Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Helen

Medlem
För att ge en uppdatering på situationen där jag försökte handla 2st Gabriel Glass Gold (fick skickat 6st Standart till mig av någon anledning) som levererades av Vino via CDON.se;

Reklamerade paketet med tanke på att det var fel vara dvs jag fick inte det jag betalat för skickat till mig Fredagen den 9 juli och sen dess har jag personligen haft 0 kontakt med säljaren.
Fick aldrig något svar på min reklamation utan fick gå vägen via CDON och deras kundtjänst som påpekade detta för säljaren (Vino) två gånger innan de fick något som helst svar. DVS det är bara CDON's kundtjänst som har haft kontakt med säljaren då de inte försökt kommunicera med mig på något sätt alls.

Den 19 juli fick jag som svar via CDON's kundtjänst svaret;
"Hej,

Vi skickar två nya glas till er så klart. Sändningen går i veckan."
Den 19 juli är då en måndag bara för att ge lite klarhet.

Frågade även CDON's kundtjänst vad jag skulle göra med glasen jag redan mottagit och fick svaret (samma dag, dvs 19juli);
Hej, Dem kan du spara :)

Ja då kan man kanske vara glad att man får lite extraglas med för besväret? Så man går där och väntar, håller koll på brevlådan och allt det där.

Sedan idag då, den 26 juli får jag detta från CDON i min mail klockan 07:30;
"Hej,

CDON här.

Jag fick detta från säljaren:

Gold glasen finns inte på lager och inte hos tillverkaren i heller. Det är något ni får vänta till slutet av augusti/september innan fabriken är i fas igen.

Önskar ni däremot behålla Standart glasen så får ni dom till ett rabatterad pris. Ni behöver endast betala 500kr för dessa glasen vi skickat till er.
Krediteringen sköter CDON i så fall.

Annars får ni skicka tillbaka glasen till:
Vino Sverige
Spelmansgatan 61
215 79 Malmö"

Detta då med tanke på att varan stod som "i lager" och har stått som "i lager" fram tills idag då jag plötsligt fick det här svaret.
Så ja nu är jag i fasen där jag försöker bestämma vad jag vill göra men kan ju inte säga att hela den här rundturen inte gett en lite besk eftersmak i munnen.

Pinsamt dåligt beteende från en näringsidkare. Jag kan lägga 1 förpackning i kundkorgen på vinos egna hemsida, så antagligen är det fel i lagersaldot eller så vill han helt enkelt inte ordna upp det felskick som har skickats till dig. Som egenföretagare med 2 webshoppar vet jag att det kan bli fel i lagersaldot men då hör man ju av sig till kunden och förklarar på ett fint sätt att önskad vara ej kan skickas, näää VINO har skött detta djävligt illa och jag skulle utav princip inte ens behålla de 6 felskickade varorna . Om nu Gabrielglasen är så bra som många tycks, säga så kommer det snart någon annan mer seriös aktör att erbjuda försäljning utav glasen.
Att inte svara på reklamationer är big no nooooo. Jag skulle kräva att de skickar en returlapp för de 6 felaktiga glasen och häva köpet helt.
 

rs14

Medlem
Rörig soppa. En representant för Vino var väl aktiv här på forumet i samband med att man började sälja glasen från Gabriel, och gjorde några inlägg - förvisso mest med rabattkoder på nämnda glas. Jag nappade själv på ett sexpack StandArt samt ett 6-pack Gabriel champagneglas som vid leverans visade sig inte alls vara glas tillverkade av Gabriel utan ett helt annat märke. Har aldrig provat Gold men StandArt är nog det glas jag använt oftast senaste två åren, tycker det är ett mycket bra glas som är väldigt allround och funkar bra till både bubbel, vitt och rött. Möjligen häller jag inte bourgogne eller Nebbiolo i dem men de flesta andra viner gör sig bra.

Jag hade nog behållt glasen om jag fått betala 500 kr. Sen kan man ju tycka att ärendet kunde skötas lite snyggare.
 

