The Wall
Medlem
Jag är lite nyfiken på hur tjockt godset är i kupan samt om kanten på kupan är slät eller lätt rundad. Lite svårt att se på bilden, men å andra sidan är det lika lätt att fotografera glas som att få potatisgratäng att se fotogenisk ut på bild. Formen påminner en hel del om Pulse från Orrefors, dock att öppningen på kupan är mindre på Pulse än Rocco Aurum.Ett annat vattenglas jag har funderat på är Aurum från Bormiolo Rocco. Liknande kupor som Zalto, speciellt Zalto Universal https://www.bormiolirocco.com/en/product/27/water-glass-aurum
Dock osäker på om jag estetiskt tycker det är fördelaktigt att köra med ungefär samma form på båda glasen eller om man bör bryta av med någon helt annat då det är ett vattenglas och låta vinglasen ha ett "formspråk" för sig själva.
Bormiolo Rocco Aurum;
På tal om att bryta av formmässigt; Zaltos vatten-/selterglas har liknande form som vatten-/selterglasen från Orrefors Merlot. Jag kan förstå/gissa tanken; vatten bör man väl klunka i sig på lite annat sätt och med annan frekvens än vin och då behövs en vidare öppning på kupan jämfört med ett vinglas. Ur den aspekten antar jag att "Merlot-formen" är ett bättre val än "Pulse-formen".