SV: Djuret?
Djurets tema är renkalv, vin från Vosne-Romanée. Med endast 24 timmar fastande väljs trerätters-menyn Bourgeoisie.
Förrätten blir ytterfilén, som tartar , Serveras med syrad grädde, saltgurka, pepparrot, dill, krispig Kavring och picklad rödlök. Perfekt konsistens med smaker som harmoniserar bra med varandra. Det här är väldigt gott, fina råvaror och ett bra handlag gör den här förrätten till en av de bättre jag ätit på sistone. Helt i min smak
Som huvudrätt är det rostbiffen som har tillagats lågtempererat, serveras med grönkål och kräm på samt sekt butternutpumpa. Lågtempererat vilt kan förlora struktur och bara bli en smetig massa men den typen av missag görs inte här, Mört , gott kött. Pumpa både som kräm och stekt är ett bra tillbehör. Grönkål, nja, är ingen fantast av denna grönsak och egentligen passar den väl bäst som garnering på julskinkan.
Till ovanstående drack vi naturligtvis Vosne-Romanée,
2008 Domaine Michel Gros Clos des Réas och vilket vin det är. Mycket röda bär och kryddor med bra integerad ek. Syrligt med en silkig textur. Balanserat vin med lång eftersmak. Struktur och elegans. Årgången och producenten har tillsammans skapat ett riktigt bra vin. Serverad dekanterad
Efterrätt är tarte au chocolat med karamelliserade nötter, kryddinkokt päron honungsglass. Bra dessert men jag rekommenderar äppelpajen som ett än bättre val, iallafall i min smak.
Som avslutning dricker vi en flaska
1996 Duval-Leroy Femme de Champagne. Bra doft med röstat bröd, smörig med mycket mineraler. En ton av fänkål kan skönjas som även slår igenom i smaken. Då vi delade flaskan med en känd vinprofil som sällan håller en låg profil kring sin egen kunskap ;D så tog jag in den blint. Det är alltid intressant att se andra gissa på viner. Personligen hade jag inte haft den som en 96 (vilket inte heller vinprofilen hade) då dels den känndes yngre dels att frukt och syra är mycket mer balanserad än i många andra 96or. Bra mousse och eftersmak som hänger kvar. Gott och kan lagras många år till.
Kan avslutningsvis bara konstatera att Djuret som oftast levererade även denna kväll.