Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Riktigt bra och trevligt lagrad skumpa igår.
Bonnaire Cuvée Prestige 1996.
Doft med citrus, passionsfrukt och behagliga ålderstoner och en lite trevlig sötma.
Smak med en mycket välbehållen syra, massa frukt och citrusen får en ton av lime-zest medan passionsfrukten kommer fram mer. Krämig mousse och lång eftersmak. Växer till sig ganska fort och bäst ca 2 timmar efter öppning. Skulle säga att det är på topp nu men kommer nog hålla sig åtskilliga år till.
Gillar verkligen Bonnaire både för stil och prisvärdhet!
Nånstans 92-93P

Extra kul var att jag trodde detta var sista flaskan jag hade men när jag skulle ta bort den ur CT så såg jag att jag hade en till i min fars vinkällare. :)

Bonnarie.jpg

Last edited:

Essle

Medlem
Låter som en bra plan. Bästa Vilmarten jag druckit är den 92 magnum som vi drack på PM. Det är också enda gången jag druckit riktigt mogen Vilmart...

Håller du ung CdC högre än ung Celbris Rosé med?
Stämmer verkligen det? Var inte du med på Eriksberg när Vilmart var där? Vill minnas att han hade med flaskor från 88 och 89 då...

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Stämmer verkligen det? Var inte du med på Eriksberg när Vilmart var där? Vill minnas att han hade med flaskor från 88 och 89 då...
Jo jag var där och tog även följe med Vilmart och Jan Banan hem. Kommer inte ihåg någon 88 eller 89a. Ergo antingen öppnades det inga eller så gjorde de inget större intryck trots årgången.

Även om jag glömmer mycket av vad som dricks så kommer jag ihåg topparna.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Riktigt bra och trevligt lagrad skumpa igår.
Bonnaire Cuvée Prestige 1996.
Doft med citrus, passionsfrukt och behagliga ålderstoner och en lite trevlig sötma.
Smak med en mycket välbehållen syra, massa frukt och citrusen får en ton av lime-zest medan passionsfrukten kommer fram mer. Krämig mousse och lång eftersmak. Växer till sig ganska fort och bäst ca 2 timmar efter öppning. Skulle säga att det är på topp nu men kommer nog hålla sig åtskilliga år till.
Gillar verkligen Bonnaire både för stil och prisvärdhet!
Nånstans 92-93P

Extra kul var att jag trodde detta var sista flaskan jag hade men när jag skulle ta bort den ur CT så såg jag att jag hade en till i min fars vinkällare. :)

Visa bifogad bild 13086

Kul med en så gammal Bonnaire. Det dricks, köps och skrivs alldeles för lite om Bonnaire. Konstigt med tanke på kvalité och pris.:)

LarsW

Medlem
Kul med en så gammal Bonnaire. Det dricks, köps och skrivs alldeles för lite om Bonnaire. Konstigt med tanke på kvalité och pris.:)
Absolut!
Mitt champagneintrese vaknade sommaren 1999 då jag var på en sån SAS-wineclub resa till Champagne, 4 härliga dagar och vi hade till och med Herr Juhlin som reseledare.
Ett av besöken var på Bonnaire och vi fick lov att köpa deras Special Club från 1985 till kompispris... kommer inte ihåg exakt men tror det låg på under 200kr/flaska eller nåt liknande. Min första erfarenhet av riktigt mogen skumpa!
Efter det har jag alltid tittat inom Bonnaire när jag besökt Champagne med 3-4 års mellanrum, dessa gånger med bil och då har det alltid blivit ett antal lådor.
Mer prisvärda champagner mtp att de håller hög kvalitét får man leta efter, går kanske att hitta men det blir inte lätt.

Wintermute

Medlem
Ruinart 2002. Årgången fortsätter att leverera. Inledningsvis en smak av lyxig äppelmust, sedan smörkola och mandelkubb, rosa grapefrukt i det ganska långa slutet. Min gissning är att det går att vänta med de återstående flaskorna.
Nu kommer det. "Jag borde ha köpt fler!"
Någonstans runt 90 pinnar. Möjligen bäst i år.

