Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Jos

Medlem
SV: Vinquizz

Hmm.. Jag har för mig att han inte följde reglerna fullt ut och därför var tvungen att klassa ner det till ett bordsvin men visste inte att det inte var årgånsmärkt.. Men om det nu inte var årgångsmärkt så måste det bero på att han av någon anledning blandade från olika fat..

Ok.. nån som vet så jag slipper googlea!? ;D
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinquizz

Jag har kvar mina anteckningar från primörprovningen. ;D

L'Interdite: Extremt koncentrerad med intensiva plommon och björnbärstoner. Ung och svårbedömd med rejält tuggbara tanniner. 93 p. (vanliga Valandraud fick bara 90)

Thunevin hade lagt ut presenningar över en del av vingården för att leda bort regnet, och det visade sig vara jämställt med bevattning enligt appellationsreglerna, genom att vattentillgången manipulerades. Så allt fick klassas ner till bordsvin utan årgång. På normalt Thunevin-vis protesterade han genom att sälja bordsvinet 10 franc dyrare än "riktiga" Valandraud när det släpptes som primör.
 

Håkan

Medlem
SV: Vinquizz

Ulf S>>Hmmm, är inte du diskvalificerad för sånt här för all framtid? Okej, ställ en ny fråga, men en möjlig!
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinquizz

OK. Hmmm, vad ska vi ta...

Grange Hermitage första årgång var 1951 och de flesta känner till historien om att Max Schubert blev skriftligen beordrad att sluta upp med sitt fåniga experiment eftersom vinet var "harmful to the company image". Då gjorde som bekant Max Schubert vin i hemlighet, men vilka var de hemliga årgångarna?
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Ulf S skrev:
Jag har kvar mina anteckningar från primörprovningen. ;D

L'Interdite: Extremt koncentrerad med intensiva plommon och björnbärstoner. Ung och svårbedömd med rejält tuggbara tanniner. 93 p. (vanliga Valandraud fick bara 90)

Thunevin hade lagt ut presenningar över en del av vingården för att leda bort regnet, och det visade sig vara jämställt med bevattning enligt appellationsreglerna, genom att vattentillgången manipulerades. Så allt fick klassas ner till bordsvin utan årgång. På normalt Thunevin-vis protesterade han genom att sälja bordsvinet 10 franc dyrare än "riktiga" Valandraud när det släpptes som primör.

Vilket sammanträffande av val av fråga. Läste en Dina Viner från 2001 idag och snubblade över en artikel som handlade om just detta. Tydligen gav INAO Thunevin, Rolland, Moueix och andra rätten att använda plasten som experiment 1999 och det fungerade tydligen mycket bra. Året därpå ansökte de om tillstånd, vilket de som bekant inte fick. Moueix rättade sig kvick i ledet men inte "rebellerna", som de kallas i artikeln.
 

Ulf S

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien,

Helt rätt årgångar. Man läser ibland att det var de första årgångarna som gjordes i hemlighet, men så var det alltså inte. Sex år fick han hålla på innan man sa stopp. Din tur.
 
SV: Vinquizz

Då kör vi...till Alsace.
Vinerna härifrån får ibland (eller ofta) kritik för deras restsötma. Konsumenterna har ingen aaaaning om vinet är torrt eller lite sött. Ingen vägledning på etiketterna.

En producent har tagit fasta på tjatet och har på eget initiativ gjort något åt det.
Producenten i fråga har utformat ett system, där det går att utläsa på etiketten hur torrt/sött vinet är.
Jag vill nu veta:
1. Vem är producenten?
2. Vad kallas systemet?
3. Beskriv kortfattat innebörden av systemet.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
SV: Vinquizz

Frågan går till Frankofilen som i den här tråden levererade rätt svar: http://www.finewines.se/forum/http://ww ... ic.php?t=3

Det är Domaine Zind-Humbrecht som har utvecklat sitt eget "torrhetsindex" (index = indice på franska). På etiketten återfinns numera Indice 1 till 5, där 1 är torrast och 5 sötast.