Sonderlese

Medlem
För att ge en uppdatering på situationen där jag försökte handla 2st Gabriel Glass Gold (fick skickat 6st Standart till mig av någon anledning) som levererades av Vino via CDON.se;

Reklamerade paketet med tanke på att det var fel vara dvs jag fick inte det jag betalat för skickat till mig Fredagen den 9 juli och sen dess har jag personligen haft 0 kontakt med säljaren.
Fick aldrig något svar på min reklamation utan fick gå vägen via CDON och deras kundtjänst som påpekade detta för säljaren (Vino) två gånger innan de fick något som helst svar. DVS det är bara CDON's kundtjänst som har haft kontakt med säljaren då de inte försökt kommunicera med mig på något sätt alls.

Den 19 juli fick jag som svar via CDON's kundtjänst svaret;
"Hej,

Vi skickar två nya glas till er så klart. Sändningen går i veckan."
Den 19 juli är då en måndag bara för att ge lite klarhet.

Frågade även CDON's kundtjänst vad jag skulle göra med glasen jag redan mottagit och fick svaret (samma dag, dvs 19juli);
Hej, Dem kan du spara :)

Ja då kan man kanske vara glad att man får lite extraglas med för besväret? Så man går där och väntar, håller koll på brevlådan och allt det där.

Sedan idag då, den 26 juli får jag detta från CDON i min mail klockan 07:30;
"Hej,

CDON här.

Jag fick detta från säljaren:

Gold glasen finns inte på lager och inte hos tillverkaren i heller. Det är något ni får vänta till slutet av augusti/september innan fabriken är i fas igen.

Önskar ni däremot behålla Standart glasen så får ni dom till ett rabatterad pris. Ni behöver endast betala 500kr för dessa glasen vi skickat till er.
Krediteringen sköter CDON i så fall.

Annars får ni skicka tillbaka glasen till:
Vino Sverige
Spelmansgatan 61
215 79 Malmö"

Detta då med tanke på att varan stod som "i lager" och har stått som "i lager" fram tills idag då jag plötsligt fick det här svaret.
Så ja nu är jag i fasen där jag försöker bestämma vad jag vill göra men kan ju inte säga att hela den här rundturen inte gett en lite besk eftersmak i munnen.
För att undvika ännu mer troll i ärendet, hade jag behållit glasen för 500:- och inte haft något mer att göra med företaget. Punkt slut!
 

Mexikanaren

Medlem
Rörig soppa. En representant för Vino var väl aktiv här på forumet i samband med att man började sälja glasen från Gabriel, och gjorde några inlägg - förvisso mest med rabattkoder på nämnda glas. Jag nappade själv på ett sexpack StandArt samt ett 6-pack Gabriel champagneglas som vid leverans visade sig inte alls vara glas tillverkade av Gabriel utan ett helt annat märke. Har aldrig provat Gold men StandArt är nog det glas jag använt oftast senaste två åren, tycker det är ett mycket bra glas som är väldigt allround och funkar bra till både bubbel, vitt och rött. Möjligen häller jag inte bourgogne eller Nebbiolo i dem men de flesta andra viner gör sig bra.

Jag hade nog behållt glasen om jag fått betala 500 kr. Sen kan man ju tycka att ärendet kunde skötas lite snyggare.
Taggade även in den nämnda representanten för Vino, dvs @vino.nu i original-meddelandet här på forumet men inte gett någonting där heller
 

Mexikanaren

Medlem
Pinsamt dåligt beteende från en näringsidkare. Jag kan lägga 1 förpackning i kundkorgen på vinos egna hemsida, så antagligen är det fel i lagersaldot eller så vill han helt enkelt inte ordna upp det felskick som har skickats till dig. Som egenföretagare med 2 webshoppar vet jag att det kan bli fel i lagersaldot men då hör man ju av sig till kunden och förklarar på ett fint sätt att önskad vara ej kan skickas, näää VINO har skött detta djävligt illa och jag skulle utav princip inte ens behålla de 6 felskickade varorna . Om nu Gabrielglasen är så bra som många tycks, säga så kommer det snart någon annan mer seriös aktör att erbjuda försäljning utav glasen.
Att inte svara på reklamationer är big no nooooo. Jag skulle kräva att de skickar en returlapp för de 6 felaktiga glasen och häva köpet helt.
Något jag tycker är udda var även att man inte direkt skrev att man postar en fraktsedel för paketet så tar de kostnaden för frakten om jag väljer att returnera det.
Istället verkar det nästan som att man förväntade sig att jag skulle stå för frakten om jag väljer att returnera paketet?

