Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hej,

nu börjar det vankas nyårsmiddag och jag skulle vilja ha lite förslag på typer av viner som jag kan matcha middagen mot.

Snacks:
- Löjromschips (saltade chips, smetana med citronzest och löjrom)
- Ankleverterrine (bakad anlever på fröknäcke och fikonmarmelad)

Här har jag tänkt champagne, men vilken typ och ålder matchar bäst?

Förrätt:
- Toast skagen (smörstekt bröd, egen majonnäs, pepparrot, räkor och dill)

Ska man fortsätta med champagne eller gå på något stilla vitt och vad isåfall?

Middag:
- Grillad hängmörad entrecôte, friterad potatiskaka, rödvinsspegel, hemslagen bearnaise och tomatsallad

Rött, malbec?

• Like
Reactions: Jos

The Wall

Medlem
Hej,

nu börjar det vankas nyårsmiddag och jag skulle vilja ha lite förslag på typer av viner som jag kan matcha middagen mot.

Snacks:

Förrätt:

Middag:
- Grillad hängmörad entrecôte, friterad potatiskaka, rödvinsspegel, hemslagen bearnaise och tomatsallad

Rött, malbec?

Mina förslag till inspiration:
Löjromschipsen - i princip valfri Champagne, men jag skulle nog gå på något PN-dominerat med lite ålder. För min del kan BdB bli lite för skarp även om det finns smetana som kan hantera syran, kanske en BdB med lite ålder kan vara något? Typ Delamotte BdB 2008?
Ankleverterrine - här kan det nog behövas lite mer syra än till chipsen. Är lite osäker på om fikonmarmeladen kan spöka lite med vinet.
Toast Skagen - riesling, alvarinho eller Champagne med lite ekfatskaraktär
Grillad entrecôte - en stilla undran; varför både rödvinsspegel och bearnaise? Om du går på enbart rödvinsspegel kan man välja i stort sett vilket rödvin som helst så länge man knyter ihop smaktonerna i vinet med såsen (tex lite svarta vinbär i såsen till cab sauv). Bearnaise? Tja, en bra Bx-blend från Sydafrika eller USA alternativt ung Bx eller varför inte en ung Barolo? Beroende på förbehandling av köttet innan grillning (marinad, kryddning, glaze osv) har vi här hemma märkt att elegantare viner, som tex bättre Bx eller Barolo med lite ålder, tenderar att hamna i skuggan av kött och bearnaise. Det är ingen smakmässig katastrof, utan bara lite...anonymt. Malbec är inte heller någon dum tanke, vi har inte testat det till biff o bea...ännu. Vi får se vad 2025 års grillpremiär erbjuder.
Ingen efterrätt?

Jos

Medlem
Hej,

Här har jag tänkt champagne, men vilken typ och ålder matchar bäst? Gillar BdB till löjromschips, ung eller lagom mogen. Till anklever funkar mogen Champagne bäst. Se upp med marmeladen bara, allt socker kommer mer eller mindre skära sig med bubblet oavsett vilket om du inte kör halvtorrt/sött.

Förrätt:

Ska man fortsätta med champagne eller gå på något stilla vitt och vad isåfall? Antingen fortsätta med Champagne, gärna lite brödig och autolytisk typ Charles Heidsieck stil eller exempelvis nån Von Winning GG alt fatad vit Bourgogne. Eller om du sitter på en Dagueneau Silex så sitter den som en smäck.

Middag:

Rött, malbec? Ja men gärna från Bordeaux i så fall. Annars går nog högra stranden fint också. Hyfsat ungt, högklassigt med bra tryck i frukt och tanniner.

Last edited:

Jos

Medlem
Har mina aningar om vad jag vill para med för viner men alltid roligt att få tips från andra som kanske har lite specifika erfarenheter. Kul med tips på vin och pairings som man inte tänkt på. Du får gärna tipsa om specifika viner

Friterad potatisboll med Kalix

Ankleverterrine på bröd stekt krispigt i smör

Pilgrimsmusslor, smörsås, forellrom, smörstekt panko

Råbiff, jordärtskocka, friterad kapris, lök på tre sätt, parmesan, majjo(oklar smaksättning)

Oxfilé, gåslever, madeirasås och potatiskrisp

Hallonsorbet med mandelflarn

Hej,

Snacks:

Förrätt:

Middag:

Rött, malbec?
Tänker Pinot-driven champagne med lite ålder till snacksen. Ekad Bdb till förrätt, eller en god kall pils.

