Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

matage

Medlem
Tänkte korka upp en Moulin Touchais i morgon (2003 om det spelar roll). Vilken dessert rekommenderas till den? Eller är det ost som gäller? (Tror dock att gästerna är mer av dessert-typen.)
En klassiker till MT är väl en Tarte Tatin men de flesta äppeldesserter funkar nog. Gärna med en mindre söt glass eller råkräm med (alt ren vispad Creme Fraîches med vanilj) för att få lite balans på syra / sötma
 

Kaptenen

Medlem
Tänkte korka upp en Moulin Touchais i morgon (2003 om det spelar roll). Vilken dessert rekommenderas till den? Eller är det ost som gäller? (Tror dock att gästerna är mer av dessert-typen.)
Skulle inte aprikosigheten (finns ens detta ord?) och mandelmassigheten (nu får vi nog ringa Svenska Akademien) passa till den svenska nationalefterrätten #1 d v s småländsk ostkaka? Du är ju redan inne på just ost.
 

buteljen

Medlem
Lite kul 🥳 (I love ChatGPT 😍)
Roquefort with honey röstar jag för!
What dessert would you pair with the sweet wine Moulin Touchais 2003

ChatGPT said:​


Moulin Touchais 2003 is a sweet wine from the Coteaux du Layon appellation in the Loire Valley, made predominantly from Chenin Blanc grapes. It has a rich sweetness, balanced by acidity, with flavors of apricots, honey, and candied citrus.
A few dessert pairings that would complement the wine’s sweetness and complexity include:
  1. Tarte Tatin – The caramelized apples in this classic French dessert match beautifully with the honeyed notes in the wine.
  2. Crème Brûlée – Its creamy texture and caramel top play well with the wine's acidity and sweetness.
  3. Apricot Tart – This dessert mirrors the apricot and citrusy flavors in the wine.
  4. Almond Cake – The nuttiness of the cake would contrast nicely with the wine's fruity character.
  5. Roquefort with honey – If you prefer a savory-sweet combination, the salty blue cheese, paired with honey or dried fruits, is a bold option with a sweet wine like Moulin Touchais.
These desserts balance sweetness with texture and acidity, making them great companions for a sweet wine like Moulin Touchais 2003.
You said:
What about the swedish dish "småländsk ostkaka"

ChatGPT said:​


Småländsk ostkaka (Swedish cheesecake from Småland) would make a wonderful pairing with Moulin Touchais 2003. This traditional Swedish dessert has a mild, creamy flavor with a hint of sweetness, often served with a dollop of jam (typically lingonberry or cloudberry) and whipped cream.
Here’s why this pairing works:
  1. Creamy and Mild Flavor – The delicate and slightly savory nature of the cheese in the ostkaka complements the rich fruitiness of the wine without overwhelming it.
  2. Jam and Fruit – The typical accompaniments of lingonberry or cloudberry jam would bring a tartness that contrasts nicely with the wine’s sweetness, while also echoing the fruit flavors present in the wine.
  3. Textural Contrast – The soft, slightly grainy texture of ostkaka creates a pleasant contrast to the rich mouthfeel of Moulin Touchais.
Overall, Småländsk ostkaka, with its subtle flavor and rich texture, would be an excellent, balanced dessert pairing for this sweet wine.
 

isak

Medlem
Tänkte vispa upp lite rödvinsbräserad oxkind, ostig polenta och gremolata. Matlagningsvinet jag tänker hälla i blir en enkel Côtes du Rhône, men visst borde något från Rhônedalen också passa utmärkt som dryck? Tar gärna emot tips under 300:-, mååååste inte vara franskt :cool:
 

The Wall

Medlem
Tänkte vispa upp lite rödvinsbräserad oxkind, ostig polenta och gremolata. Matlagningsvinet jag tänker hälla i blir en enkel Côtes du Rhône, men visst borde något från Rhônedalen också passa utmärkt som dryck? Tar gärna emot tips under 300:-, mååååste inte vara franskt :cool:
Kanske Kendall-Jackson (som visserligen spränger budgeten med 99 kr), eller som plan B Bogle Cab Sauv. Söker man sig till Italien lär väl Nebbiolo (Barbaresco eller Barolo) fungera. Spanskt? Remelluri Reserva eller Roda Reserva (som spräcker budgeten med 22 kr).
 

Johpe

Medlem
Tänkte vispa upp lite rödvinsbräserad oxkind, ostig polenta och gremolata. Matlagningsvinet jag tänker hälla i blir en enkel Côtes du Rhône, men visst borde något från Rhônedalen också passa utmärkt som dryck? Tar gärna emot tips under 300:-, mååååste inte vara franskt :cool:
Rödvinsbräserad o kind är ju väldigt populärt i (åtminstone) norra Spanien, så en kraftig Rioja eller Ribera del Duero eller Toro vore inte fel. Tex Muga Reserva eller Muga Selección Especial eller Roda I Reserva (fast obs inte den som nämns ovan utan RODA I Reserva som är den kraftigare och fylligare brorsan men oxå betydligt mer utanför budget) eller Protos '27 är oxå ett bra, kraftigt Rioja alternativ. Annars är ju Villa de Corullon finfin.
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Tänkte vispa upp lite rödvinsbräserad oxkind, ostig polenta och gremolata. Matlagningsvinet jag tänker hälla i blir en enkel Côtes du Rhône, men visst borde något från Rhônedalen också passa utmärkt som dryck? Tar gärna emot tips under 300:-, mååååste inte vara franskt :cool:
Nu får jag säkert skit för att vara för publik, men jag är ju fattig student nu för tiden. Le Volte levererar ett bra bang for the buck och kvalar in på 199 spänn. Ett vardagsvin+ i mitt tycke. Pch borde fungera strålande till lite oxkind med en oststinn polenta.
 

The Wall

Medlem
Nu får jag säkert skit för att vara för publik, men jag är ju fattig student nu för tiden. Le Volte levererar ett bra bang for the buck och kvalar in på 199 spänn. Ett vardagsvin+ i mitt tycke. Pch borde fungera strålande till lite oxkind med en oststinn polenta.
För mycket merlot för min smak i Le Volte, iaf innan det fått ligga till sig i 15 år så vi brukar dricka Poliziano Viti Nuove istället.
 

chambertin

Medlem
Tänkte vispa upp lite rödvinsbräserad oxkind, ostig polenta och gremolata. Matlagningsvinet jag tänker hälla i blir en enkel Côtes du Rhône, men visst borde något från Rhônedalen också passa utmärkt som dryck? Tar gärna emot tips under 300:-, mååååste inte vara franskt :cool:
Absolut !
Det här är ett säkert kort i nästan alla årgångar:
 

chambertin

Medlem
Tänkte vispa upp lite rödvinsbräserad oxkind, ostig polenta och gremolata. Matlagningsvinet jag tänker hälla i blir en enkel Côtes du Rhône, men visst borde något från Rhônedalen också passa utmärkt som dryck? Tar gärna emot tips under 300:-, mååååste inte vara franskt :cool:
Insåg att Janasse Terre d’Argile i princip är slut.
En ersättare i samma härad skulle kunna vara denna.
 
Toppen