Skickade detta till CDON-representanten som haft kontakt med säljaren imorse (8:56 26/7) men ännu inte fått något svar;
"Om man skulle returnera glasen hur skulle det i så fall gå till?
Med tanke på att jag har noll intresse av att betala för returfrakten av en produkt jag aldrig beställt till att börja med. Plus att jag även vill påpeka att jag kommer ta 0 ansvar för att produkten är hel när den kommer fram då jag inte kommer packa om den och den skickades till mig i en extremt undermålig låda så man var förvånad att glasen kom hela till mig till att börja med.

Detta är frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag bestämmer om jag vill skicka tillbaka eller ej då jag inte riktigt är säker på hur jag vill göra än men skulle som sagt vilja ha lite klargöranden."
 

magnum

Epernay, Frankrike
Något jag tycker är udda var även att man inte direkt skrev att man postar en fraktsedel för paketet så tar de kostnaden för frakten om jag väljer att returnera det.
Istället verkar det nästan som att man förväntade sig att jag skulle stå för frakten om jag väljer att returnera paketet?

Skickade detta till CDON-representanten som haft kontakt med säljaren imorse (8:56 26/7) men ännu inte fått något svar;
"Om man skulle returnera glasen hur skulle det i så fall gå till?
Med tanke på att jag har noll intresse av att betala för returfrakten av en produkt jag aldrig beställt till att börja med. Plus att jag även vill påpeka att jag kommer ta 0 ansvar för att produkten är hel när den kommer fram då jag inte kommer packa om den och den skickades till mig i en extremt undermålig låda så man var förvånad att glasen kom hela till mig till att börja med.

Detta är frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag bestämmer om jag vill skicka tillbaka eller ej då jag inte riktigt är säker på hur jag vill göra än men skulle som sagt vilja ha lite klargöranden."
Glasen du beställde som inte levererats har du fått pengana åter för dom?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej har inte fått något tillbaka ännu så ligger ute med 998kr sen den 5 juli
Det skulle jag börja med! Säljaren skall stå för frakt och merkostander vid retur av felaktig vara. Om transportören godkänner förpackningen har du inget ansvar hur den anländer. Se till att få tillbaka pengarna och begär att få behålla glasen som levererats för ¨sveda och värk¨.
 

Helen

Medlem
Något jag tycker är udda var även att man inte direkt skrev att man postar en fraktsedel för paketet så tar de kostnaden för frakten om jag väljer att returnera det.
Istället verkar det nästan som att man förväntade sig att jag skulle stå för frakten om jag väljer att returnera paketet?

Skickade detta till CDON-representanten som haft kontakt med säljaren imorse (8:56 26/7) men ännu inte fått något svar;
"Om man skulle returnera glasen hur skulle det i så fall gå till?
Med tanke på att jag har noll intresse av att betala för returfrakten av en produkt jag aldrig beställt till att börja med. Plus att jag även vill påpeka att jag kommer ta 0 ansvar för att produkten är hel när den kommer fram då jag inte kommer packa om den och den skickades till mig i en extremt undermålig låda så man var förvånad att glasen kom hela till mig till att börja med.

Detta är frågor jag skulle vilja ha svar på innan jag bestämmer om jag vill skicka tillbaka eller ej då jag inte riktigt är säker på hur jag vill göra än men skulle som sagt vilja ha lite klargöranden."


Om jag har tolkat CDONs köpavtal så är de bara en "marknadsplats" och därför bör du luta dig mot VINO.nu egna köpavtal. Du har ställt bra frågor och jag hoppas att du får svar inom 24 timmar. Har du betalt via Klarna så kan du göra ett ärende och då kontaktar även Klarna avsändaren.