The Wall

Medlem
Har mina aningar om vad jag vill para med för viner men alltid roligt att få tips från andra som kanske har lite specifika erfarenheter. Kul med tips på vin och pairings som man inte tänkt på. Du får gärna tipsa om specifika viner

Friterad potatisboll med Kalix - Delamotte BdB 2006

Ankleverterrine på bröd stekt krispigt i smör - Delamotte BdB 2006 eller Henriot Millésime Brut 2014

Pilgrimsmusslor, smörsås, forellrom, smörstekt panko - Von Winning Forster Ungeheuer Riesling GG 2022 eller Schäfer Fröhlich Felseneck GG 2021

Råbiff, jordärtskocka, friterad kapris, lök på tre sätt, parmesan, majjo(oklar smaksättning) - Château Thivin Côte de Brouilly "Les sept vignes" eller Domäne Wachau Achleiten Smaragd 2015 eller 2019. Förmodligen Grüner veltliner framför Riesling

Oxfilé, gåslever, madeirasås och potatiskrisp - Long Meadow Ranch Napa Valley Cabernet Sauvignon 2018 eller Vaio Armaron Serego Alighieri Amarone 2004 (Amarone med 20 år i källaren är underskattat har det visat sig)

Hallonsorbet med mandelflarn - Moscato d'Asti, lite osäker på vilken bara.
Några gröna tankar ovan.

mycket bra tankar kring menyer och vin&mat från @The Wall !

Bra bearnaise har ganska hög syra och tycker som The Wall att bra bea och grillat kött kan vara litet too much för mer finstämda viner typ slank bordeaux med ålder men går man den vägen skulle jag absolut kunna tänka mig att köra Malbec - zorzal eggo och zuccardi concreto är två av mina favoriter (oekade, i 300-350-kronorsklassen). Annars kanske Achaval-Ferrer Quimera 2019 (hälften Malbec, hälften övriga bordeauxdruvor; öppna flaskorna på morgonen).

Väljer du rödvinsspegel så kanske testa Bordeaux - men svårt att få tag på drickbar bordeaux samma dag i Sverige... själv hämtade jag ut ett gäng bordeaux årgång 2018 av enklare härkomst och med mycket merlot, som jag öppnar minst 12 timmar innan servering. Återkommer med rapport.

Till råbiff antingen fruktig pinot noir från nya världen eller som The Wall skriver bra Beaujolais cru. Vi testade Chateau Thivins Les Griottes de Brulhié, samt den enklare Vignes d'Ecussol - båda finfina men behöver mycket luft ifall det är yngre årgångar. En riktigt fin match som jag provat med framgång är råbiff och Gamay från typ Oregon/Kalifornien.

Lagrad/Ekad/PN-baserad skumpa till anklever är fantastiskt - men instämmer i fråga om varningarna som utfärdats för marmelad. Kör man marmelad är det bättre att match mot en Tokaj. Vill man köra champagne kan man byta ut marmeladen mot t ex färska fikon eller t o m kumquats, är man litet vågad och har bubbel med tillräckligt mycket karaktär kan man rosta litet Szechuanpeppar i torr stekpanna, mortla och skvätta i försiktiga mängder över anrättningen. Eller så gör man som proffsen och tar en Alsace med litet restsötma för en enkel seglats. Typ Albert Boxlers Gewürztraminer reserve (öppna i god tid). vad säger @KockJohan ?

Återkom gärna med rapport!

Jos

Medlem
Några gröna tankar ovan.
Nu har jag lite dåligt med bojjo i källaren så får nog köra Pinot till råbiffen. Tänker någorlunda hög syra och fräsch frukt så kanske inte går ner så mycket i ålder. Chambolle kanske kan passa bra. Bra tips med skumpan(åt samma håll jag själv tänkt :D ), blir något i liknande stil med BdB till Kalix och en äldre till anklevern.

Har väldigt svårt att slita mig från vit Bourgogne till beurre blanc men kanske att jag kommer på andra tankar ;). Napa cab kan nog bli kanon till oxen, blir enkelt att välja också då källaren väger lätt vad gäller Napa. Om inte blir det nog lite yngre Bordeaux, kanske nån 2015 gcc eller om jag vågar ännu yngre.

