Lurkat på detta forum länge, men nu är det dags att växla upp. Tillsammans med två vänner håller jag på att bygga en vinkällare lämplig för långtidslagring. Själva lagringsrummet är 1.5 x 4.5 meter med betongväggar, golv och tak och ligger tyvärr i en i övrigt relativt varm fastighet. Under hösten mätte vi 19 grader i rummet, i detta nu är det snarare 16 grader. Alltså kommer det behövas extra kyla många månader om året. I manualen till Fondis Winemaster kan man hitta en del råd om isolering som vi har följt, 50 mm EPS runt samtliga väggar och tak. Jag har tyvärr inget R-värde, kan kanske få ut ett från Byggmax om det behövs.
Frågan är: behöver/vill vi isolera golvet? Det är gjutet direkt på marken utan isolering mellan, och vad jag förstår så kommer marken att kyla rummet nästan året om. Hur mycket kyleffekt kommer vi annars att tappa på att kyla hela byggnaden? Planen är att försöka lägga sig runt 13 grader med ett Coolmaster C25/Norcool CU-450 eller motsvarande.
Frågan är: behöver/vill vi isolera golvet? Det är gjutet direkt på marken utan isolering mellan, och vad jag förstår så kommer marken att kyla rummet nästan året om. Hur mycket kyleffekt kommer vi annars att tappa på att kyla hela byggnaden? Planen är att försöka lägga sig runt 13 grader med ett Coolmaster C25/Norcool CU-450 eller motsvarande.