Vinbaren
The Wine Cellar på Rio besökt under gårdagen. Mycket trevliga lokaler och relativt stort utbud både på glas men även på flaska. 15 % rabatt vid ta-med-köp, vilket är löjligt ovärt. Lite för mycket turisthak över stället tyvärr. Inga genuina vinfantaster i baren och generellt trista varumärkesviner, även om många såklart är bra. Jag vill ju dock testa något nytt, vilket kändes svårt. En herrans massa flighter erbjöds, med ett par plonkvin, samt ett par kvalitetsvin i de flesta, gärna med en medioker fransos som referens mot jänkarna som är klart mest i fokus.
Själv körde jag ett Napa-Cab-race, med fyra viner, vilket kostade mig smått horribla 50 $. Kan inte riktigt rekommendera stället för oss vinnördar. Bäst valuta får man nog om man tar in en flaska från deras hyfsade vinlista och njuter av den trevliga lokalen ihop med lite enklare tilltugg. Det var helt tomt, vilket kan vara positivt om man gillar privacy.
2012 Twenty Rows Cabernet Sauvignon
Enkelt med massiv söt frukt som drar åt svarta vinbär och blåbär. Mycket ek med rostad karaktär. Inslag av lakrits, russin och gummi. Restsöt med medel på det mesta i munnen. En crowd pleaser.
Visst slinker det ner utan problem, men det är ett vin utan ambitioner.
(83p)
2011 Conn Creek Cabernet Sauvignon
Lite åt det slankare hållet med lingonris, omogna blåbär, rabarber och vanilj. Drar lite åt CF i stilen med sin medelfylliga kropp och aningen grönstjälkiga ton. Bra läskande syra i lättdrucken stil. Hyfsade tanniner.
Ett enkelt vin med vissa ambitioner. Trevligt vardagsvin.
(87p)
2009 Heitz Cellar Cabernet Sauvignon
Svarta vinbär, läder, stall och plommon visar sig direkt. Efter ett tag tittar även lite tobak, vanilj och mängder med blyerts förbi. Ganska komplext och trevligt med riktigt bra intensitet och syra. Fylligt och balanserat.
Riktigt gott och kvällens vinnare. Trots detta så blir det enbart
(90p).
2009 Silver Oak Cabernet Sauvignon Alexander Valley
Kvällens dyraste vin. Tjockt och intensivt med massiv fatkaraktär som överskuggar det mesta i fruktväg. Smörkola, målarlåda, mörka plommon och tobak hittas direkt, därefter händer inte mycket mer. Outvecklat är min slutsats. Rejäla tanniner med bra längd och intensitet.
Lite småtrist att dricka nu, men det finns klart potential. I dagsläget blir det ändå
(89p).
Lite dyr ost- och charktallrik. Smakade helt ok, dock...