Kaptenen

Medlem
Borde inte anklever med eller utan fikon vara kanon med en sherry? Jag kommer köra två förrätter. En hummersoppa (utan hummerköttet) och till den blir det sherry. Sen blir det en hummerskagen med köttet och till det en champagne.

The Wall

Medlem
Nu har jag lite dåligt med bojjo i källaren så får nog köra Pinot till råbiffen. Tänker någorlunda hög syra och fräsch frukt så kanske inte går ner så mycket i ålder. Chambolle kanske kan passa bra. Bra tips med skumpan(åt samma håll jag själv tänkt :D ), blir något i liknande stil med BdB till Kalix och en äldre till anklevern.

Har väldigt svårt att slita mig från vit Bourgogne till beurre blanc men kanske att jag kommer på andra tankar ;). Napa cab kan nog bli kanon till oxen, blir enkelt att välja också då källaren väger lätt vad gäller Napa. Om inte blir det nog lite yngre Bordeaux, kanske nån 2015 gcc eller om jag vågar ännu yngre.
Frågan är om en PN från nya världen skulle fungera lite vassare till råbiffen.

Även jag brukar gilla vit Bourgogne till beurre blanc, men jag tänker att pilgrimmen kan ha lite sötma som rieslingen kan hantera lite bättre, plus att rieslingens syra brukar vara lite skarpare än Bourgogne.

Frågan är om du inte ska puffa madeirasåsen lite försiktigt åt Bx-hållet genom att skicka i lite svarta vinbär i såsen.

Jos

Medlem
Frågan är om en PN från nya världen skulle fungera lite vassare till råbiffen.

Även jag brukar gilla vit Bourgogne till beurre blanc, men jag tänker att pilgrimmen kan ha lite sötma som rieslingen kan hantera lite bättre, plus att rieslingens syra brukar vara lite skarpare än Bourgogne.

Frågan är om du inte ska puffa madeirasåsen lite försiktigt åt Bx-hållet genom att skicka i lite svarta vinbär i såsen.
Vad finns hos en nya världen Pinot som skulle kunna passa bättre tänker du? Tänker eftersom det blir så generellt med nya världen, - många områden och världsdelar ;)

Vet inte om den skarpare syran behövs, särskilt inte om jag går på en 2014 eller 2017. Men kanske Kühling-Gillot Pettenthal 2020 om riesling.

Ska kolla med kocken om det går att lösa svarta vinbär, kan va kul…

Annars klurade jag på det där med Amarone (som jag normalt inte kan dricka) och hittade en Dal Forno Romano Valpolicella 2005 i källaren. Den kan nog vara bra till oxen också

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Mina förslag till inspiration:
Löjromschipsen - i princip valfri Champagne, men jag skulle nog gå på något PN-dominerat med lite ålder. För min del kan BdB bli lite för skarp även om det finns smetana som kan hantera syran, kanske en BdB med lite ålder kan vara något? Typ Delamotte BdB 2008?
Ankleverterrine - här kan det nog behövas lite mer syra än till chipsen. Är lite osäker på om fikonmarmeladen kan spöka lite med vinet.
Toast Skagen - riesling, alvarinho eller Champagne med lite ekfatskaraktär
Grillad entrecôte - en stilla undran; varför både rödvinsspegel och bearnaise? Om du går på enbart rödvinsspegel kan man välja i stort sett vilket rödvin som helst så länge man knyter ihop smaktonerna i vinet med såsen (tex lite svarta vinbär i såsen till cab sauv). Bearnaise? Tja, en bra Bx-blend från Sydafrika eller USA alternativt ung Bx eller varför inte en ung Barolo? Beroende på förbehandling av köttet innan grillning (marinad, kryddning, glaze osv) har vi här hemma märkt att elegantare viner, som tex bättre Bx eller Barolo med lite ålder, tenderar att hamna i skuggan av kött och bearnaise. Det är ingen smakmässig katastrof, utan bara lite...anonymt. Malbec är inte heller någon dum tanke, vi har inte testat det till biff o bea...ännu. Vi får se vad 2025 års grillpremiär erbjuder.
Ingen efterrätt?
Angående spegeln så blir det det bara en "klick" under köttet. Så det är bearnaisen som är i fokus. Entrecoten grillar vi med salt och peppar och efterrätten hoppar vi vinet.
Hej,

Här har jag tänkt champagne, men vilken typ och ålder matchar bäst? Gillar BdB till löjromschips, ung eller lagom mogen. Till anklever funkar mogen Champagne bäst. Se upp med marmeladen bara, allt socker kommer mer eller mindre skära sig med bubblet oavsett vilket om du inte kör halvtorrt/sött.