Enligt hallåkonsument och konsumentköplagen ska du inte betala ett enda öre för att skicka tillbaka en felaktig vara. Du ska även få tillbaka hela summan som din beställning kostade dig. Dock skulle jag nog se till att glasen packades in fint och ordentligt så att de kommer fram till mottagaren, du vill inte sänka dig till hans nivå och du vill inte ha en tvist med honom även om du skulle kunna vinna den så kostar det tid och energi. Bor du i Stockholm kan du komma till mig på Södermalm, så ska jag packa in dina glas ordentligt.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1532825/ska-jag-betala-returfrakt-om-jag-fatt-fel-vara
 

Mexikanaren

Medlem
Om jag har tolkat CDONs köpavtal så är de bara en "marknadsplats" och därför bör du luta dig mot VINO.nu egna köpavtal. Du har ställt bra frågor och jag hoppas att du får svar inom 24 timmar. Har du betalt via Klarna så kan du göra ett ärende och då kontaktar även Klarna avsändaren.

Enligt hallåkonsument och konsumentköplagen ska du inte betala ett enda öre för att skicka tillbaka en felaktig vara. Du ska även få tillbaka hela summan som din beställning kostade dig. Dock skulle jag nog se till att glasen packades in fint och ordentligt så att de kommer fram till mottagaren, du vill inte sänka dig till hans nivå och du vill inte ha en tvist med honom även om du skulle kunna vinna den så kostar det tid och energi. Bor du i Stockholm kan du komma till mig på Södermalm, så ska jag packa in dina glas ordentligt.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1532825/ska-jag-betala-returfrakt-om-jag-fatt-fel-vara
Tack för erbjudandet bor dock i en annan del av landet :)
 

Mexikanaren

Medlem
Fy sjutton så dåligt hanterat :mad:
Jag hade inte betalat ett dugg för de där två glasen. Speciellt inte när CD-on sagt att du kan behålla dem. Vill de ha tillbaka dem får de väl komma och hämta dem i sådana fall. Skulle du betala 500 kr för två stycken StandArt som plåster på såren? Jag har köpt båda mina 6 pack standArt för 999 kr styck vilket blir 166 kr/glas.

För att kompensera det dåliga med något gott så kändes det som det var det bar obligatoriskt att visa dig detta som inkom idag från din rek. tysk :)
20210729_092226.jpg
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
För lite mer glädjande inlägg om vinglas så får jag istället slänga in det här, gissar på du känner igen

För att kompensera det dåliga med något gott så kändes det som det var det bar obligatoriskt att visa dig detta som inkom idag från din rek. tysk :)Visa bifogad bild 23927
Och utan lådor för den som är nyfiken;
20210729_093847.jpg


Måste även hålla med @buteljen att sensory känns så mycket mer balanserade i handen jämfört med zalto.

Spontant får jag känslan av att Zalto kanske skulle passa mer vid propra middagsbjudningar och Sensory kanske är något man drar fram mer när man bara vill ta det lugnt.
Folk kanske ogillar denna jämförelsen men skulle nog säga att Sensory är mjukisbyxe-varianten av Zalto tänker jag.
 

The Wall

Medlem
Och utan lådor för den som är nyfiken;
Visa bifogad bild 23928

Måste även hålla med @buteljen att sensory känns så mycket mer balanserade i handen jämfört med zalto.

Spontant får jag känslan av att Zalto kanske skulle passa mer vid propra middagsbjudningar och Sensory kanske är något man drar fram mer när man bara vill ta det lugnt.
Folk kanske ogillar denna jämförelsen men skulle nog säga att Sensory är mjukisbyxe-varianten av Zalto tänker jag.
Vore intressant att vid tillfälle höra om en upplevelsemässig jämförelse mellan de två glasen om du får för dig att korka upp en pinot noir eller nebbiolo och möjligen en ekad chardonnay.
 

