Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

mnor

Medlem
Om du går på Cab så hade jag sparat Shafer hillside select. Drack den förra året och tyckte den var på den unga sidan, den skulle må bra av att lagras 5-10 år till (om du nu inte tycker om vinerna unga).

Foley

Medlem
På lördag ska vi ordna 70-årsmiddag för en släkting. Varmrätt blir helstekt oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. En vinvänlig rätt så tänker att det mesta röda funkar fint. Har en del flaskor hemma som jag har två stycken av, vilket är det vi behöver. Vilket vin av följande hade ni valt? För att det skulle passa extra bra, eller bara för att det är extra gott.

2013 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia
2013 Diego Conterno Barolo
2012 Guigal Chateau d'Ampuis
2013 Guigal Vignes de L'Hospice
2017 Guigal Vignes de L'Hospice
2015 Chateau Larrivet Haut-Brion
2013 Massolino Barolo
2012 Ornellaia
2014 Pengolds St Henri Shiraz
2015 Ridge Geyserville
2015 Sassicaia
2015 Shafer Cab Hillside Select
2012 Philip Togni Cab
Kul lista att välja från! Jag hade skippat Barolo, jag tycker inte de står upp mot maten. Hade kört antingen franskt, (Rhône, baserat på din lista) eller amerikanskt. Varför inte testa en av varje, om ni är fler än 3 st. Togni (det är ett jäkla vin) och guigal Ampuis kanske.

Poussard

Medlem
Söker lite matchningsförslag till Biff Stroganoff. Tack på förhand! PS. Ska bli bjuden av en släkting, ingen aning men skulle killgissa på att det är Tareqs recept på ryggbiff.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Söker lite matchningsförslag till Biff Stroganoff. Tack på förhand! PS. Ska bli bjuden av en släkting, ingen aning men skulle killgissa på att det är Tareqs recept på ryggbiff.
En stroganoff är en intressant rätt, senap, cayenne, tomat, grädde fan och hans moster. Spontant skulle jag säga "något inte allt för komplicerat eller dyrt", jag tror att vägen till framgång här är att tänka kontinentalt ett bra, lite lättare rött som med fördel kan drickas lite svalt. Då får man hög klunkabilitetsfaktor, vilket jag misstänker är ett framgångsrecept. Spara ett dundervin till ostarna och efter-middags-hänget istället. Typ av vin, kanske en hyggligt kraftig gamay eller en fruktig pinot. Eller varför inte en enklare barbera d'Alba eller, gud förbjude, en snygg Valpolicella.

The Wall

Medlem
Om det är Tareqs recept som dyker upp när man googlar verkar det inte vara cayenne i, fast man kan ju aldrig veta vad kocken häller i ändå. Om du slipper pressgurkan kanske en ung pinot eller som @Jimmy Forsman föreslår en gamay, typ Beaujolais cru. Oavsett, Bourgogne är nog ett bra ställe att börja på.

Toppen