Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
*Varning för lång post med massa sentimentalitet och fanatism...*

Oj...
Idag.
Idag hade jag en av mina topp-tre vinupplevelser.
Ever!

Kort bakgrund: För drygt 15 år sedan när jag inte hade samma ekonomiska förutsättningar och hade ett nyuppvaknat champagne intresse så släpptes Krug årgång 1988... jag fattade att detta var en årgång och producent man ville ha. Så jag gjorde två deals med två personer som gick ut på att vi köpte varsin flaska Krug 1988 med avtalet att vi skulle dricka dem tillsammans. På så sätt fick jag 4 Krug till priset av 2... :) En av dessa personer bjöd på sin flaska för 7-8 år sen... fantastiskt då! Nu fyllde han 40 för några veckor sedan och kom för att besöka mig i Göteborg. Så alltså det perfekta tillfället att öppna nästa flaska!

Men först.
Vi behövde något att värma upp med för Krugen och jag öppnade en Leclapart L'Artiste 2005. Nivån i flaskan var misstänkt låg så var lite orolig... men doften var OK, diskret med lite citrus och bröd, lätta krutaromer... men! Smaken var kort, tunn, ingen frukt. Kändes helt enkelt... tom. Tråkig. Fadd. Kan inte vara meningen och Leclapart ska ju var hyffsat bra för långlagring. Måste vara en defekt flaska på något sätt. Har en till jag ska prova så får vi se.
20180413_181853.jpg
20180413_181939.jpg

Så vad gör man? Jo... pluggar Leclaparten, kollar vad man har hyfsat kallt och slänger en Taitinger Prelude (inköpt 2010) i ishinken.
Här har vi en skumpa som ger mer, mycket mer!
Doften är lätt diskret med citrus, citrongräs. Man hittar bröd och åldringstoner. Doften växer med lite ökad temperatur.
Smaken ger mer citrus och bröd. Lite kryddpeppar och lagerblad med smörstekt Karl-Johan svamp. God på alla sätt men inte så att den satte sig på minnet i evighet. Medellång eftersmak.
Dracks till förrätterne. En Charkuterirosset med ruccula och färsk champignon samt en Majssoppa med krabba, forellrom och fänkålskott.
Poäng.. 88.
20180413_190338.jpg

Sen...

Krug.

1988.

Förväntningarna var skyhöga. Kunde inte bli högre.

Detta är. Jeezzuuz.
Doften lovar så mycket. Hittar trevliga ålderstoner (Duh!). sval frukt. Karamelliserad lime. Nyårsraketer. Smörkolafudge. Honung och smörstekt trattkantarell från sommarstugan i Hälsingland.
Smaken... OMG! Smaken! Allt är i harmoni. En Syra (med stort "S") som leder vägen och hintar om att detta är ett närmast odödligt vin, tycker mig känna igen syran från andra stora skumpor från 88 jag druckit, fantastisk årgång! Granskott (från sommarstugan igen), torkade limeskal och färska limezest. Smörig hasselnöt. Coppa. Kanten på nybakat surdegsbröd av min vän Yao (som bakar j******t goda surdegsbröd). Kinin. Och Earl-Grey.... glass!
Moussen är bland det vackraste jag sett. Mikroskopiska bubblor och mängder av dem. Breder ut sig som sammet i munnen.

Vad dricker jag? Detta är stort! Detta är bästa champagnen jag druckit på 10 år.

Detta är mer än buteljerad perfektion. Detta är buteljerad religion och jag är en av dess mest fanatiska tillbedjare!

20180413_184528.jpg

Spikrak kork
20180413_184642.jpg

Dracks först till torskrygg med mandelpotatismos, pumpa-puré, ingefära/pepparrot-smörsås med potatisskal-chips for crunch.
Sen under en lång tid för sig själv och under njutningsfyllda grymtningar...

Hur poängsätter man en upplevelse som detta. Svårt.
Men kan inte bli annat är extremt högt.
99p... enda avdraget blir att det inte är en magnum och därför tar slut för fort.

