Helen
Medlem
Tusen tack för ditt utförliga inlägg! Verkar som att du befunnit dig i samma sits som jag gör.
Lutar åt att köpa ett vinställ iaf fram till nästa sommar och se hur samlingen växer och köpa ett kylskåp nästa år isf. Kan dock säga att källaren faktiskt är väldigt sval under sommaren, medan det blir varmare under de kallare årstiderna. Det bör dock fungerar som tillfällig lösning?
Kollar runt efter ett bra, stabilt och snyggt vinställ nu. Fastnade först för Traditional Wine Racks som rekommenderade tidigare i tråden. Är dock osäker efter att ha läst några recensioner. Läst om att champagneflaskor ibland inte riktigt får plats, att den är svår att montera, att de skarpa kanterna skadar etiketterna osv. Annars var deras 72-vinställ välpassande.
Vill ha något där alla t.o.m. en tjockare flaska som Krüg får plats, eller Gossets mer säregna form. Skulle ej skada ifall det finns plats för någon enstaka magnumflaska, men det kanske inte riktigt är prioriterat.
När det kommer till Traditional wine racks kommer du endast att få plats med champagneflaskor som är i standardformat, vanliga Bordeauxflaskor och Bourgogne. Glöm Krug, dompa och övriga tjocka specialcuvver. Det finns ytterst få vinställ för 75 cl vinflaskor på marknaden som klarar av dessa flaskor, här bör du försöka hitta ett separat magnumställ för de tjocka champagneflaskorna. Vinstället är relativt solitt och du bör förankra det i väggen så fort du bygger den över 1 meter på höjden. Tycker det inte är några större problem med skavda etiketter. Det brukar ta ca 1 1/2 timme att bygga ihop det första vinstället för 72 flaskor, nästa vinställ går fortare. Dock tycker jag att RTAs vinställ håller högre kvalité än Tradiotional Wine racks. Jag har sålt båda vinställen i min fysiska affär mellan 2007 och 20018. Nu har jag slutat med vinställ.