Mattias Schyberg
Administratör
Vi slänger ju gärna omkring oss massor av termer som rör den sensoriska upplevelsen av vin, men det är såklart långtifrån självklart att särskilt många känner till dem om man inte råkar vara kemist eller liknande. Skapade därför en omröstning där ni kan kryssa för alla de alternativ som ni både känner till och bitvis använder när ni diskuterar vin. Detta för att få en liten överblick kring vilka tekniska termer som används flitigast och som vi har bredast kännedom om.
Själv tycker jag många av orden blir alldeles för tekniska och ocharmiga när man pratar om något så sexigt som vin, men ett och annat ord brukar såklart användas då och då.
Jag känner till de flesta mer eller mindre, men kan inte påstå att det finns särskilt meningsfulla skäl att använda 4-etylfenol istället för det delikata ordet hästsadel.
(Tyvärr så var jag tvungen att skala bort några av de vanligaste termerna då omröstningsfunktionen inte klarar mer än 15 svarsalternativ.)
Själv tycker jag många av orden blir alldeles för tekniska och ocharmiga när man pratar om något så sexigt som vin, men ett och annat ord brukar såklart användas då och då.
Jag känner till de flesta mer eller mindre, men kan inte påstå att det finns särskilt meningsfulla skäl att använda 4-etylfenol istället för det delikata ordet hästsadel.
(Tyvärr så var jag tvungen att skala bort några av de vanligaste termerna då omröstningsfunktionen inte klarar mer än 15 svarsalternativ.)