Pomerol får pluspoäng för kreativ problemlösning dock!
 

Pomerol

Medlem
SV: Vinquizz

Attans, du hann före Krug.

Jag tyckte frågan var så knivig att jag var tvungen att höra mig för bland experterna på forumet och jag fick svar snabbt. Imponerande!

Jag trodde aldrig någon skulle genomskåda mitt fusk...
 
SV: Vinquizz

Fy vilket nedrigt trick, Pomerol. Jag som har hållt mig utanför vinquizzet. Ok, skall försöka posta nästa fråga under dagen... måste jobba lite först...
 
SV: Vinquizz

Ok, jag har några minuter...

Domaine du Pégau gör som bekant vissa årgångar en Cuvée Laurence som legat extra länge i fat. Enligt Laurence Féraud gjordes ingen CL år 2000, men ändå kan man hitta en del noteringar om vinet (bl a från Parker) och det finns 11 flaskor registerade på cellartracker. Hur kan detta komma sig?
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

Var det inte då de släpppte ett begränsat antal på magnum som de döpte om och sålde svindyrt?
Kommer inte ihåg vad de döpte vinet...
 

Håkan

Medlem
SV: Vinquizz

Krug 88>> Nej det var 2003.

Pegau beslutade sig för att skicka faten med Cuvee Laurence dels till Cuvee Reserve och dels till Da Capo (en anledning till att det finns förhållandevis mycket Da Capo 2000) men buteljerade runt 500 flaskor som de sålde direkt från källardörren till "goda" affärskamrater. Således existerar ströflaskor runt om i världen, därav Parkers recension som är både från fat och flaska samt att 11 flaskor finns i Cellartracker. Tveksamt om någon flaska finns i Sverige dock.
 
SV: Vinquizz

Krug - det var 2003 när de gjorde 240 magnumflaskor Cuvée Inspiration...

Håkan - hela frågan är lite av en slamkrypare men du har rätt. Fast Parker smakade bara från fat. Enligt uppgift från Laurence själv så hade man överbokat Cuvée Réserve och beslöt sig därför för att använda vinet som skulle bli CL i CR och Da Capo. Vinet hade inte lagrats tillräckligt länge för att bli en CL i vilket fall. Men några vinarslen som hade förbokat CL vägrade ge sig varpå Laurence buteljerade några lådor för att de skulle bli nöjda och hålla käften, och man sålde även några flaskor på plats. Laurence har själv skrivit: "this Cuvée Laurence for me has no plus value. This wine has no referency in my cellar because it was only few cases.." och i praktiken handlar det alltså om samma vin som i CR men till högre pris. Och nej, jag har ingen flaska heller...

Bollen hos dig...
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

Har en 04 reserve och en 01 Laurence som står här på kontoret och tittar på mig.
Tänkte prova dem nästa helg, men nu vet jag inte om jag orkar vänta...
 

Håkan

Medlem
SV: Vinquizz

Känns som om Pegau är lite väl mycket marketing ibland (fast jag tvivlar på om inte en del Laurencefat gick till DaCapo ändå). Nåväl, efter att ha träffat några Pegauveteraner i fredags så visade det sig att det faktiskt fanns en flaska Laurence 2000 i Sverige, det finns även någon Cuvee Inspiration liggandes.
Till en liten släktskapsfråga.
Alex Golitzin startade 1978 en vingård/vinfirma i ett då tämligen okänt område. I början hade han stor hjälp av sin farbror/morbror Andre Tchelistcheff som var en närmast legendarisk vinmakare under 40 år, dock verksam mestadels i ett annat mer känt distrikt. Till frågan. Vilken vingård (vinfirma) startade Alex Goliztin och var var hans farbror/morbror vinmakare under nästan 40 år.



PS Krug88, Laurence 01 är magiskt bra
 
Toppen