Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
I helgen blir det ugnsrostad potatis, morot och pumpa med kycklinglårfilé och en fräsch sås gjord av färsk timjan, citron och lite vitlök. Vilket typ av vin skulle ni rekommendera till detta?
Rotfrukterna säger PN, men företrädesvis från NZ eller Oregon, dvs inte Bourgogne eller övriga USA. Såsen säger "åt medelhavet till", men vad är basen i såsen? Olja? Och då lutar det kanske åt södra Rhône, typ Gigondas eller varför inte en vettig Vino Nobile di Montepulciano (funkar till i princip allt).

Sonderlese

Medlem
I helgen blir det ugnsrostad potatis, morot och pumpa med kycklinglårfilé och en fräsch sås gjord av färsk timjan, citron och lite vitlök. Vilket typ av vin skulle ni rekommendera till detta?
Det låter som du skulle kunna välja nästan vad som helst som faller dig i smaken inom lättare röda viner utan nämnvärd strävhet eller fatlagring såsom Beaujolais, Zinfandel, Pinot Noir m.m. och medelfylliga vita viner. Spontant tänker jag på en Grüner Veltliner (dock inte en vräkig Smaragd).

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Rotfrukterna säger PN, men företrädesvis från NZ eller Oregon, dvs inte Bourgogne eller övriga USA. Såsen säger "åt medelhavet till", men vad är basen i såsen? Olja? Och då lutar det kanske åt södra Rhône, typ Gigondas eller varför inte en vettig Vino Nobile di Montepulciano (funkar till i princip allt).

Basen blir nog crème fraiche eller smetana.

Just Pinot har jag lite dåligt av:
Screenshot_20241022_190409_CellarTracker.jpg

Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det låter som du skulle kunna välja nästan vad som helst som faller dig i smaken inom lättare röda viner utan nämnvärd strävhet eller fatlagring såsom Beaujolais, Zinfandel, Pinot Noir m.m. och medelfylliga vita viner. Spontant tänker jag på en Grüner Veltliner (dock inte en vräkig Smaragd).
Även Grüner lyser med frånvaro i källaren.

Johan L

Medlem
Nu är vi ju på ett vinforum förvisso men det här låter som ölmat i min bok. En ljus lager eller kanske rentav en veteöl?

I min bok också, men den typ av öl som passar till funkar inte hos två av fyra runt bordet.

Den här kanske?
93465 Von Winning Weingut Forster Ungeheuer Riesling Grosses Gewächs 2022 459 kr 420 flaskor
N: Fläder, petroleum, honung, saffran, jasmin och äpple.
M: Citron, snäckskal, honung, saffran, jasmin, äpple och smör. Elegant, blommigt och fräscht med tung, snygg frukt och bra syra. 91-93p

Säljstart 8/11, vinet behövs nu på fredag.

Om du inte drar på för mycket med chilin skulle jag nog kanske ge mig på Beaujolais Cru eller någon snällare och ung pinot från Bourgogne.

Provade Navaherreros Garnacha till sist vi lagade detta och det funkade inte, trots försiktig chili. Man behöver nog vara väldigt snäll med tanninerna om det ska gå med rött. Lär finnas fallgropar även bland beaujolais cru och PN men skulle kanske kunna funka.

Sherry! En Amontillado eller kanske en Manzanilla.
Annars en Riesling med lite restsötma/mkt frukt som @buteljen föreslog.

Dessa två brukar fungera bra till asiatiska smaker tycker jag.

Sherry låter spännande! Tror det får bli en halvflaska Lustau Amontillado. Har en Grüner Veltliner som vi kan ha som komplement.

Toppen