Efter allt detta drack vi lite cognac. Det var gott.
20180413_231648.jpg

Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nja, även om jag älskar årgångsrosén håller jag Coeur de Cuvée som bäst. @Crist(al)ian 77, jag tar med en 2002:a nästa gång vi träffas så ska vi se om du kan omvändas. Eller en 1998:a på magnum... ;)

Låter som en bra plan. Bästa Vilmarten jag druckit är den 92 magnum som vi drack på PM. Det är också enda gången jag druckit riktigt mogen Vilmart...

Håller du ung CdC högre än ung Celbris Rosé med?

john b

Medlem
*Varning för lång post med massa sentimentalitet och fanatism...*

Oj...
Idag.
Idag hade jag en av mina topp-tre vinupplevelser.
Ever!

Kort bakgrund: För drygt 15 år sedan när jag inte hade samma ekonomiska förutsättningar och hade ett nyuppvaknat champagne intresse så släpptes Krug årgång 1988... jag fattade att detta var en årgång och producent man ville ha. Så jag gjorde två deals med två personer som gick ut på att vi köpte varsin flaska Krug 1988 med avtalet att vi skulle dricka dem tillsammans. På så sätt fick jag 4 Krug till priset av 2... :) En av dessa personer bjöd på sin flaska för 7-8 år sen... fantastiskt då! Nu fyllde han 40 för några veckor sedan och kom för att besöka mig i Göteborg. Så alltså det perfekta tillfället att öppna nästa flaska!

Men först.
Vi behövde något att värma upp med för Krugen och jag öppnade en Leclapart L'Artiste 2005. Nivån i flaskan var misstänkt låg så var lite orolig... men doften var OK, diskret med lite citrus och bröd, lätta krutaromer... men! Smaken var kort, tunn, ingen frukt. Kändes helt enkelt... tom. Tråkig. Fadd. Kan inte vara meningen och Leclapart ska ju var hyffsat bra för långlagring. Måste vara en defekt flaska på något sätt. Har en till jag ska prova så får vi se.
Visa bifogad bild 12940 Visa bifogad bild 12941

Så vad gör man? Jo... pluggar Leclaparten, kollar vad man har hyfsat kallt och slänger en Taitinger Prelude (inköpt 2010) i ishinken.
Här har vi en skumpa som ger mer, mycket mer!
Doften är lätt diskret med citrus, citrongräs. Man hittar bröd och åldringstoner. Doften växer med lite ökad temperatur.
Smaken ger mer citrus och bröd. Lite kryddpeppar och lagerblad med smörstekt Karl-Johan svamp. God på alla sätt men inte så att den satte sig på minnet i evighet. Medellång eftersmak.
Dracks till förrätterne. En Charkuterirosset med ruccula och färsk champignon samt en Majssoppa med krabba, forellrom och fänkålskott.
Poäng.. 88.
Visa bifogad bild 12943

Sen...

Krug.

1988.

Förväntningarna var skyhöga. Kunde inte bli högre.

Detta är. Jeezzuuz.
Doften lovar så mycket. Hittar trevliga ålderstoner (Duh!). sval frukt. Karamelliserad lime. Nyårsraketer. Smörkolafudge. Honung och smörstekt trattkantarell från sommarstugan i Hälsingland.
Smaken... OMG! Smaken! Allt är i harmoni. En Syra (med stort "S") som leder vägen och hintar om att detta är ett närmast odödligt vin, tycker mig känna igen syran från andra stora skumpor från 88 jag druckit, fantastisk årgång! Granskott (från sommarstugan igen), torkade limeskal och färska limezest. Smörig hasselnöt. Coppa. Kanten på nybakat surdegsbröd av min vän Yao (som bakar j******t goda surdegsbröd). Kinin. Och Earl-Grey.... glass!
Moussen är bland det vackraste jag sett. Mikroskopiska bubblor och mängder av dem. Breder ut sig som sammet i munnen.

Vad dricker jag? Detta är stort! Detta är bästa champagnen jag druckit på 10 år.

