This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nu är jag visserligen så lång så jag absolut skulle kunna vara basketspelare - men det där glaset såg enormt utSå här ser en tafflig bild ut med, från vänster sett, Lehmann D 80, Grassl 1855 och Zalto Bx.Visa bifogad bild 20614
Japp, det är ganska stort. Om dina händer har storleken av ett A4-papper är det dock inga problem med att hålla i glaset.Nu är jag visserligen så lång så jag absolut skulle kunna vara basketspelare - men det där glaset såg enormt ut
En fråga till:Jag säljer Sommelier och Vinum (mest rödvin) har/köper Veritas och Superleggero. Stora favoriter är Veritas Champagne och Sommelier Bdx Grand Cru. Har du jfr Lehmann med Veritas Champagne?
Det enda som jag kan bidra med om vikter är för några Riedel Vinum; Bordeaux 196 g, Syrah 193 g, New World Pinot Noir 159 g, Riesling/Zinfandel 151 g. Av ren upphetsning att väga glas glömde jag dessvärre att väga Montrachet när jag höll på. Port skippade jag att väga, även om det lockade.En fråga till:
Sommelier och Superlegero är "handmade" medans Vinum och Veritas är "machinmade". Märks skillnaden mycket? Är de maskingjorda mycket tyngre?
Bdx grand Cru Sommelier/Superleggero, 170/140gram, Veritas Bdx 140gram. Olika storlekar,Somm 86cl/27cm, Super 89 cl 28,2 cm Veritas 62,5 cl 23,5cm.En fråga till:
Sommelier och Superlegero är "handmade" medans Vinum och Veritas är "machinmade". Märks skillnaden mycket? Är de maskingjorda mycket tyngre?
Exakt så! Finns nån med mer klassisk form men Zaltos kvalitet?Det jag möjligen kan invända mot Zalto är att formen påminner lite väl mycket om Iittala Essence och jag föredrar lite mer "klassisk" form på glasen. Dock, det är väldigt sällansom jag tittar i mig vin så det är ingen större sak egentligen.
!
Jag har 21 st Vinum Bdx till salu.Har du några Vinum Bordeaux är jag intresserad?
Vilka använder du helst till bdx och till bourgogne?Jag har 21 st Vinum Bdx till salu.
De enda jag spontant kommer att tänka på är Riedel Sommeliers och Superleggero, men det borde rimligen finnas andra producenter.Exakt så! Finns nån med mer klassisk form men Zaltos kvalitet?
Varför?De enda jag spontant kommer att tänka på är Riedel Sommeliers och Superleggero, men det borde rimligen finnas andra producenter.
Sommelier Grand Cru Bdx & Bg! Dricker mest Bdx och för mig är det glaset magiskt! Har beställt Superleggero men inte fått dom än! Inte bättre drickmässigt men annan känsla!Vilka använder du helst till bdx och till bourgogne?
Riedels glas brukar hålla bra, är ofta behagliga att dricka ur och har i många fall en formgivning som jag uppskattar. När jag fastnade för Riedel slutade jag att leta efter andra glas. Sen råkade jag prova Zalto och fastnade för den tillverkaren, trots att jag inte har fallit helt för formgivningen.Varför?
Det var mer detta jag tänkte på ¨men det borde rimligen finnas andra producenter¨.Riedels glas brukar hålla bra, är ofta behagliga att dricka ur och har i många fall en formgivning som jag uppskattar. När jag fastnade för Riedel slutade jag att leta efter andra glas. Sen råkade jag prova Zalto och fastnade för den tillverkaren, trots att jag inte har fallit helt för formgivningen.
På tal om glas som håller; det är ofta den mänskliga hanteringen som ligger bakom många haverier, i en diskmaskin står glasen för det mesta still.
Varför? För att det finns många tillverkare av glas...? T.ex. Sophienwald har jag förstått ska vara bra ocksåDet var mer detta jag tänkte på ¨men det borde rimligen finnas andra producenter¨.
Ok då slår jag till på Superleggero då. Vet du var man hittar bäst pris?Sommelier Grand Cru Bdx & Bg! Dricker mest Bdx och för mig är det glaset magiskt! Har beställt Superleggero men inte fått dom än! Inte bättre drickmässigt men annan känsla!
Riedel var väl först (1973) med glas anpassade för druvor och har fortsatt att utvecklas sedan dess, ett bra exempel på det är Superleggero som dök upp 2015 när det började bli populärt med tunna och fjäderlätta glas.Det var mer detta jag tänkte på ¨men det borde rimligen finnas andra producenter¨.