Den barnfria helgen i Stockholm är förbi och här kommer en liten sammanfattning. Först och främst vill jag tacka för alla tipsen! Tack vare dem har vi ätit fantastiskt gott hela helgen.
Resan började på Wine&View vinbaren på Helsingfors-Vanda. Chateau Musar 2009 var en fullträff, en av de bästa unga Musarerna jag druckit. Påminner mig om 2002 som ung (den hade också en doft som då fick mig och flera andra på en blindprovning att tro att det var Barolo). Chateau d’yquem 1993 däremot var en besvikelse. God, visst, men lite trött och kort.
Vi hade ju inte tänkt oss någon lång middag på fredagen då vi anlände så sent, men jag bokade trots allt bord på Shibumi. Det var helt klart rätt beslut! Då taxin släppte av oss på Kungsstensgatan undrade vi om vi kommit fel. Det var helt folktomt och vi såg inga spår av restaurangen, men efter en liten stund hittade vi den anspråkslösa dörren bakom hörnet. Stämningen var härligt avlappnad, servicen var ypperlig och maten helt fantastisk. Vi tog in 7 st små rätter och nästan alla var otroligt bra (den japanska kycklingcurryn var dock sådär…dominerades av gurkmeja som körde över allt annat). Laxtartaren var bådas favorit och vi beställde faktiskt en till portion som avslutning på middagen istället för efterrätt
. Vi drack Varnier-Fannier brut samt en Grigniolino (tror jag) som jag glömt namnet på men som var riktigt god och funkade med maten.
Vi åt en sen och riklig (och riktigt god) hotellfrukost så vi skippade lunchen på lördagen. Middagen på Operakällaren var riktigt lyckad. Flera av rätterna tyckte vi att vinner över de flesta 1 och 2 stjärniga restaurangerna vi ätit på i London...och vi har ätit på ganska många. Servicen var också bra, lite stel i början kanske, men mot slutet blev det mera avslappnat. Matsalen är ju en sevärdhet i sig, och vinlistan var massiv. Tog några olika viner per glas men inget som känns värt att rapportera om, förrutom att vi båda älskade operakällarens Andre Jacquart på magnum. Det är en av våra favoritproducenter och vi hade inte druckit denna cuvee förut.
På söndagen åt vi igen en relativt sen frukost, så lunchen på Sturehof kändes lite onödig. Men vi gick tappert dit och blev nöjda. Riktigt fräsha skaldjur, men råbiffen hade inte en chans mot Shibumis oxtartar. Vi började med 2009 Pol Roger BdB och 2009 Louis Roederer. Båda var förstås för unga men PR var redan nu riktigt bra! Massolino’s Barolo 2011 gillade jag också skarpt. Extra plus får Sturehof för sin intressanta Coravin lista. Därifrån tog vi Dario Princic’s Pinot Grigio (2014 om jag inte minns helt fel) som var riktigt bra, men inte riktigt lika bra som en annan årgång vi drack i London för ett par år sedan. Min fru tog en Chardonnay av Stags Leap (sorry, kommer inte ihåg årgången eller exakta namnet) som hon gillade men som var lite för maffig för min smak.
En riktigt lyckad resa alltså, tack för mig!