Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
IMG_6832.jpeg

Har några flaskor kvar från tidigare köp men det var nog dags att köpa på sig lite flaskor av senare basårgång.
240€ allt inkluderat är väl ungefär vad man tvingas betala nuförtiden tror jag.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad är prisbilden på Bereche NV nuförtiden på bolaget och hur snabbt försvann NV:n från hyllorna senast?

Bereche tar 54 € på plats.

Jonas Sand

Medlem
Jag har för mig att det stod när André Jacquart Vertus extra brut var degorgerad förr i tiden, nu ser det ut som på bilden. Är det någon som kan tyda när de kan vara degorgerade?

Attachments

• IMG_7601.jpeg
    IMG_7601.jpeg
    49,1 KB · Visningar: 70

Jonas Sand

Medlem
Jag tänkte också så men kanske att det kan vara basår? Jag vet inte hur länge A.J låter sina ligga. Är det deg-datum är det happy days, är det basår får de gömmas långt in i skåpet.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har för mig att det stod när André Jacquart Vertus extra brut var degorgerad förr i tiden, nu ser det ut som på bilden. Är det någon som kan tyda när de kan vara degorgerade?

Jag tänkte också så men kanske att det kan vara basår? Jag vet inte hur länge A.J låter sina ligga. Är det deg-datum är det happy days, är det basår får de gömmas långt in i skåpet.
De franska etiketterna har alltid med degdatum men har noterat att det inte alltid (aldrig?) är med på de svenska etiketterna.

Troligtvis är din flaska bas 21 och nydeggad om man jämför med min flaska.
20250223_220415.jpg

Andre Jacquart har dragit ner tiden på jästen på Vertus för att möts efterfrågan.

IsKr

Medlem
Dessa kom hem från catawiki idag. 420/flaska inkl. frakt är ändå helt ok. Inte testat producenten tidigare så det ska bli trevligt. Men det får nog ligga ett litet tag efter frakten hit och så är degdatum oktober 2024.

Attachments

• 20250224_112444.jpg
    20250224_112444.jpg
    46 KB · Visningar: 117

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dessa kom hem från catawiki idag. 420/flaska inkl. frakt är ändå helt ok. Inte testat producenten tidigare så det ska bli trevligt. Men det får nog ligga ett litet tag efter frakten hit och så är degdatum oktober 2024.

Fleury är bra!

Är tillsammans med Drappier de mest kända Aubeproducenterna och Fleury var först med det biodynamiska i Champagne om man nu ser det som en fördel... För att vara i Aube så är vinerna i en välstädad odlarstil.:ängel: Årgångarna är utmärkta och när jag var där 2023 så sålde de äldre årgångar (2002 och 04) på magnum.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
539 på bolaget i höstas, gick åt rätt snabbt vill jag minnas men inte så att man missar så länge man satt klockan

allt var slut på 1h, så det är inte många tillfällen man får tag på den:rolleyes:
Tack för info. Då finns det kanske ett värde av att betala lite mer på plats, får se hur jag gör. Samtidigt är det lite sport att hänga på låset vid släpp men är ju å andra sidan inget kul när det skiter sig.:neej:

mackan92

Medlem
Tack för info. Då finns det kanske ett värde av att betala lite mer på plats, får se hur jag gör. Samtidigt är det lite sport att hänga på låset vid släpp men är ju å andra sidan inget kul när det skiter sig.:neej:
Vet inte om det är av betydelse men de har två år i rad släppts i slutet av året. Dvs det är säkert 8-9 månader bort till de släpps igen på monopolet.

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 33906
Blev några Cattier Millesime 2015 igår på auktion. Tycker att det jag provat med lite ålder från Cattier har varit gott men främsta anledningen till köp var priset. 400:- för en vintage är bra.

Minns Cattier cuvee renaissance 08 som ett halvfynd. Är senare årgångar av denna cuvee också lätta att få tag på och humant prissatta (under 700 pix)?

LeChat

Medlem
Minns Cattier cuvee renaissance 08 som ett halvfynd. Är senare årgångar av denna cuvee också lätta att få tag på och humant prissatta (under 700 pix)?

Vet inget om priset men det är cuvee renaissance som jag provat tidigare med lite ålder och från olika årgångar. Vet egentligen inte så mycket om deras millesime. Den är gjord på de tre klassiska druvorna där andelarna varierar något mellan årgångarna.

Jag köpte även 2012 billigt på auktion för 2-3 år sedan. Dock inte provat den ännu. Munskänkarna gav den 17 i betyg och den såldes på SB för 599:- och så här skrev de:
Öppen, generös, ganska utvecklad, brödig doft av chokladpraliner, lätt brynt smör, nougat, grädde, honung, kalk, brioche, cognac, svarta vinbärsblad och engelsk apelsinmarmelad. Balanserad, elegant smak med fint mogen frukt, bra kropp, integrerad fruktsyra och gräddig mousse med lång eftersmak.”

På den beskrivningen blir man ju sjukt sugen att öppna en tolva inom kort.

Magikern

Medlem
Vet inget om priset men det är cuvee renaissance som jag provat tidigare med lite ålder och från olika årgångar. Vet egentligen inte så mycket om deras millesime. Den är gjord på de tre klassiska druvorna där andelarna varierar något mellan årgångarna.

Jag köpte även 2012 billigt på auktion för 2-3 år sedan. Dock inte provat den ännu. Munskänkarna gav den 17 i betyg och den såldes på SB för 599:- och så här skrev de:
Öppen, generös, ganska utvecklad, brödig doft av chokladpraliner, lätt brynt smör, nougat, grädde, honung, kalk, brioche, cognac, svarta vinbärsblad och engelsk apelsinmarmelad. Balanserad, elegant smak med fint mogen frukt, bra kropp, integrerad fruktsyra och gräddig mousse med lång eftersmak.”

På den beskrivningen blir man ju sjukt sugen att öppna en tolva inom kort.

Det verkar lovande. Munskänkarna är inte överdrivet generösa med betyg på champagner.

Någon som vet var man kan hitta bra årgångar av cuvee renaissance till bäst pris just nu?

Toppen