This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
anders skrev:Har för mig att det används för att klara (alltså filtrera) vinet typ äggvita.
Elvis skrev:Därför kan inte rättrogna vegetarianer dricka Guinness.
Krug skrev:Stämmer. Men för att få in lite nytt blod i tråden så tycker jag att vi låter Elvis köra nästa fråga!
anders skrev:Det är inte undra på att alla vegetarianer och i än högre grad veganer alltid är så förbaskat sur och tvära. De får avstå i stort sett allt det goda här i världen och blir därmed ruskigt avundsjuka på oss njutare och måste ju självklart göra livet surt för oss.
Krug skrev:En klassiker i sammanhanget är ju att "man inte ska lita på en kvinna som inte tar kött i munnen".
Elvis skrev:OK, då får det bli champagnetema på min fråga.
Champagne är ett uttryck som "missbrukats" av många producenter av mousserande viner i andra regioner och länder genom åren. Min fråga:
När och var fick champagne för första gången internationellt varumärkesskydd, så att bara viner producerade i Champagne fick kallas champagne?
Krug skrev:Var har jag ingen aning om, men jag vet att man slöt någon överenskommelse 1992 mellan EU och resten av världen för att skydda ursprungstypiska namn, fram till 1992 hette ju Grange exempelvis "Grange Hermitage".
Elvis skrev:Champagne var säkert med då också, men min fråga gällde när champagne första gången fick skydd.
Borde vara rätt så relevant då det är det som frågan gäller ;DKrug skrev:Är det verkligen relevant, då det uppenbarligen sket sig? ;D
I så fall har jag inte den blekaste aning, men en gissning säger 1536 i Reims.
magnum skrev:Borde vara rätt så relevant då det är det som frågan gäller ;D
Har inte den blekaste aning! däremot undrar jag hur Krug -89 på magnum var? drack en kvartsJero för nån vecka sen som var ruggigt bra ;DKrug skrev:Så, så, inte vara spydig nu! Svara istället!
anders skrev:Jag fuskade brutalt och kollade Wikipeda eftersom jag inte hade en aning. Det visar sig att jag faktiskt inte var totalt och brutalt snett ute i min gissning om Nürnbergrättegången. Se det dock inte som en ledtråd som ger svaret på något sätt, jag återkommer om sambandet...
Elvis skrev:Känns som om den här frågan var för tråkig...
Svaret är att champagne fick internationellt skydd första gången genom Madridföredraget 1891. Sedan upprepades skyddet i Versaillesfördraget 1919. Lite lustigt att det togs upp i Versailles också men det berodde säkert på att det krigades så mycket i Champagne i första världskriget.
Elvis skrev:OK!
Vilken känd fransman utsågs i höstas till 16:e "påve" för Château Pape Clément, Grand Cru Classé de Graves?