Detta är mer än buteljerad perfektion. Detta är buteljerad religion och jag är en av dess mest fanatiska tillbedjare!

Visa bifogad bild 12944

Spikrak kork
Visa bifogad bild 12946

Dracks först till torskrygg med mandelpotatismos, pumpa-puré, ingefära/pepparrot-smörsås med potatisskal-chips for crunch.
Sen under en lång tid för sig själv och under njutningsfyllda grymtningar...

99p... enda avdraget blir att det inte är en magnum och därför tar slut för fort.

Efter allt detta drack vi lite cognac. Det var gott.
Visa bifogad bild 12948

Fan vad kul att läsa sådant här som nybliven vin-/champagneentusiast.

Jag fick nyligen min första champagne-ahaupplevelse då jag drack en blanc des millenaires 1995 förra helgen. Och jägarns vad den sopade banan med alla champagner jag druckit innan.
Mycket kul och tyvärr lite dyrt men härligt att man fick vad man betalade för

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Jag fick nyligen min första champagne-ahaupplevelse då jag drack en blanc des millenaires 1995 förra helgen. Och jägarns vad den sopade banan med alla champagner jag druckit innan.
Ja, den är kanon:p! Bästa champis för mig också i år. Tur att man hann med att köpa ett trepack innan den byttes ut mot 04:)

Elvis

Medlem
Låter som en bra plan. Bästa Vilmarten jag druckit är den 92 magnum som vi drack på PM. Det är också enda gången jag druckit riktigt mogen Vilmart...

Håller du ung CdC högre än ung Celbris Rosé med?

Celebris Rosé 2007 tycker jag är helt fantastisk och absolut bättre än en ung Coeur de Cuvée. Det är den enda Celebris Rosé jag druckit på senare år.

Elvis

Medlem
Provade Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 för första gången igår. Ett okomplicerat vin som är fullt tillgängligt redan nu. Jag tycker att Grand Cellier d'Or håller en väldigt konsekvent stil från år till år men det här kändes mer färdigt än unga Grand Cellier d'Or brukar göra.

Elvis

Medlem
Härligt @LarsW, det är bara att hålla med om att Krug 1988 är något alldeles speciellt. Tills nyligen höll jag Krug CdM 1985 som den bästa champagne jag druckit men efter att ha druckit Krug 1988 på magnum (och vi var bara tre som delade!) i januari är Krug 1988 nummer ett.

Jag satte 100p för första gången på Cellartracker.

LarsW

Medlem
Härligt @LarsW, det är bara att hålla med om att Krug 1988 är något alldeles speciellt. Tills nyligen höll jag Krug CdM 1985 som den bästa champagne jag druckit men efter att ha druckit Krug 1988 på magnum (och vi var bara tre som delade!) i januari är Krug 1988 nummer ett.
1985 CdM hade jag velat få med mig... :rolleyes: Har inte själv druckit så mycket från det året då mitt champagneintresse inte riktigt kommit igång för att få med mig den, däremot 1988 är nog den årgång jag druckit mest och bäst av hittills.
Jag tycker nu att Krug's vintage 1988 faktiskt var bättre än CdM som jag drack för ett antal år sen, ska dock pröva denna igen så får vi se. Den slår också Salon 1988 och är helt i klass med Bollingers VV från det året... även om alla dessa skumpor bjöd på fantastiska upplevelser för sig.
Roliga är att jag tycker mig så väl känna igen syran från 1988 i alla dessa champagner, den är något för sig själv, markant utan att dominera och härligt uppfriskande också när skumprona har mycket mognadstoner.

Jag satte 100p för första gången på Cellartracker.
Jo jag läste den recensionen... gjorde ju inte förväntningarna på min flaska mindre precis...:D

john b

Medlem
Provade Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 för första gången igår. Ett okomplicerat vin som är fullt tillgängligt redan nu. Jag tycker att Grand Cellier d'Or håller en väldigt konsekvent stil från år till år men det här kändes mer färdigt än unga Grand Cellier d'Or brukar göra.