Stenberg

Medlem
Var sugen på att se om något har hänt med den sedan jag drack den sist för kanske drygt ett år sedan . Å vilken skillnad syran börjar att lägga sig rejält nu och små oxiderad mognadstoner börja att framträda långt där bak. Min bästa provflaska utav denna men nu ska jag låta de vara å pröva nästa igen om cirka två år. Visa bifogad bild 12934
Det låter ju lovande. Tror jag har 5 kvar efter att den första ur lådan underpresterade rejält på en BYOB för något år sedan. Skönt att det finns hopp. :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det låter ju lovande. Tror jag har 5 kvar efter att den första ur lådan underpresterade rejält på en BYOB för något år sedan. Skönt att det finns hopp. :)
Ja, var samma för mig, var väldigt stängd när den släpptes så jag har också fem liggandes. Låter som att de gott kan få två år till innan det är dags för nästa flaska.
-När kommer du hem från nere-under förresten? Hinner vi med ett Kalmar-BYOB före midsommar? -Har jobbigt mycket vin som borde drickas!

Stenberg

Medlem
Ja, var samma för mig, var väldigt stängd när den släpptes så jag har också fem liggandes. Låter som att de gott kan få två år till innan det är dags för nästa flaska.
-När kommer du hem från nere-under förresten? Hinner vi med ett Kalmar-BYOB före midsommar? -Har jobbigt mycket vin som borde drickas!
Hemma slutet på maj. Avmönstring ca den 28:e. Oklart hur lång tid det tar att flyga hem från Hawaii men innan midsommar ska jag nog både hunnit landa och korka upp några flaskor. ;)

Emanuel

Hemma slutet på maj. Avmönstring ca den 28:e. Oklart hur lång tid det tar att flyga hem från Hawaii men innan midsommar ska jag nog både hunnit landa och korka upp några flaskor. ;)
Hawaii - Scwhmamaii, vad ska ni nu där och göra, där gör det väl inget vin!? Trodde för övrigt ni var i Austalien?

matage

Medlem
Hawaii - Scwhmamaii, vad ska ni nu där och göra, där gör det väl inget vin!? Trodde för övrigt ni var i Austalien?
De har ju nån vingård på Maui. När jag var där för 5 år sen med en kompis köpte hon med en flaska av deras ananasvin hem - låter horribelt men landade nånstans mellan Sauvignon Blanc och Riesling med ålder och viss restsötma i stilen vilket var gissningarna bland hennes sommelier-polare. Avtäckningen av flaskan var tydligen ett episkt ögonblick ;)

Emanuel

De har ju nån vingård på Maui. När jag var där för 5 år sen med en kompis köpte hon med en flaska av deras ananasvin hem - låter horribelt men landade nånstans mellan Sauvignon Blanc och Riesling med ålder och viss restsötma i stilen vilket var gissningarna bland hennes sommelier-polare. Avtäckningen av flaskan var tydligen ett episkt ögonblick ;)
Jo, den gode @Stenberg har ju redan förvirrat på ett BYOB med att ha med ett vitvin från Tahiti. -Därtill det enda vinet jag känner till där druvorna fraktas till vineriet i Kanot :)

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 13156
Gröna äpplen, lime och en hint av grapefrukt. Som en riesling med bubblor! Gott tyckte jag och frun tyckte att det var det bästa hon druckit. Det kan ev bero på att hon vanligtvis går igång på prosecco ;)
90p.
Kul!
Köpte på mig några i höstas.
Hur tycker du den var mognadsmässigt? Gratien brukar ju göra långlivade, syrliga skumpor. Drack en från 1990 för nån månad sen och den håller definitivt 10 år till kändes det som.

Last edited:

MHilv

Medlem
Kul!
Köpte på mig några i höstas.
Hur tycker du den var mognadsmässigt? Gratien brukar ju göra långlivade, syrliga skumpor. Drack en från 1990 för nån månad sen och den håller definitivt 10 år till kändes det som.
Det är rejäl syra men den tar inte över, håller många år till. Skulle ha köpt fler :D

Toppen