Ja måhända ha fel, men jag tror att även Sveriges monopol försvinner eller kommer vara väldigt förändrat inom 5-10 år. Ett par vändor i EU-domstolen från flera aktörer tillsammans med att Systembolaget missgynnar små producenter kommer få EU att förr eller senare titta närmare på vårt monopol. Man kommer ifrågasätta starkt även folkhälsoaspekten som inte längre finns med Systembolaget eftersom tillgängligheten är så stor och man säljer så mycket tvivelaktiga varor som man inte ens sätter så stort fokus på i övriga Europa i en butik som säljer alkohol. Detta tillsammans med alla kändisviner som Systembolaget säljer och där man får folk att dricka mer genom att locka med kända artister, tv-kockar och Hollywood-fruar.
Finnarna har börjat handla mer och mer i Estland som Kayaker säger (1/3 av all alkohol i Finland kommer från Estland, källa: HBL.fi) . Jag träffade en gammal kund i dag för övrigt som är så upprörd över vad exempelvis jag har råkat ut för så han har skaffat en skåpbil och gör sina inköp i Tyskland, Österrike och Frankrike och tycker det är ett fantastiskt sätt att få en underbar semester samtidigt. Fler och fler kommer också upptäcka att man kan handla från fantastiska utländska vinfirmor i Frankrike, Holland, Tyskland och Holland samt direkt från vingårdar och få sitt vin hemlevererat utan att ens betala alkoholskatt för det.
Så det är som jag sagt tidigare upp till oss medborgare hur länge vi vill leva under ett förtryck.