Inte förvånande att det skulle bli ett allmänt namndroppande av exkluderade prestiger, men ordningsregeln borde vara att man endast får nämna en saknad prestige om det är en favorit. Annars blir det en lååång lista...
Glad över att se GA på listan. För mig är det lika klart en prestige som att Södermalm inte är en förort.
Fast konsensus om vad som är definitionen av en prestige lär vi aldrig få. Påminner mig om när
@Trydebull uttalade; jasså du menade SQN:s bulkvin på köpta druvor, själv köper jag bara vingårdsvinerna. (Förvanskat citat men andemeningen
kunde tolkas så.)
Utifrån listan väljer jag GC. En champagne som i vissa upplagor som bas-06 och 10 kan leverera redan från start för att bara bli bättre, bättre och bättre. Mina bästa Krugupplevelser har varit GC med en
magnum 80-talare på förstaplats. Är även det vin jag druckit flest gånger och med några års flaskmognad kan det inte bli fel! Krug är nästan själva definitionen av komplexitet för mig.
Håller med
@Anders Landström om att nivån på magnum är ytterligare ett snäpp närmare himlen. Håller även med om Billecart GC fast jag har inget emot övriga viner i portföljen heller. BdB 96 var gudomligt god och vann medan den var näst bästa vin för mig på en
Bille 96-horisontal förra året.
Ska jag välja en prestige för omedelbar konsumtion från butik skulle jag däremot välja Dompa som är gjord i en publik och reduktiv stil som oftast funkar som ung utan att vara tajt, knuten eller en syrabomb. Omvänt gäller Cristal om jag ska välja en prestige med mest potential för flaskutveckling. Vänta 10 år och räkna med att bli hänförd, framförallt om enda referensen är nysläppta Cristal.