Tackar för noten. Jag har en umdanstoppad låda av dessa, verkar som jag får ta fram iaf en i närtid och testa.

LarsW

Medlem

Tackar! Alltid trevligt att inspirera någon när det gäller vin! :)

Att vara vinentusiast är sällan billigt och champagne hör väl till de mer kostbara särintressena i vinvärlden. :p

Men det är väldigt få investeringar i vin jag ångrat genom åren även om de svidit ekonomiskt när jag gjorde dem. Så mitt råd är att köpa och lägga undan några flaskor du verkligen tänker att du vill ha, och tror kommer bli bra, lite då och då. Jag tycker det är jättekul att öppna en flaska jag skaffat för 10+ år sedan och minnas historien när jag skaffade den och varför, blir liksom mer personligt för mig då.

Och vid några sällsynta tillfällen belönas man med en sådan upplevelse jag hade i fredags med Krug 88an, enda man ångrar då är att man inte tog ett lån och köpte fler! :D.

Elvis

Medlem
André Jacquart 2008 igår. Tredje gången jag provar och den börjar så smått vakna men jag väntar till nästa år innan jag korkar upp nästa. Enorm syra. Jag börjar misstänka att det här är en av få svaga 2008or men vi får se - jag har rätt många flaskor i källaren och har inte gett upp än.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
André Jacquart 2008 igår. Tredje gången jag provar och den börjar så smått vakna men jag väntar till nästa år innan jag korkar upp nästa. Enorm syra. Jag börjar misstänka att det här är en av få svaga 2008or men vi får se - jag har rätt många flaskor i källaren och har inte gett upp än.

Tack för att du tog smällen ytterligare än gång. Mina flaskor ligger långt in och kommer ligga några år till.

Är inte orolig för kvalitén, 2002 var också trögstartad. Drick NV eller BdB 07 medan 08an mognar.:)

Ekdahl

Medlem
Har själv inte planerat att poppa någon av mina på minst 5 år, och med din recension i åtanke kan man nog vänta ytterligare några år med gott samvete.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Precis hemma från champagne och ett utmärkt besök hos Vilmart där Laurent lät oss prova massa kul.
-Fick ett blint vin när vi knallade runt i gångarna i källaren och fick gissa vad det var, jag hade förstås ingen aning men väldigt komplext, moget och i perfekt drickfönster så jag gissade på att det måste vara Coeur de Cuvée och drog till med -90 på grund av mognaden.
Det visade sig vara en NV Grand Cellier som legat sex år och mognat i källaren. Helt sjukt, måste prova att låta några ligga lite längre.
-Nu kan man ju förvisso aldrig jämföra med flaskor som aldrig lämnat producentens källare, är ju oftast ett helt annat djur än sådant som flängt runt på lastbil genom Europa.
(Hittade också en 1955 dompa i ett hörn som en katt bland hermelinerna men den ploppade vi inte) :)

john b

Medlem
F199B219-0C9C-4149-8713-1F4EB04E223F.jpeg

Bild stulen från thewinecountry.com

2009 Roger coulon blanc de noir

Har några av denna hemma, köpta på bulk på rea någonstans på internet.

Så fort flaskan öppnades spred sig en generös brödig doft. Väl i glaset mer försiktig doft, lite honung och stenighet. Rätt behaglig men klen.
I munnen är den torr utan att vara särskilt syrlig (dosage om 3g per liter). Smaken är dominerad av mogna gula frukter, torrt damm och gröna äpplen. Rätt kort eftersmak.
Jag tycker det märks att 2009 var ett varmt år, denna är mycket tillgänglig, ganska söt trots blygsam dosage och jag tror inte man tjänar på att låta den ligga.

Perfekt som stämningshöjare innan man sätter sig i taxin på g till festen, inte bra till mycket annat.

Jag är nöjd över att ha ett gäng köpt på rea, ser nu att många firmor vill ha 500 pix exkl moms och frakt etc. Det skulle jag inte betala för denna.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 13010

Bild stulen från thewinecountry.com

2009 Roger coulon blanc de noir

Har några av denna hemma, köpta på bulk på rea någonstans på internet.

