Ett utdrag i mejlet från importören:
”…
Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 har den socker och syra som vi skickat tidigare.
Vinet tillverkades i en stor volym och därför har Kloster Eberbach inte klassificerat hela volymen som Beerenauslese. Så Sverige har haft tur att vi har fått köpa det vinet som klassats som Beerenauslese men betalat för Auslese.”
Jag vet i det här fallet inte om man kalla det för uppgradering eller nedgradering. Det vet bara producenten, och tror du att de vill berätta alla sina hemligheter för en vanlig kund?
Men på deras hemsida fanns uppgifter bara om en auslese, inte ett ord att det hade funnits även en beerenauslese. På en tysk sajt hade de även en BA, och det kostade mer än dubbelt vad auslesen kostar i bolis.
Det handlar om samma vin hela tiden, men det kan finnas små skillnader, vem vet. Men tror någon att han/hon kan smaka en skillnad på sockerhalten på bara några gram? Det tror jag inte. Däremot kan man kanske urskilja om vinet innehåller mer botrytis än de andra vinet, precis som Tomas skrev.
Jag undrar bara på den höga alkoholhalten. Men de hade säkert redan ett bättre vin som var klassad som TBA och därför ville buteljera de här flaskorna både som auslese och beerenauslese. Ner- eller upp, bedöm själv.