Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Philip W

Medlem
Genom Facebook har jag kommit i kontakt med följande rätt coola Kickstarter projekt med glas specifikt för picknick/resa. Bra glas som alla har en metallkåpa så att man enkelt kan ta det med sig.
Priset och försäljningen lanserades igår, och jag tycker att de lyckades få till ett trevligt glas och koncept till ett mycket attraktivt pris. Årets julklapp beslutade jag mig för, så köpte ett gäng.

 

Bastardo

Medlem
Det har varit noll svar på min fråga om Kimura glas? Är det så illa att ingen vet någonting om dessa glas, eller är det bara för att nonchalera mig personligen?
 

Wintermute

Medlem
Det har varit noll svar på min fråga om Kimura glas? Är det så illa att ingen vet någonting om dessa glas, eller är det bara för att nonchalera mig personligen?
Efter ett ögonblicks letande har jag fått uppfattningen att de främst går att köpa på plats i Tokyo, eller från den japanska hemsidan. Företaget verkar inte anstränga sig med att hjälpa utländska kunder med moms osv, så det kan mycket väl vara så att mycket få i Sverige har provat glasen. Men det är min gissning.
 

The Wall

Medlem
Det har varit noll svar på min fråga om Kimura glas? Är det så illa att ingen vet någonting om dessa glas, eller är det bara för att nonchalera mig personligen?
Verkar finnas i Grekland hos Starshaker; https://www.starshaker.com/brand/kimura-glass/

Har inte provat, men ”vanliga” tumblerglasen ser stilrena ut, påminner lite om Shotoku och Bobo Schooner och Mareld. Jag övervägde att köpa Shotoku men vid närmare läsning verkade det som att glasen knappt tål att användas så jag avstod. Iaf för nu.
 

Bastardo

Medlem
Ok. Tack för er båda som svarade. Nu förstår jag orsaken att glasen är så okänd hos oss. Jag vill absolut INTE ha glas som riskerar att gå sönder så lätt och jag har redan tiotals vinglas. En del av dem är av ganska hög kvalitet också, men många är köpta även på loppis. Glasen är inte så himla viktiga för mig och man behöver inte ha dussintals olika glas för alla möjliga viner som finns. :p
 

Bastardo

Medlem
Håller med, det räcker med ett dussin olika sorts glas ;)
Absolut, helt korrekt, The Wall!
Om man inte råkar vara glas fetischist! ;) Inget ont med det heller. Vi har nog alla någon typ av fetischism inom oss, och kanske inte är ens medvetna om den …
Jag till exempel har rätt så många kulspetspennor, men använder de ganska sällan. Men det är ’kul’ att äga dem ändå. :D Och när man mest behöver en, så verkar alla ha försvunnit på något märkligt sätt.
 

Lobster

Medlem
Hej alla glasfetischister! Jag är på jakt efter några Nick & Nora glas för cocktails som dry martini etc. Har sneglat på Riedels Nick & Nora men tänkte att det säkert finns andra roliga alternativ.

För referens är vinglas vi uppskattar här hemma Gabriel Glas Gold och Zweisel Symphony Conterno. Lätta, tunna munblåsta glas är trevligt och förhöjer upplevelsen.
 

matage

Medlem
Nu är det iofs inget Nick&Nora men Bobo’s ”Drajja” är fantastiska till allt från Dry Martini till Aviaton. Förvuxna snapsglas i fjäderlätt modell!

Jag har både Riedels n&n och Bobo och de senare får mycket mer rotation.

DFA3F488-A1F5-41D9-9BED-EE777A81E3C2.jpeg
 

Bastardo

Medlem
Hej alla glasfetischister! Jag är på jakt efter några Nick & Nora glas för cocktails som dry martini etc. Har sneglat på Riedels Nick & Nora men tänkte att det säkert finns andra roliga alternativ.

För referens är vinglas vi uppskattar här hemma Gabriel Glas Gold och Zweisel Symphony Conterno. Lätta, tunna munblåsta glas är trevligt och förhöjer upplevelsen.
Här finns en länk och flera hittar du lätt genom att skriva till exempel de här söktorden: wine enthusiast glasses for martini
För mig personligen är det roligare att söka på olika loppisar etc. då det inte behöver vara något märkvärdigt och speciellt därför att jag har dragit ner rejält med intaget av starkvaror. :)
P.S. Det finns säkert hundratals versioner av nästan alla kända drinkar, men jag föredrar originalen så mycket som möjligt. Desto äldre recept, desto bättre.
Professionella bartenders litar mycket på verk av David A. Embury, och originalversionen av hans bok säljs för ganska mycket pengar:
I alla fall förr gjorde man det. Kanske dagens ungdom vet inte ens vem han var.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Hej alla glasfetischister! Jag är på jakt efter några Nick & Nora glas för cocktails som dry martini etc. Har sneglat på Riedels Nick & Nora men tänkte att det säkert finns andra roliga alternativ.

För referens är vinglas vi uppskattar här hemma Gabriel Glas Gold och Zweisel Symphony Conterno. Lätta, tunna munblåsta glas är trevligt och förhöjer upplevelsen.
Vi köpte Orrefors More Martiniglas för det fall vi skulle dricka Dry Martini, men framförallt för att kunna servera efterrätter (tex glass) ur glasen. Som drinkglas skulle vi förmodligen föredra något lite tunnare och lättare, men vår konsumtion av drinkar är tyvärr försumbar så vi har inte lagt något fokus på det glasområdet ännu.
 
Toppen