Mexikanaren

Medlem
Vore intressant att vid tillfälle höra om en upplevelsemässig jämförelse mellan de två glasen om du får för dig att korka upp en pinot noir eller nebbiolo och möjligen en ekad chardonnay.
Med tanke på att jag har ganska mycket jobb denna (och kommande) vecka så kanske det kan ta lite tid innan jag får lite ledigt och kan göra detta, men ska försöka :)
 

buteljen

Medlem
Och utan lådor för den som är nyfiken;
Visa bifogad bild 23928

Måste även hålla med @buteljen att sensory känns så mycket mer balanserade i handen jämfört med zalto.

Spontant får jag känslan av att Zalto kanske skulle passa mer vid propra middagsbjudningar och Sensory kanske är något man drar fram mer när man bara vill ta det lugnt.
Folk kanske ogillar denna jämförelsen men skulle nog säga att Sensory är mjukisbyxe-varianten av Zalto tänker jag.
Har lite svårt att känna igen din jämförelse ... går iofs väldigt sällan omkring i mjukisbyxor, men vi är alla olika :D
 

Mexikanaren

Medlem
För att ge en uppdatering på situationen där jag försökte handla 2st Gabriel Glass Gold (fick skickat 6st Standart till mig av någon anledning) som levererades av Vino via CDON.se;

Reklamerade paketet med tanke på att det var fel vara dvs jag fick inte det jag betalat för skickat till mig Fredagen den 9 juli och sen dess har jag personligen haft 0 kontakt med säljaren.
Fick aldrig något svar på min reklamation utan fick gå vägen via CDON och deras kundtjänst som påpekade detta för säljaren (Vino) två gånger innan de fick något som helst svar. DVS det är bara CDON's kundtjänst som har haft kontakt med säljaren då de inte försökt kommunicera med mig på något sätt alls.

Den 19 juli fick jag som svar via CDON's kundtjänst svaret;
"Hej,

Vi skickar två nya glas till er så klart. Sändningen går i veckan."
Den 19 juli är då en måndag bara för att ge lite klarhet.

Frågade även CDON's kundtjänst vad jag skulle göra med glasen jag redan mottagit och fick svaret (samma dag, dvs 19juli);
Hej, Dem kan du spara :)

Ja då kan man kanske vara glad att man får lite extraglas med för besväret? Så man går där och väntar, håller koll på brevlådan och allt det där.

Sedan idag då, den 26 juli får jag detta från CDON i min mail klockan 07:30;
"Hej,

CDON här.

Jag fick detta från säljaren:

Gold glasen finns inte på lager och inte hos tillverkaren i heller. Det är något ni får vänta till slutet av augusti/september innan fabriken är i fas igen.

Önskar ni däremot behålla Standart glasen så får ni dom till ett rabatterad pris. Ni behöver endast betala 500kr för dessa glasen vi skickat till er.
Krediteringen sköter CDON i så fall.

Annars får ni skicka tillbaka glasen till:
Vino Sverige
Spelmansgatan 61
215 79 Malmö"

Detta då med tanke på att varan stod som "i lager" och har stått som "i lager" fram tills idag då jag plötsligt fick det här svaret.
Så ja nu är jag i fasen där jag försöker bestämma vad jag vill göra men kan ju inte säga att hela den här rundturen inte gett en lite besk eftersmak i munnen.

Uppdatering #2

Måndag den 26 juli klockan 8:56, dvs kort (c:a 1 timme senare) efter att jag fått svaret att om jag fått svaret från säljaren (via CDON) så skrev jag tillbaka och frågade hur retur skulle fungera med tanke på att jag inte ska betala frakt för en retur när de skickat mig helt fel produkt.
Precis som @Helen skrivit här i tråden så är det säljarens ansvar att betala för returer om fel produkt skickats. Så ville mest höra hur de ville det skulle gå till osv.

*radiotystnad*

Inte ett ljud från Vino varken genom CDON's kundtjänst (som de har "kommunicerat" med mig tidigare genom, om man räknar 2 svar genom kundtjänst sedan min beställning den 5 juli för kommunikation) eller direkt till mig då de har mitt tel. nr., email och fysiska adress genom min beställning som jag gjort hos dem.
Edit; för att klargöra för folk som läser detta i framtiden så vill jag förtydliga att det nu är söndag kväll, dvs en full vecka utan någon som helst respons.

