Detta ser ut som ett riktigt grymt projekt och lär bli hur coolt som helst när du blir klar.
Tänkte jag skulle komma med några inspel när det gäller just vinaggregatet. Innan jag börjar vill jag dock påpeka att jag själv jobbar för Temptech och att vi i tillägg till våra egna vinkylar även har agentur på Wine Guardian aggregat, så jag är nog inte 100% neutral i frågan. (Kommer dock inte köra någon reklam för vårat märke här, utan mer ge dig några ting att tänka på)
När det gäller kapaciteten på aggregatet så tänk på att antal kubikmeter den är avsedd för är vi optimala förhållanden med bra isolasjon. Stora glaspartier etc vill höja behovet. Wineguardian har en kalkylator där du kan räkna ut kylbehovet. (Eftersom det är deras sida kommer dom självklart föreslå deras egna modeller, men du kan använda kalkylatorn som en indikation på vad du behöver för styrka oavsett vilket märke du använder)
https://wineguardian.com/wine-cellar-cooling-units/wine-cellar-cooling-calculator/
Om du skall ha en "genom väggen" enhet är det viktigt att tänka på att det blåses ut en del varmluft på baksidan, så rummet där den "varma sidan" står bör vara minst dubbelt så stort som vinrummet (i kubik) och väl ventilerat. Det finns även aggregat där man kan koppla på en utloppsslang och leda varmluften ut via yttervägg i stället. Sen finns det ju split-system (typ som en värmepump) med en utomhusdel som låter och en inomhusdel som är jättetyst. Går att dra slang från utomhusdelen till inomhusdelen ett gäng meter, men allt beror ju på hur ditt hus ser ut.
Jag är absolut bättre på vinkylar än vad jag är på aggregat, men har du frågor eller funderingar så hojta gärna så ska jag göra mitt bästa för att svara