Förrätt:

Ska man fortsätta med champagne eller gå på något stilla vitt och vad isåfall? Antingen fortsätta med Champagne, gärna lite brödig och autolytisk typ Charles Heidsieck stil eller exempelvis nån Von Winning GG alt fatad vit Bourgogne. Eller om du sitter på en Dagueneau Silex så sitter den som en smäck.

Middag:

Rött, malbec? Ja men gärna från Bordeaux i så fall. Annars går nog högra stranden fint också. Hyfsat ungt, högklassigt med bra tryck i frukt och tanniner.

Tänker Pinot-driven champagne med lite ålder till snacksen. Ekad Bdb till förrätt, eller en god kall pils.

Kloka tankar! Tack för inputen. Har grävt lite i källarna och fått fram ett gäng alternativ.

Vilka av dessa viner hade ni valt?

Försnack
Champagne
2006 Paul bara Comtesse Marie de France (PN)
eller
2006 Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or (blend)
eller
2008 A.R. Lenoble bdb Millésimé (CH)

Förrätt
Vitt
2021 Daniel & Julien Barraud Pouilly-Fuissé En Buland Vieilles Vignes
2020/2021 Louis Jadot Ladoix Le Clou D'Orge Domaine Gagey
2018 Louis Jadot Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Hauts Jarrons Blanc
2022 Christophe Cordier Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes
2020 Roux Père & Fils Saint-Aubin Blanc Vieilles Vignes
2018 Frog's Leap Chardonnay
2019 El Enemigo Chardonnay
2019 Weingut Heymann-Löwenstein Uhlen Laubach Riesling
2021 Klosterhof Schwedhelm Zeller Schwarzer Herrgott Riesling Zellertal
2019 Sybille Kuntz Riesling Kabinett trocken
2020 von Winning Reiterpfad Riesling

Huvudrätt
Rött
2015/2016/2020 Paolo Scavino Barolo
2019 Azelia Barolo
2017 Josetta Saffirio Barolo
2019 Duckhorn Vineyards Cabernet Sauvignon Greenwing
2018 El Enemigo Malbec
2021 Château Malescot St. Exupéry
2016 Château Gloria
2018 Château Ormes de Pez

Beslutsångesten är stor.

Gott nytt år på er alla!

Poussard

Medlem
Förutom vad som är bäst pairing så finns ju parametern ”är vinet i ett bra fönster” också. Jag menar, Ch Malescot låter jättegott men 2021 är ungt. Så av den anledningen skulle jag inte gå på nån av dina Bdx. Barolo ’15 är ju äldst iaf?

The Wall

Medlem
Angående spegeln så blir det det bara en "klick" under köttet. Så det är bearnaisen som är i fokus. Entrecoten grillar vi med salt och peppar och efterrätten hoppar vi vinet.

Kloka tankar! Tack för inputen. Har grävt lite i källarna och fått fram ett gäng alternativ.

Vilka av dessa viner hade ni valt?

Försnack
Champagne
2006 Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or (blend)

Förrätt
Vitt
2019 Weingut Heymann-Löwenstein Uhlen Laubach Riesling

Huvudrätt
Rött
2019 Duckhorn Vineyards Cabernet Sauvignon Greenwing

Beslutsångesten är stor.

Gott nytt år på er alla!
Mina förslag.

Gott nytt år!

Jos

Medlem
Ok så det blir

Kalix – De Sousa, Cuvée des Caudalies, 2010

Anklever – Henriot, Cuvée des Enchanteleurs, 1989

Musslor med beurre blanc på brynt smör – Domaine Ramonet, Chassagne Montrachet, Boudriotte, 2018

Råbiff – Domaine Emmanuel Rouget, Bourgogne, 2009

Oxfilé – Chateau Pontet Canet, 2008

Oklart ang. dessertvin

Last edited:
Toppen