Har tappat motivationen lite att skriva på forumet på sistone och mest synts på andra plattformar men tänkte försöka ta mig i kragen och komma med en liten rapport från vårt senaste BYOB i Kalmar.
Åtta deltagare för kvällen; Underteckad,
@Stenberg, Lasse-norrland, Cederlund samt våra respektive.
Jag och Stenberg är väl de som var de mest förhärdade champagnenördarna men samtliga deltagare var erfarna vindrickare och provare generellt.
Min fru har ju nästan fotografisk doftminne men kommer aldrig ihåg namn på flaskorna vilket ofta resulterar i att hon kommer med något i stil med: -Men det här vet jag vad det är, det är ju den producenten vi drack där och då som jag inte kommer ihåg namnet på av årgången som jag glömt vad den var...
Alla viner dracks blint och jag lyckades skramla ihop tillräckligt många glas att vi kunde ha alla sju vinerna framför oss samtidigt.
1 - 2008 Sténopé
Väldigt svag näsa men i smaken citrus, gul grape och ek samt en viss blommighet.
Ingen går igång speciellt på detta och mina tankar går åt någon enklare kooperativskumpa.
Kvällens näst dyraste flaska, kanske något som kommer öppna upp och bli bra med lagring men jag hade nog inte satsat på att köpa detta när det finns så mycket annat som är bra när man börjar komma upp i de här prisklasserna.
2 - 2008 Francois Secondé
Aprikos, päron och lite godis. Tycker sockret ligger lite på toppen här men det är onekligen gott ändå.
3 - Selosse Substance deg -15
Jag säger Bombsäkert Selosse efter första sniffen men gissar på att det är en VO.
Klassiska Selossetoner med mogenhet och Sherry.
Dock går meningarna isär, någon menar att det smakar som kolsyrad Calvados och någon finner den för spritig.
Det är ju så sjukt mycket umpa i Selosse att jag kan förstå att de som gillar lite mer finstämda grejer tycker det blir lite mycket av det goda.
4 - 2008 Paul Dethune
Omogna röda äpplen, ungt men med potential, dyr ek i bakrunden, det här är något bra men som behöver tid att mogna.
5 - NV Vilmart Cuvée Rubis
Sommarblommor och badboll i näsan, Smultron, jordgubb, röd grape och alla tänkbara röda frukter. Anar lite ekfat?
Gott, gillar man fruktiga ekade grejer är man hemma.
6 - 2008 Palmer
Väldigt mycket bubblor, kruttoner, uns av mognad. Påminner om någon ung prestigechampagne?
-Kvällens skräll, Palmer 08 är så mycket bättre än vad jag hade trott, kvällens andraplats för mig!
7 - NV Paul Dethune BDN
Rabarber, nässlor, mogna röda äpplen, en lätt beska och ekfat i bakgrunden. Kraftfullt och gott.
Sammanfattningsvis råkade provningen bli ett stickprov på årgång 2008 och man kan väl dra slutsatsen att nollåttorna dricks väldigt bra redan nu även om de kommer vara ännu bättre om 10 år.
Palmer var överraskande bra och Sténopé överraskande intetsägande för att vara ett vin som ligger runt 200€.
Selosse är som vanligt en vattendelare och Champagne är som vanligt alltid väldigt gott när den håller hög kvalité.
Poängen då:
1 - 13p 2008 Francois Secondé
2 - 12p Selosse Substance deg -15
3 - 9p 2008 Paul Dethune
4 - 7p 2008 Palmer
5 - 6p NV Paul Dethune BDN
6 - 1p NV Vilmart Rubis
7 - 0p 2008 Sténopé
Kan tillägga att jag hade Selossen som etta på min lista