Vad blir trendigt 2018?
Sommeliermaffian kommer förstås med en dåres envishet fortsätta att blanda ihop kvalité med trendhets och gurgla defekta naturviner med Mencia som doftar bränt kretskort tills korna kommer hem.
För detta får man dock ha en viss förståelse, har man hittat något som man tror gör att skägget växer fortare får man ju hålla fast vid det.
Bland nördarna då?
Tror att 2018 är året då alla hittar tillbaka till Bordeaux. Ja, nu har man väl inte riktigt lämnat Bordeaux men en viss trötthet inföll sig efter årgång 2010 där man puttade ut trista årgångar till ständigt ökande priser.
I alla fall hamnade jag lite i en inköpssvacka från regionen men 2018 blir året då man utropar
"Bordeaux, kom tillbaka, allt är förlåtet!
Varenda gång under året jag ploppat en flaska BDX så har jag sagt till mig själv att, fasen, BDX är ju jäkligt gott, varför dricker man inte det oftare? -Och fått mumlade medhåll av omkringvarande vinvänner... Och till och med av en och annan sommelier. (!)
-Sedan tror jag att det är dags att Champagne kanske äntligen får den uppmärksamhet den förtjänar på forumet 2018?