Så fort flaskan öppnades spred sig en generös brödig doft. Väl i glaset mer försiktig doft, lite honung och stenighet. Rätt behaglig men klen.
I munnen är den torr utan att vara särskilt syrlig (dosage om 3g per liter). Smaken är dominerad av mogna gula frukter, torrt damm och gröna äpplen. Rätt kort eftersmak.
Jag tycker det märks att 2009 var ett varmt år, denna är mycket tillgänglig, ganska söt trots blygsam dosage och jag tror inte man tjänar på att låta den ligga.

Perfekt som stämningshöjare innan man sätter sig i taxin på g till festen, inte bra till mycket annat.

Jag är nöjd över att ha ett gäng köpt på rea, ser nu att många firmor vill ha 500 pix exkl moms och frakt etc. Det skulle jag inte betala för denna.
Var ju lite tema på Champagneveckan att odlarna hade med sig både sina nollåttor och nollnior så jag fick förmånen att prova dessa årgångar mycket mot varandra.
Med ett par som skiljde sig från mängden så tycker jag verkligen att det generellt var mycket tydligt att nollnio är den fruktiga bjussiga årgången som inte riktigt har syran för lagring men dricks bra nu medan nollåttorna har alla byggstenar för att ligga länge i källaren.
Jag hade nog satsat på att dricka mina nollnior i närtid och istället satsat på 2012 som nästa årgång för källaren.
-Dock skall man har lite mer koll på sina tolvor då det inte som i fallet nollåtta var ett superår för precis ALLA utan där finns fallgropar.

john b

Medlem
Var ju lite tema på Champagneveckan att odlarna hade med sig både sina nollåttor och nollnior så jag fick förmånen att prova dessa årgångar mycket mot varandra.
Med ett par som skiljde sig från mängden så tycker jag verkligen att det generellt var mycket tydligt att nollnio är den fruktiga bjussiga årgången som inte riktigt har syran för lagring men dricks bra nu medan nollåttorna har alla byggstenar för att ligga länge i källaren.
Jag hade nog satsat på att dricka mina nollnior i närtid och istället satsat på 2012 som nästa årgång för källaren.
-Dock skall man har lite mer koll på sina tolvor då det inte som i fallet nollåtta var ett superår för precis ALLA utan där finns fallgropar.

Jo, @Elvis rapporterade ju nyss att Villemarts 2012 grand cellier var redan rätt inbjudande.

Christer J

Medlem
Besökte huvudstaden igår och hade som ett delmål att titta in hos @Helen på 1Cru Vin & Antique (visste inte att hon hade stängt) och kika in hos Vin och Öl och Vinmagasinet. När jag stor utanför 1Cru ser det mörkt ut där inne men jag ringer upp numret på webbsidan och ser man på, Helen är där och släpper vänligt in mig! Tack för det Helen. Och se en sån fin kylare i tenn jag fick med mig :)
Kärleken till drycken i manifesteras genom de hjärtformade handtagen tycker jag man kan säga.

IMG_3495.jpg

Elvis

Medlem
Hade ett par på middag igår och det blev en hel del vin:
Pierre Peters Les Chetillons 2006 (magnum)
Mailly Exception Blanche 2002
Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Vigna del Nocio 2004
Markus Molitor Braunebergen Klostergarten** 2012
Grande Dame 1998
Vilmart Coeur de Cuvée 2002
Jacques Selosse Rosé (deg 2015)

Av dessa sju viner var tre riktigt trötta: Mailly, Boscarelli och Grande Dame. De andra kompenserade dock mer än väl för det. Pierre Péters Les Chetillons 2006 hade en fantastisk glasutveckling, vilket vin! Markus Molitor spänstig och elegant. Coeur de Cuvée 2002 är en toppårgång för Coeur de Cuvée och så Selosse Rosé som alltid levererar.

Toppen