Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför inte 52 kvalitetsvinländer under 2024?

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du vill lägga till ytterligare ett vinland men inte är så nogräknad med att ägaren är Putinist och Nordkorea-kramare så kanske Depardieus projekt i Algeriet också går att klämma in på listan.;)

Var har du gjort av Ungern förresten ?
Ungern?
Meh!
Har uppenbarligen missat föra in dessa anteckningar. Har en torr Furmint och tre söta under bältet i år. Då står jag idag alltså på 40, trots allt.

Depardieu är en särskild sorts människa som verkligen lyckats blanda ihop sina kort väldigt väl. Hans kompetens som skådespelare har på något vis mixtrats ihop med någon form av trumpistiska tankar om sin egen grandiosa sexuella attraktionskraft, att våldtäkt är en form av romantisk förförelse och att han har mogna politiska insikter...

Det produceras förhoppningsvis andra nöjaktigt bra viner i Algeriet.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har druckit två olika årgångar Kullabergs "Immelen" och har tyckt att de har varit bra, kring 90p. Har även en "Askesäng" liggande i vinkylen. Har även provat vin från Vingården i Klagshamn men föredrar Kullabergs. Bra men lite dyrt skulle jag sammanfatta det.
Brännlands Iscider är mitt Go To Sweden Wine alla dagar på året!
 
Med Tjeckoslovakien menar du alltså årgång 1992 och tidigare, innan landet delades i Tjeckien och Slovakien 1 januari 1993?
Exakt! Tyckte att det var en ganska smart manöver om jag får säga det själv alltså. Annars kan man ju alltid acceptera den fredligt genomförda delningen och dubblera flask- och producentantalet :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men bara om det tjeckoslovakiska vinet är en blend av både tjeckiska och slovakiska druvor, väl? Annars blir det rimligen gamla landet (1) + nya landet (1)?
Ett mognande vin kommer från ursprungslandet Tjeckoslovakien. Två lite yngre viner kommer från respektive Tjeckien (Czech Republic - älskar stavningen!) och Slovakien.

Summa: 3.

Om inte geopolitiskt arbiträra gränsdragningar spelar roll, borde nog alla viner ha AOC Tellus, Pangea eller Rodinia. Eller varför inte: AOC Vintergatan?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om inte geopolitiskt arbiträra gränsdragningar spelar roll, borde nog alla viner ha AOC Tellus, Pangea eller Rodinia. Eller varför inte: AOC Vintergatan?
Brexit-britters stora skräck: när de äntligen når ut till yttre rymden med rymdskeppet HMS Boris Johnson (med den högst tveksamma livbåten HMS Liz Truss) upptäcker de att Frankrike och EU redan har ”claimat” hela Vintergatan och infört AOC/AOP-regler för vin, ost och ursprungsmärkt rymdgrus!;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dags att utvidga listan?

Hah! På Amazon.co.jp kan man köpa ett par olika. Landet är dock Chile, då ön är en del av den chilenska regionen Valparaíso. Tänk ändå vad man lär sig av att leta.
Påsköisk Cabernet Sauvignon från icket specificerad årgång. Vad kan gå fel, liksom?
Köpte den för insamlade poäng, så eftersom jag inte betalar för den borde den ju rymmas under köpstoppet, då det ju inte riktigt är ett "köp" :cool:
 

Sonderlese

Medlem
Hah! På Amazon.co.jp kan man köpa ett par olika. Landet är dock Chile, då ön är en del av den chilenska regionen Valparaíso. Tänk ändå vad man lär sig av att leta.
Påsköisk Cabernet Sauvignon från icket specificerad årgång. Vad kan gå fel, liksom?
Köpte den för insamlade poäng, så eftersom jag inte betalar för den borde den ju rymmas under köpstoppet, då det ju inte riktigt är ett "köp" :cool:
Ha! Jag hade ingen aning om att det juridiskt lyder under Chile! Det var nog Pinot-chet som försökte etnisk rensa ön och plantera bl. a. CS och Syrah.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Köpte den för insamlade poäng, så eftersom jag inte betalar för den borde den ju rymmas under köpstoppet, då det ju inte riktigt är ett "köp" :cool:
Behöver man inte betala för transaktionen, måste det ju räknas som en gåva snarare än som ett köp? Man kan ju inte vara oförskämd nog att inte ta emot en gåva bara för att man har köpstopp! ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Behöver man inte betala för transaktionen, måste det ju räknas som en gåva snarare än som ett köp? Man kan ju inte vara oförskämd nog att inte ta emot en gåva bara för att man har köpstopp! ;)
Precis så!!!
 
Toppen