Låter trist, hördu. Jag köpte ett antal. Kloster Eberbach brukar ju vara ett utmärkt lågprismärke. Deras Spätlese är kanske det allra mest användbara vitvinet som jag känner till från SB:s fasta sortiment. Du tror inte att det är lagring som saknas här? Det andra vinet som diskuteras här i denna tråd har ju fått 18 år mer på sig att mogna och (T)BA är väl knappast något man dricker ungt "på frukten"?
Den var lite godare andra gången, när återstående halva flaskan hade stått i kylen cirka ett par veckor. Själva smaken var det kanske inte så mycket att klaga på, men jag kräver lite mer fyllighet av ett vin av den här kaliber. Varningsklockorna borde ljuda när ett BA-vin har 10% alkohol! Det går inte tillverka riktigt goda viner i den klassen med så hög alkohol, anser jag. Då har man kompromissat något för mycket.
Sen verkar det väldigt diffust att de har valt att buteljera vinet i två olika tappningar. Det ena vinet klassas som Auslese och det andra som Beerenauslese. Jag vet inte hur vanligt detta är, men jag finner det ganska märkligt. Så slutsatsen är att det kanske inte är något större fel med vinet, men jag tycker att man borde kunna kräva lite mer av ett vin i den här klassen som är också av en mycket god årgång.
En annan sak som förbryllar mig, att det finns nästan inga recensioner på nätet om vinet! Ändå tillverkades det ansenliga mängder av det.
Borde köpa ett BA-vin till för att kunna jämföra sinsemellan. Dr. Loosen har sådana på bolis på småflaskor.
2015 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese, Flaska 187 ml. Alkoholhalt 7 % Sockerhalt 131 g/l.
Det kanske blir av så småningom, har en flaska kvar av den som jag berättar om.
Den tål lagring i princip så länge man vill; ’inom rimliga gränser förstås’. Det är trots allt ändå inget supervin.