Mattias Schyberg
Administratör
Rasteau= [rastå] rast(vila) eau (å = blött)
Väldigt klurigt måste jag säga.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Grenache är trevligt.Tack!
Jag är ett "gren + ache" fan så det hoppas jag också
Rasteau= [rastå] rast(vila) eau (å = blött)
Nu är du allt tvåa på bollen, läs lite högre upp i tråden.Rasteau kanske?
Men vägen var ju utstakad...
Sådär ja, bra jobbat @Matlen. Det var kanske i klurigaste laget, nästa gåta kommer förhoppningsvis hålla samma standard =)Rasteau= [rastå] rast(vila) eau (å = blött)
Allt annat än lugna puckar. Kan vara Kanada vi pratar om, ett ice wine kanske?Ok, söker en "cool" "militant" vinproducent i ett land med allt annat än lugna puckar...
Muscat var ett riktigt villospår...Sådär ja, bra jobbat @Matlen. Det var kanske i klurigaste laget, nästa gåta kommer förhoppningsvis hålla samma standard =)
Dags för en sammanfattning (för de som inte orkar läsa igenom alla tidigare ledtrådar)
Det är uppriktigt sagt en tysk hit. Uppriktigt = Frank, Tysk hit = Tour de France/Kraftwerk
Börja med vila för avslutningen är nog blöt enligt språkvetare. Vila = Rast, Avslutningen = eau (vatten eller om man vill "å" på svenska)
Bulldozer 3/4L är en riktig vägdelare. Bulldozer = Caterpiller D9, 3/4L = 0,75 (75 var jag ute efter) vilket då blir D975 som delar Rasteau.
Tom & Jerry i omvänd ordning med extra styrka förfinat av höghastighetsåkares namnlike. = Muscat + Villeneuve som enligt historien ska ha förfinat Vins Doux Naturels (VDN) som produceras i Rasteau.
Eller varför inte 1/3-del fotbollshjälte i tsunamihärjat område på samma tema. = Även VDN med Grenache tillverkas här.
Tack för mig och en stor eloge till alla som orkade klura på detta.
Kan vara rätt spår, men det är en producent som efterfrågas. Inniskillin (is=cool, Killin=militant) går jag på (vinmakare Donald Ziraldo och Karl Kaiser).Allt annat än lugna puckar. Kan vara Kanada vi pratar om, ett ice wine kanske?
Där ser manHerregud...
Cool stod för Icewine
Militant för att producentens namn är tagit från ett brittiskt regemente
Men visst, det var Inniskillin som var rätt svar... Jag som hade hoppats det skulle varit svårare...
Jag gissar på att landet är Australien. Kanske Barossa Valley?Insåg just att jag glömde en ledtråd.
Landet i fråga fick nyligen en lektion i samspel av kung W-As undersåtar.
För en som inte har koll, vad fick dig dit?Jag gissar på att landet är Australien. Kanske Barossa Valley?
Ja, det var egentligen inte mycket. Fick för mig att det var nya världen (nykomling). Landet fick en lektion i samspel av kung A-Ws undersåtar trodde jag syftade på fotbolls-VM där Holland slog Australien. Ledtråden om oäktingar associerade jag till Old Bastard Shiraz som görs i Barossa. Men hur det skulle fungera med övriga formuleringar har jag ingen aning om - han verkar ju lite lurig, den där @thunberg....För en som inte har koll, vad fick dig dit?
Jag tar rygg på denna gissning men tar mig till närliggande Eden ValleyJa, det var egentligen inte mycket. Fick för mig att det var nya världen (nykomling). Landet fick en lektion i samspel av kung A-Ws undersåtar trodde jag syftade på fotbolls-VM där Holland slog Australien. Ledtråden om oäktingar associerade jag till Old Bastard Shiraz som görs i Barossa. Men hur det skulle fungera med övriga formuleringar har jag ingen aning om - han verkar ju lite lurig, den där @thunberg....
Wow, du har helt rätt angående Holland och fotbolls-VM. Men jag är faktiskt ute efter ett annat land. Jag gillar skarpt din tanke med Old Bastard, borde ge en extra poäng.Ja, det var egentligen inte mycket. Fick för mig att det var nya världen (nykomling). Landet fick en lektion i samspel av kung A-Ws undersåtar trodde jag syftade på fotbolls-VM där Holland slog Australien. Ledtråden om oäktingar associerade jag till Old Bastard Shiraz som görs i Barossa. Men hur det skulle fungera med övriga formuleringar har jag ingen aning om - han verkar ju lite lurig, den där @thunberg....