Jag har inte de ställen själv (kör gamla lagerhyllor som redan fanns på plats, varierar sedan med Hutten (à la
@zippan), vanliga vinlådor i trä som jag fyller upp och så ligger de viner jag köpt i lådor såklart kvar i dem. Var nära att köpa quercia-ställ men har inte behövt bygga ut på det sättet än. De bästa vinerna längst ner, de som ska lagras kortare högre upp. Men ja, ställen måste fästas i väggen. Nu har de ju också stativ om man inte vill/kan fästa dem i väggen, se
http://www.quercia.se/Vin-special.htm
Ett år är ju ingenting i lagringshänseende för ett bättre vin och om du råkar förvara vinet i 21 grader i några månader kommer inte vinet att förstöras. I så fall hade vi ju knappt vågat köpa en flaska i butik på bolaget. De kan ju stå framme i ljus och vibration, stående i 23 grader i månader
Därför menar jag att du kan ta ett år på dig att utvärdera.
Som sagt köp en termometer med hygrometer (t.ex.
https://www.kjell.com/se/produkter/...rar/rubicson-termometer-och-hygrometer-p48752)
Jag tänker inte påstå att jag är en vinlagringsexpert och jag vågar inte svara på om champagne skulle vara mer temperaturkänsligt men vad jag läst mig till och själv följer (samma för alla mina viner) så anses det optimalt med:
- vibrationsfrihet
- mörker
- doftfrihet
- stabil temperatur som ligger runt 12 grader
- luftfuktighet 50-75% (för låg kan göra att korken torkar ut, för hög att etiketterna möglar)
De tre första är enkla att uppfylla men likväl minst lika viktiga som de andra två.
Höjs temperaturen mognar vinet lite snabbare och eftersom vissa kemiska processer skyndas på lite mer av värmen än andra, så kommer det över tid att bli ett lite sämre slutresultat. Vi pratar dock många år för att det ska spela roll. Ju varmare, ju snabbare uppstår skillnaderna. Det viktigaste är att variationerna är långsamma (att temperaturen pendlar mellan 10 och 20 grader över ett år är en sak, över ett dygn en helt annan) och att de inte är för extrema.
För egen del ligger jag 45-80 fuktighet och 10-20 på temperaturen över året. Näst intill perfekt på de tre första. Jag tror att det är gott nog för allt jag har hemma men jag kommer kanske inte att veta säkert förrän strax innan jag dör, för de vinerna som ska ligga längst. Jag bjuder alla på vintage port någon gång på 60-70-talen så får vi se
Luftfuktigheten är lite mer omdebatterad. Det finns de som menar att en liggande flaska kommer att klara sig bra (utan att korken torkar ut) oavsett luftfuktighet men jag vågar inte lita på det utan försöker hålla över 50% vilket kan vara ett problem på vintern när luften är torrast.
Gillar du mogna viner så kommer du antagligen också att vilja lagra dina "bruksviner" några år och då vill du ha ställ ändå, för det blir lätt några hundra flaskor utöver "finvinerna" som också ligger och vilar till sig. Det finns ju en hel del enkla viner för typ hundringen eller lite mer som blir betydligt bättre av några år i källaren. Jag tror att få seriöst vinintresserade människor har köpt vinställ som förblir tomma