Älskar skumpa och löjrom med tillbehör! Älskar också Charles Heidsieck skumpa.
Löjrom funkar enligt min erfarenhet mycket bra både med litet mer kralliga skumpor och mer rena ståltankade syrabomber. Nyckeln är att smörsteka toast eller blinier eller råraka och inte snåla med smöret. Smetana (vanlig) med betydligt högre fetthalt än vanlig gräddfil eller créme fraîche är den andra nyckeln. Sedan tror jag på att ha citron vid sidan av så att man får välja dosering. Tror också på att välja antingen gräslök eller annan lök, inte både och. Brukar gilla vanlig gul lök som finhackas riktigt fint. Behövs inte så mycket lök som man kan tro. Låt gästerna bestämma själva. Salt och vitpeppar efter tycke och smak. Senast vill jag minnas att vi drack en Damien Hugot VV 2009 till löjromstoasten - riktigt bra.
Hur gör du din potatisvåffla? Min erfarenhet är att det bästa är att riva potatis, salta, krama ur vätska efter en stund och sedan steka rätt hårt i smör. Potatis som inte är riktigt genomstekt/frasig eller som görs som en mer kompakt kaka med t ex äggstanning, mjölblandning av någon sort etc kan också ha en litet besk effekt på vin.
Slutligen - även NV-varianten av Charles Heidsieck görs sig bra med ett par års lagring efter inköp... just saying. Brukar dock få svårt med tålamodet själv i det avseendet.