Nej, inte riktigt sådana skriverier utan bara någon enstaka kritisk på mer "normalt irriterad nivå". Nu har min bloggaktivitet varit nära noll sedan 2019 och en period före dess var det mest komplettering av profiler av champagnebyar, d.v.s. mer "encyklopedisk karaktär" på det jag skrev, vilket kanske inte inbjuder till alltför mycket diskussion. Det var även tidigare inte särskilt hög diskussionsfrekvens på min blogg. Alla eventuellt sura mail för 4-5-6 år sedan är jag heller inte säker på att jag har lagt på minnet, om jag ska vara ärlig. Kanske är det alzheimern som kommer krypande.
Den mest märkliga negativa synpunkten jag fått på min blogg var en mindre champagneproducent, i en av de byar jag tidigt skrev en profil på, som mailade och ville bli borttagen från min lista. Som jag minns det skrev de i nästa mail något om att de inte gett tillstånd till att bli omnämnda, eventuellt när jag frågade varför de ville bli borttagna och om det var något i mitt korta omnämnande som var fel i sak (vilket jag då självklart skulle rätta). Jag kom sedan på att de nog var störda över att det stod deras "producentkategori" i listan, d.v.s. att var lätt att utläsa deras champagner inte var producerade på egna druvor, vilket förmodligen kunde uppfattas störande relativt deras marknadsföring. Jag tog inte bort dem från listan eftersom min ambition var att ha en så komplett lista som möjligt per by och jag hörde nog inte av dem efter att jag svarat en andra gång.