Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

magnum

Epernay, Frankrike
Sommeliers eller Superleggero? Det är två olika serier. Vi har några Sommeliers-glas hemma och när vi har hällt relativt unga viner i PN i Burgundy GC-glasen samt Bx och CS i Bordeaux-glasen har vi dessvärre inte riktigt tjusats av upplevelsen. Det är givetvis inget totalhaveri, men med tanke på glasens prislapp är förväntningarna lite högre än normalt. Dock, glasen är kanske främst till för högklassiga viner i spannet "ung till medelung". Nåväl, gårdagens Sommeliers Hermitage överraskade oss glatt när det fick medelungt vin i sig. (12 år får väl betraktas som medelungt i Crozes-hänseende).
De glas jag avsåg är Sommeliers Superleggero Oak Chardonnay (munblåsta, totalt 10 glas) tror de inte tillverkas längre, fanns relativt kort tid 2020-2023. Sen finns Sommeliers (munblåsta, 20 glas) och Sommelieres Restaurant (maskingjorda, endast 2 glas Bdx och Bg) och nu senaste Superleggero (maskingjorda, 7 glas)

Sonderlese

Medlem
Jag köpte Lehmann Synergie vitvinsglas

1728403694139.png

Vi har dock inte råd att testa det mot DRC…

Jos

Medlem
Nån som testat Riedels Veloce Chardonnay?

Jag blir mer och mer förtjust i den serien och funderar på att byta mina Veritas Cab/Merlot mot Veloces motsvarighet men inser även att jag inte har några adekvata glas för ekad Chardonnay.
(och - för att svära i kyrkan - jag gillar inte utseendet på Zalto Balance).

Såg nån kampanj häromdagen (Kitch'n tror jag) med tvåpack Veloce för 450kr så man kanske skulle testa några glas..

Visa bifogad bild 32952
Smaken är som baken. Jag gillar heller inte Zalto generellt och då särskilt Bourgogne och Bordeaux. Men tycker Veloce ser intressant ut.... Ajaj, har ju så mycket glas redan :ängel:

matage

Medlem
Smaken är som baken. Jag gillar heller inte Zalto generellt och då särskilt Bourgogne och Bordeaux. Men tycker Veloce ser intressant ut.... Ajaj, har ju så mycket glas redan :ängel:
Jag är väldigt förtjust i mina Veloce Syrah som går ganska hårt i rotationen - både till de viner de är anpassade till men även till lagom mogen PN/PM-driven skumpa :)

Klas.

Medlem
Här nere i Malaga stötte jag på ett nytt glas som heter Glasvin. Mycket trevliga.
Någon som har stött på dessa? Tror de är från USA.
https://glas.vin/
Väldigt poppis på restauranger i NY, tycker dom är trevliga - men ingen större skillnad mot Zalto i termer av upplevelse, och priset är om jag inte missminner mig något högre?

Är man ute efter lite variation är det värt att införskaffa en uppsättning, men vågar påstå att det inte är värt att byta ut en existerande uppsättning för att gå all in på Glasvin 🙂

Det jag hittar nu på Veloce Chardonnay är 577:- hos Royal Design. Jag tycker också Veloce-serien är grym. Har Pinot Noir/Nebbiolo samt Champagne hemma. Nu snart även Chardonnay😊
Royal design säljer ett tvåpack Riedel Veloce PN/Nebbiolo-glas för 525 kr. Är det ett bra pris eller brukar det dyka upp bättre erbjudanden, om man har tid att vänta?

The Wall

Medlem
Royal design säljer ett tvåpack Riedel Veloce PN/Nebbiolo-glas för 525 kr. Är det ett bra pris eller brukar det dyka upp bättre erbjudanden, om man har tid att vänta?
Har inte sett några specifika erbjudanden för Veloce, men runt 500-530 får betraktas som "normalt lågpris". Cervera och Kitchn tar exempelvis 900 kr för ett tvåpack.

Det brukar däremot dyka upp bra erbjudanden på Veritas i Vi i Villa-shopen såsom tex 4 Champagneglas för 600 kr, 4 cab/merlot + 4 riesling för totalt 1.065 kr. I skrivande stund kostar dock ett fyrpack 900 kr, vilket är helt ok.

matage

Medlem
Fick just ett erbjudande om Zalto till potentialt bra pris och behöver nu råd...
Jag funderar på att fylla på mina White som jag verkligen gillar till krispiga vita och ýngre skumpa och jag kommer inte köpa fler Bgn..

Men sen... Bordeaux? Universal?

Jag har övervägt att byta ut mina Riedel Veritas Bdx ett tag och sneglat på Veloce Merlot men Zalto Bdx kanske är ett bättre val. Lite olika i stilen men jag gillar båda.
Har sen tidigare Veloce Syrah och Gabriel Gold (som då kanske diskvalificerar att köpa Zalto Universal) som får bra rotation.

@The Wall - Jag behöver din guidning här :)
Ska jag helt enkelt inte köpa fler glas? Eller är Zalto Bdx rätt väg att gå? ;)

Sonderlese

Medlem
Fick just ett erbjudande om Zalto till potentialt bra pris och behöver nu råd...
Jag funderar på att fylla på mina White som jag verkligen gillar till krispiga vita och ýngre skumpa och jag kommer inte köpa fler Bgn..

Men sen... Bordeaux? Universal?

Jag har övervägt att byta ut mina Riedel Veritas Bdx ett tag och sneglat på Veloce Merlot men Zalto Bdx kanske är ett bättre val. Lite olika i stilen men jag gillar båda.
Har sen tidigare Veloce Syrah och Gabriel Gold (som då kanske diskvalificerar att köpa Zalto Universal) som får bra rotation.

@The Wall - Jag behöver din guidning här :)
Ska jag helt enkelt inte köpa fler glas? Eller är Zalto Bdx rätt väg att gå? ;)
Om du anropar The Wall, då får du vara beredd på att förklara och motivera det okända begreppet ”byta ut”.

Toppen