Av någon anledning skrev CDON's egna kundtjänst till mig på fredagen lite efter 14 och frågade;
"Hej,
Vill du att jag ska återbetala dig för de söndriga glasen?"

Ingen aning vad han syftar på då jag aldrig sagt att några glas varit sönder utan att jag blev skickad något helt annat än vad jag faktiskt beställde.
Så som svar på detta skrev jag i tl;dr version att jag vill ha fulla beloppet jag betalade för glasen tillbaka (998kr inkl. frakt) och om säljaren vill ha tillbaka sina glas så får denne kontakta mig och ordna med transport vilket är säljarens ansvar enligt konsumentköplagen.

Inte ens när det handlade om retur av varor (som jag hade trott Vino faktiskt skulle vara ganska intresserade av) så har man fått respons.
Jag har aldrig fått någon som helst respons från Vino själva då de är listade som säljare av glasen jag försökte köpa från den 5 juli fram tills idag. Och skulle rek. andra att hålla sig så långt borta från detta företag som möjligt då de inte verkar bry sig alls.

Jag har dock en fråga till forumet;
Säg att jag får fulla beloppet tillbaka som jag betalat för glasen via CDON's kundtjänst, hur länge är det då krav på mig att ha kvar de felaktiga glasen om säljaren (Vino) skulle kontakta mig och be om att få tillbaka glasen?
Det är något jag funderat på men inte kommit fram till något riktigt svar.
 

Sonderlese

Medlem
Uppdatering #2

Måndag den 26 juli klockan 8:56, dvs kort (c:a 1 timme senare) efter att jag fått svaret att om jag fått svaret från säljaren (via CDON) så skrev jag tillbaka och frågade hur retur skulle fungera med tanke på att jag inte ska betala frakt för en retur när de skickat mig helt fel produkt.
Precis som @Helen skrivit här i tråden så är det säljarens ansvar att betala för returer om fel produkt skickats. Så ville mest höra hur de ville det skulle gå till osv.

*radiotystnad*

Inte ett ljud från Vino varken genom CDON's kundtjänst (som de har "kommunicerat" med mig tidigare genom, om man räknar 2 svar genom kundtjänst sedan min beställning den 5 juli för kommunikation) eller direkt till mig då de har mitt tel. nr., email och fysiska adress genom min beställning som jag gjort hos dem.
Edit; för att klargöra för folk som läser detta i framtiden så vill jag förtydliga att det nu är söndag kväll, dvs en full vecka utan någon som helst respons.

Av någon anledning skrev CDON's egna kundtjänst till mig på fredagen lite efter 14 och frågade;
"Hej,
Vill du att jag ska återbetala dig för de söndriga glasen?"

Ingen aning vad han syftar på då jag aldrig sagt att några glas varit sönder utan att jag blev skickad något helt annat än vad jag faktiskt beställde.
Så som svar på detta skrev jag i tl;dr version att jag vill ha fulla beloppet jag betalade för glasen tillbaka (998kr inkl. frakt) och om säljaren vill ha tillbaka sina glas så får denne kontakta mig och ordna med transport vilket är säljarens ansvar enligt konsumentköplagen.

Inte ens när det handlade om retur av varor (som jag hade trott Vino faktiskt skulle vara ganska intresserade av) så har man fått respons.
Jag har aldrig fått någon som helst respons från Vino själva då de är listade som säljare av glasen jag försökte köpa från den 5 juli fram tills idag. Och skulle rek. andra att hålla sig så långt borta från detta företag som möjligt då de inte verkar bry sig alls.

Jag har dock en fråga till forumet;
Säg att jag får fulla beloppet tillbaka som jag betalat för glasen via CDON's kundtjänst, hur länge är det då krav på mig att ha kvar de felaktiga glasen om säljaren (Vino) skulle kontakta mig och be om att få tillbaka glasen?
Det är något jag funderat på men inte kommit fram till något riktigt svar.
Att det är och har varit semestertider gör det inte mindre komplicerat; dvs trollfaktor x2.
 
Toppen