Det jag är ute efter är glas av "allround"-karaktär. För rött har jag nu iittalas essence. Duger dessa eller bör jag söka nytt även för rött?
Jag är i och för sig partisk i målet för jag säljer de glas jag vill rekommendera dig .
Först ska du förpassa Ittala längst in i skåpet och låta dem står där för all evighet.
Ett bra allroundglas enligt mig är Chef and Sommeliers Open Up Universal vinglas som är det officiella vinprovarglaset på många vinprovningar över hela världen.
Open Up vinglas kom ut på den franska marknaden hösten 2006 efter att företaget Mikasa spenderat över 2 år på att få fram den optimala kupan där vinet kom till sin rätt. Glasmassan som heter Kvarx är en speciell glasmassa som gör att glaset är väldigt tåligt och tål maskindisk. Fördelen med glasmassan Kvarx är att det är den renaste glasmassan som finns på marknaden just nu, vilket gör att glaset återspeglar vinets verkliga färg. Nackdel med glasmassan är att glaset är ganska tjockt och de personer som älskar att dricka vin ur lövtunna vinglas inte kommer att gilla dessa glas.
Det roliga är när vi började sälja Open Up glasen våren 2007 var många kunder osäkra över designen för de var mer vana vid det klassiska tulpanformade vinglaset. Idag 11 år senare har de mest kända och största glashusen härmat efter den kantiga designen och släppt egna glasserier som liknar Chef and Sommeliers Open Up vinglas.
Universalglaset använder jag när jag dricker Sauternes och portvin men jag har massor med kunder som dricker både rött, vitt,rosé,öl och cider ur dessa glas.
När jag har gjort parallellprovning på olika glas (Open Up Universal, Orrefors Differans, Speigelau Authentis) så har jag noterat att Orrefors tar fram det bästa i ett bra vin men är inte lika snäll mot ett dåligt, billigt eller skadat vin, Open Up glaset var mycket mera förlåtande mot det skadade vinet.
https://www.1cru.se/vin-antique/vinglas/chef-sommelier-open-up/open-up-vinglas-universal.html
Mitt tips är att oavsett vilket glas du beslutar dig för att köpa så köp bara 1 glas av de som du tycker verkar intressanta sedan går du hem och dricker vin ur dem. Efter din lilla hemmaprovning så tar du beslutet vilket glas du vill köpa flera av.
Lycka till!