Mexikanaren
Medlem
Tänkte fråga om någon vet vart man kan hitta Lehmann Grand Champagne till bästa pris?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Bästa pris kanske det inte är med rimligt pris iaf har Franska vinlistan.Tänkte fråga om någon vet vart man kan hitta Lehmann Grand Champagne till bästa pris?
Var med god marginal det billigaste jag har sett iaf. 265/glas vs 299 styck som är det lägsta jag sett annarsBästa pris kanske det inte är med rimligt pris iaf har Franska vinlistan.
Någon som satt upp vinglashållare på väggen likt denna https://www.jotex.se/gianni/gianni-...1-wOFznyQ_YPIcpvErbSd3Jezdrh6KSRoC1tIQAvD_BwE ?
För/nackdelar? Vill göra plats i skåp och ser därför över att eventuellt flytta ut en del vinglas.
Plus att om de hänger i köket kommer det samlas stekflottsprickar på glasen.Vinglas ser lätt och snabbt dammiga ut om de hängs fritt i öppet rum
Zalto Bx har blivit vår nya favorit till bättre Champagne.Skall på en vertikalprovning i helgen - Sju årgångar Salon 96, 97, 99, 02, 04, 06, 07.
Antar att (minst) de fyra sista kommer att vara rätt knutna (??). Är osäker på vilka glas jag skall ta med.
Vilka hade ni valt av Zalto Bourogne, Zalto Bx, Zalto Universal, Lehmann Grand Champagne?
Hade ni valt olika glas i flighten?
(Taggar @Crist(al)ian 77 trots att jag nog aldrig sett dig diskutera val av glas )
Kul provning!Skall på en vertikalprovning i helgen - Sju årgångar Salon 96, 97, 99, 02, 04, 06, 07.
Antar att (minst) de fyra sista kommer att vara rätt knutna (??). Är osäker på vilka glas jag skall ta med.
Vilka hade ni valt av Zalto Bourogne, Zalto Bx, Zalto Universal, Lehmann Grand Champagne?
Hade ni valt olika glas i flighten?
(Taggar @Crist(al)ian 77 trots att jag nog aldrig sett dig diskutera val av glas )
Thank you för input!Kul provning!
Får inga notiser på taggningar så såg det här först nu. Mest likt stilmässigt är väl Ramlösa citron så vattenglas eller klassiskt coupeglas om du vill ha det lite festligare.
Jag har övergett glasfrågan sedan många år. I början testade jag friskt och ville ha många olika glas. Nu är jag konservativ och håller mig till otrendiga Riedel Sommelier Bdx och Syrah samt Orrefors Difference Sparkling. Mina krav är att glaset ska vara estetiskt tilltalande, kräva muskler för att lyfta och vara allround. Därför går plaztankorna som blivit så populära fetbort i min värld. Alltså hade jag valt Lehmann.
Teoretiskt antar jag att Lehmann även är bättre på att fånga upp och koncentrera dofterna i ett ungt vin och borde därför vara bäst. Stilmässigt skulle jag klassa alla Salon yngre än 95 som unga. Möjligtvis med undantag av 97an som är den Salon som jag uppskattat mest redan som ung och som varit utvecklad tidigt för att vara Salon.
Rapport emottages tacksamt!
Särskilt nyfiken på hur 97an utvecklats (ca 5 år sedan jag drack) och om 99an är öppningsbar. 99 var för övrigt sista årgången jag köpte och kan även nämna att jag totalsågat 2006an och gissade icke champagne på @Sörplarn s blindprovning av BdB.
Riesling, Bgn och Bx-kupor givetvis. Och när man tänker efter kanske riesling-glaset är för trångt så att Universal kanske är bättre...? Ju fler glas, desto bättreDags att testa Winning Ozyetra om en dryg vecka - särskilt efter den satta menyn nämner både Riesling och vit Bourgogne som matchning.
Den stora frågan är då - vilka glas?
Riesling, Bgn-kupa eller parallella båda glasen för maximal upplevelse?
@The Wall - Misstänker jag rätt att fler glas = bättre?
Kul med uppgradering!Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.
Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
Du gör rätt i att köpa ett eller två glas först att prova ut.Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.
Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
En del knasbollar urartar totalt och köper "en av varje" i varje serie har jag hörtDu gör rätt i att köpa ett eller två glas först att prova ut.
glas, såsom vin och glas+vin, är en personlig upplevelse och inte sällan ändras över tid.
Veritas ger mycket glas för pengen. Som universalglas skulle jag dock välja Veritas Champagne. Funkar utmärkt till både vitt och rött trots namnet.Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.
Veritas ger mycket glas för pengen. Som universalglas skulle jag dock välja Veritas Champagne. Funkar utmärkt till både vitt och rött trots namnet.
Själv kör jag Sommelier Syrah/Hermitage som universalglas.