Lite champagne dracks i helgen!
Flight 1
#1 2009 Vilmart, Coeur de Cuvée
Deg. maj 2016. 80/20 pinot och chardonnay. Dracks öppet.
Äpplig, menthol, röda bär (hallon), krusbär, väldigt återhållsam fatkaraktär. Med tid och värme dyker en gummiaktig ton upp - lite som en ballong. Begreppet “odlarballong” föddes…
På tungan är det mycket smörade äpplen. Något oförlöst rent komplexitetsmässigt, men väldigt trevligt att dricka. Skarp syra, men ändå runt och fylligt. Viss sötma märks, men balanseras bra av en angenäm stramhet. Mycket bra längd på det hela. Blir bättre och bättre med tid (bortsett från den något störiga odlarballongen).
89-90p idag, med god potential.
#2 2009 Vincent Charlot, Clos de Futies
Deg. okt 2016, 4,5 gram dosage, 50/50 pinot och chardonnay.
Initialt lite återhållsam doft, som huvudsakligen är allmänt blommig/parfymerad. Med tid öppnar den upp till en svag odlarbanan, äpple(juice), citronskal och lite spökoxidation. På tungan är det citronskal, mogna äpplen, körsbärskärnor och lingon. Mycket intressant och annorlunda! Det finns en trevlig bitterhet i det, liksom lite strävt på tungan. Syran är hög. Gott!
91p.
Svårgissad. Tippade på 2007 och en oklar druvblandning. Aldrig druckit producenten tidigare, och känns verkligen som ett namn att hålla utkik efter! Det här var
@Skaggs bidrag, som han grävde upp i Champagne i somras.
Flight 2
#3 1990 Henri Giraud, Fût de Chêne
Mörkt gyllengul i färgen.
Expressiv doft med apelsinskal, apelsinmarmelad, smörstekt shiitakesvamp (på riktigt. Det var liksom “mer än champinjoner”), torkad frukt (främst äpplen), hasselnötter och bokna äpplen (= den trevligaste formen av oxiderade toner). Fantastiskt komplext, och apelsinnoterna är väldigt intressanta. I munnen märks de små men livfulla bubblorna, och syran är i allra högsta grad närvarande. Smakmässigt är apelsinen inte särskilt framträdande, men det är mycket nötter och torkad frukt. Finns fina drag av knäck/karamell också. Komplext och moget, och alldeles underbart. Ett stort vin, och det spelar på alla mina strängar. Perfekt mognad. Skrev 94-95p, och får nog dela ut det lite högre betyget. Ett vin att minnas.
95p.
WOTN för samtliga (tror jag).
Mitt vin, köpt på förra auktionen (vem av er drog upp priset?!). Skickade iväg ett meddelande till Henri Giraud och frågade om de kunde ge mig lite information om flaskan. Fick bekräftat att det var första årgången av Fût de Chêne, och att bara 8000 flaskor hade producerats. Inväntar info om degorgeringsdatum och lite annat. Synd att jag sannolikt aldrig kommer få dricka det här vinet igen...
#4 1996 Billecart-Salmon, Blanc de Blancs
Lite lättare gyllene i färgen än Giraud. Uppenbart mer liv i bubblorna också.
Generös doft med smör, honung, kaffebönor, lite krut. Finns en väldigt särpräglad doft i det som jag aldrig lyckas sätta fingret på. Någon sade “nytvättade lakan”, och det känns ganska träffande. På tungan är det också väldigt generöst och stort, med kola, äppelskal, honung, lite bokna äpplen och ljusrostade kaffebönor. Ordentligt med kraft och liv i det här, med stor intensitet. Syran är superfokuserad. En fantastisk champagne, i en stil jag verkligen gillar.
93p.
Något nöjd med att jag gissade hus, BdB och 1996 (min reservgissning låg på 1988 dock, för jag fick för mig att det kunde vara någon av de stora husens prestigeviner). Tog väldigt lång tid att komma fram till Billecart-Salmon dock - krävdes många ledtrådar. Bidraget från
@MartinE , som i vanlig ordning levererar fantastisk champagne. (tyvärr lyckades inte min potatiskamera fånga den här flaskan på bild…)
Ett årsavslut av rang! Ska bli intressant att se vad 2018 bjuder på i Simrishamn.