This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
anders skrev:Syftar du på "lågbudgetversionen" vid tillverkningen av Madeiravin eller vill du har ytterligare detaljer?
anders skrev:Nja, jag tänkte ju mer på produktionsmetoden canteiro som används för de bättre kvaliteterna där man dumpar tunnorna på taket och så får solen göra jobbet. En tumregel är att fem år canteiro motsvarar tre månader estufa.
anders skrev:I Loire, närmare bestämt i den nedersta delen hittar vi ett rejält område mest känt för att producera vin på Melon de Bourgogne, i området känd som Muscadet. Men naturligtvis har vissa grodätare kring hålan Ancenis kommit på att man istället ska odla Malvoisie och den som tycker sig känna igen namnet från Madeiraviner skulle faktiskt kunna ha en poäng. Nu är det bara det att fransmän vore inte fransmän ifall man höll sig till allmänt vedertagna begrepp och satte Malvoisie lika med Malmsey. Nej, nej, nej, Malvoisie i Ancenis är en helt annan (känd) druva. Vilken?
anders skrev:Den som lever får se. Det är nog lättare att ändra riktning på en skenande elefanthjord än på ett gäng franska bönder. Men Pinot Gris är det.
Krug skrev:Att man bakar av vinerna i så kallade Estufas, eller ugnar, för att ge madeiravinerna den distinkta smaken.
Se 8 inlägg längre upp ;D
Du får ställa en ny fråga om du vill hehe.
EDIT: ja, jag vet att det inte är riktiga ugnar utan tunnor som ligger i solen.
BonnairePomerol skrev:Kan svaret vara Morvanbergen? Eftersom jag känner mig säker på svaret går jag direkt på nästa fråga:
Du står på Diebolt-Vallois vineri. Du kliver ut på gatan och traskar vänster i dryga minuten. Hos vem hamnar du då?
vad menar du med vineri? där pressen finns eller det andra stället?Pomerol skrev:Kan svaret vara Morvanbergen? Eftersom jag känner mig säker på svaret går jag direkt på nästa fråga:
Du står på Diebolt-Vallois vineri. Du kliver ut på gatan och traskar vänster i dryga minuten. Hos vem hamnar du då?