Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Lobster

Medlem
Kul, har också tittat på Riedels Nick & Nora. Jag tycker att det glaset tillhör de snyggaste och är också hyfsat likt "originalet".
Tänk på att skaka din martini i valstakt.
Rekommenderas varmt. Dom är väldigt fina, känns stadiga och ganska tåliga trots att de är små och eleganta. Slår även ett slag för Bobo Drajja som jag fick tips om här, mycket trevliga och skira.
 

The Wall

Medlem
IMG_5936.jpeg
Jag: nu ska vi väl ändå få reda på vilket av några utvalda glas som passar bäst till ekad chardonnay.
Hustrun, när hon ser Balance, intar en lätt misstänksam min: vad är det här för glas?
Jag: jo, tack vare @buteljen på finewines fick jag reda på att Zalto…
Hustrun: det ante mig. Vilka glas ska ut?
Jag: ….faktiskt inga alls, typ..
Hustrun: hmf.
Efter en stund övergår misstänksamheten i njutning; hustrun håller upp Balance och förkunnar att glaset är vackrast i uppställningen och vinet smakar såklart bäst ur det glaset.
Jag: även om det glaset är misstänkt like Orrefors Difference Mature och Frantzéns nya?
Hustrun: jaja, men jag gillar ändå grüner veltlinern i Universal bäst.
Jag: wtf? Den är ju utom tävlan!

Smaknoter kommer; 2020 Vasse Felix Chardonnay mot 2021 Guy Amiot et Fils ”Les Bouillottes” i Veritas Oaked chardonnay, Zalto Balance, Zalto Bx och Zalto Bou/neb.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 32942

Jag: nu ska vi väl ändå få reda på vilket av några utvalda glas som passar bäst till ekad chardonnay.
Hustrun, när hon ser Balance, intar en lätt misstänksam min: vad är det här för glas?
Jag: jo, tack vare @buteljen på finewines fick jag reda på att Zalto…
Hustrun: det ante mig. Vilka glas ska ut?
Jag: ….faktiskt inga alls, typ..
Hustrun: hmf.
Efter en stund övergår misstänksamheten i njutning; hustrun håller upp Balance och förkunnar att glaset är vackrast i uppställningen och vinet smakar såklart bäst ur det glaset.
Jag: även om det glaset är misstänkt like Orrefors Difference Mature och Frantzéns nya?
Hustrun: jaja, men jag gillar ändå grüner veltlinern i Universal bäst.
Jag: wtf? Den är ju utom tävlan!

Smaknoter kommer; 2020 Vasse Felix Chardonnay mot 2021 Guy Amiot et Fils ”Les Bouillottes” i Veritas Oaked chardonnay, Zalto Balance, Zalto Bx och Zalto Bou/neb.
Haha, så spännande :). Balance ser ju otroligt elegant ut i jämförelse med de andra kolosserna!! Blir intressant att läsa noterna !!!
 

The Wall

Medlem
Man kan säga att Bx och Bou/neb är att föredra om man snabbt vill släcka törsten med ekad chardonnay, men Balance är överlägset om man vill njuta av ekad chardonnay.
Bonusinfo; Balance känns väldigt lätta och eleganta jmf med Bx och Bou, vilket kan förklaras av att Balance väger in på 98 resp 100 g (jag vägde bara två tomma glas, två glas innehåller vin och resterande fyra glas har inte nått köket ännu. Fråga inte.) att jämföra med två slumpmässigt utvalda Bx; 122 resp 116 g och Bou; 124 resp 112 (supercharmigt….). Uni (samma urvalsmetod) väger in på 117 och 117 (hoppla!!) samt Riesling på 83 resp 80.
Första intrycket för min del var ”vad är det här för smurfglas?”, men när jag upptäckte hur väl de presterar växte de snabbt ifrån smurfepitetet.
 

matage

Medlem
Nån som testat Riedels Veloce Chardonnay?

Jag blir mer och mer förtjust i den serien och funderar på att byta mina Veritas Cab/Merlot mot Veloces motsvarighet men inser även att jag inte har några adekvata glas för ekad Chardonnay.
(och - för att svära i kyrkan - jag gillar inte utseendet på Zalto Balance).

Såg nån kampanj häromdagen (Kitch'n tror jag) med tvåpack Veloce för 450kr så man kanske skulle testa några glas..


1728372053598.png
 

The Wall

Medlem
Nån som testat Riedels Veloce Chardonnay?

Jag blir mer och mer förtjust i den serien och funderar på att byta mina Veritas Cab/Merlot mot Veloces motsvarighet men inser även att jag inte har några adekvata glas för ekad Chardonnay.
(och - för att svära i kyrkan - jag gillar inte utseendet på Zalto Balance).

Såg nån kampanj häromdagen (Kitch'n tror jag) med tvåpack Veloce för 450kr så man kanske skulle testa några glas..
Det är bara att köpa och testa, något annat alternativ finns ju knappast.

Även ArtglassVista brukar ha hyggliga priser emellanåt, plus klubberbjudanden på Cervera etc, men 450 för ett tvåpack låter som ett klipp. Jag skulle gärna testa själv, men jag å min sida är inte överdrivet förtjust i utseendet på Veloce så jag står över.
 

matage

Medlem
Det jag hittar nu på Veloce Chardonnay är 577:- hos Royal Design. Jag tycker också Veloce-serien är grym. Har Pinot Noir/Nebbiolo samt Champagne hemma. Nu snart även Chardonnay😊
Enligt Prisjakt avslutades Kitch'ns deal i Söndags kväll..

Jag har deras Syrah som jag tycker är fantastiska men jag kanske ska vänta in ditt utlåtande på Chardonnayen innan jag impulsköper fler saker... ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nån som testat Riedels Veloce Chardonnay?

Jag blir mer och mer förtjust i den serien och funderar på att byta mina Veritas Cab/Merlot mot Veloces motsvarighet men inser även att jag inte har några adekvata glas för ekad Chardonnay.
(och - för att svära i kyrkan - jag gillar inte utseendet på Zalto Balance).

Såg nån kampanj häromdagen (Kitch'n tror jag) med tvåpack Veloce för 450kr så man kanske skulle testa några glas..


Visa bifogad bild 32952
Fick mina för nån vecka sen, suveräna glas (bytte ut mina Riedel Sommelier Superleggero) Veloce ger renare smaker och dofter. Vi invigde glasen med DRC Corton Charlemagne 2020 som @feskhandlarn generöst bjöd på!
 

The Wall

Medlem
Fick mina för nån vecka sen, suveräna glas (bytte ut mina Riedel Sommelier Superleggero) Veloce ger renare smaker och dofter. Vi invigde glasen med DRC Corton Charlemagne 2020 som @feskhandlarn generöst bjöd på!
Sommeliers eller Superleggero? Det är två olika serier. Vi har några Sommeliers-glas hemma och när vi har hällt relativt unga viner i PN i Burgundy GC-glasen samt Bx och CS i Bordeaux-glasen har vi dessvärre inte riktigt tjusats av upplevelsen. Det är givetvis inget totalhaveri, men med tanke på glasens prislapp är förväntningarna lite högre än normalt. Dock, glasen är kanske främst till för högklassiga viner i spannet "ung till medelung". Nåväl, gårdagens Sommeliers Hermitage överraskade oss glatt när det fick medelungt vin i sig. (12 år får väl betraktas som medelungt i Crozes-hänseende).
 
Toppen