD Vajra
Santa Duc
Faustino
Palmer
Vinedos Bernabeleva
K Vintners
Chateau Bouscassé
1. Loire (1)Loire 18.6%
Bordeaux 12.7%
Jura 8.5%
Rhône 5.9%
Mosel 5.9%
Trentino-Alto-Adige 5.1%
Inte jättestor förändring här men champagnen har förflyttats till sistaplatsen. Blev en del skumpa i somras...Inte ngn jätteskillnad. En Champagne har klamrat sig in och placerat sig 2:a
1 Domaine Santa Duc
2 Charles Heidsieck
3 Bodegas Alto Moncayo
4 E. Guigal
5 Domaine de Marcoux
6 Markus Molitor
7 Willi Schaefer
8 Wittmann
9 Penfolds
10 Raul Pérez
10 Domaine Bernard Baudry