Det var länge sedan jag tog mig tid och postade något på forumet – livet med en ny familjemedlem påverkar helt klart utbudet av fri tid – men jag har givetvis hunnit dricka en hel del bra champagne ändå i sommar! Här är några av höjdpunkterna. Först en härlig vertikal:
1993 Cuvée Sir Winston Churchill: En underbar champagne! Den borde möjligen ha druckits för några år sedan, men den presterar fortfarande riktigt bra. Mogen och komplex doft med inslag av bokna äpplen, tobak, toffée, kvittenmarmelad, kastanjechampinjon, hasselnötter, honung, rostat bröd och mandlar. Smaken är mogen, komplex, fruktig, något kryddig och något eldig och bjuder på mogna äpplen, nektarin, apelsin, en ton av apelsinskal, lite toffée, kex, mandelmassa och russin. (91 p)
1995 Cuvée Sir Winston Churchill: Den har en fantastisk doft! Smakmässigt är den elegant, men känns aningen oförlöst till en början. Till skillnad mot 93:an, som tappar i intensitet efter hand, blir den här dock bättre och bättre ju längre tiden går. Mogen och komplex doft med tydliga äppelcidertoner till en början. Inslag av marsipan, bokna äpplen, hallon, gräddkola, brioche, smör, crème brûlée och jordgubbar. Utvecklad, frisk och aningen eldig smak av gula äpplen, citrus, gräddkola, äppelskal och jordgubbar. (91 p)
1996 Cuvée Sir Winston Churchill: Den här känns fortfarande förhållandevis ung och snarare finstämd och elegant än kraftfull. Den är fantastisk idag – efter lång tids luftning – men kommer sannolikt vinna på ytterligare lagring! Utvecklad, komplex och brödig doft med viss sälta. Inslag av snäckskal, surdegsbröd, lite ingefära, kex, gräddkola, äpplen och hasselnötter. Frisk, något fruktig och något utvecklad smak av syrliga äpplen, en aning grapefrukt, lime, gula plommon och hasselnötter. Påtaglig årgångstypisk syra. (92-93 p)
1985 Henriot Cuvée des Enchanteleurs: Det här är också en fantastisk champagne! Utseendet är som bekant inte allt. Den ser ut att vara trött – färgen är gyllengul och det finns inte särskilt många bubblor kvar – men den skyhöga syran gör att man ändå får en tydligt mousserande känsla när man dricker champagnen och det sammantagna intrycket blir att den helt klart känns väldigt pigg för sin ålder! Initialt uppträder den klart obalanserat, men den lugnar ner sig efter ett tag och efter några timmar blir den härligt koncentrerad! Mogen och komplex doft med sherrytoner. Inslag av lakrits, gräddkola, kaffe, rostade nötter, smör, popcorn och röda bär. Smaken är mogen, frisk och mycket torr och bjuder på röda äpplen, blodgrape, mandlar, lakrits och en aning röda bär. Mycket hög syra! (91 p)
Jacques Selosse Rosé (deg dec 2015): Alltid fantastisk, men den här flaskan skapade ändå inte samma magi som jag upplevt i mina tidigare möten med Selosse Rosé. Komplex, kryddig, blommig och parfymerad doft med rostade toner. Inslag av bulldeg, kardemumma, krasse, grahamskex, vispgrädde och hyacint. Fruktig och relativt ung smak av röda bär, röda äpplen och söt blodgrape. (90 p)
2001 Clos des Goisses (deg jun 2011): Mycket, mycket bra och klart imponerande med tanke på årgången! Utvecklad, brödig och komplex doft med fatkaraktär. Inslag av apelsin, jäst, nysågad planka, persika, jordgubbar, örter och honung. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av apelsin, apelsinskal och jordgubbar. Påtaglig syra. (89 p)
2006 Louis Roederer Vintage: En härlig champagne, som precis äntrat sitt optimala drickfönster! Utvecklad, fruktig och komplex doft med inslag av apelsin, röda äpplen, körsbär, jäst, gummiband, banan och salmiak. Utvecklad och fruktig smak av apelsin (inkl viss skalbeska), körsbär och Ahlgrens bilar. (89 p)
1998 Comtes de Champagne: Så. Sjukt. Bra. Möjligen inte lika magnifik som 88:an och inte lika kraftfull som 1996, men den här årgången av Comtes de Champagne är helt klart bland de bästa årgångarna jag druckit av detta vin! Och den har nätt och jämnt börjat visa sig i sitt optimala drickfönster. Utvecklad, komplex, nötig och fruktig doft med rostade toner. Inslag av brynt smör, rostat bröd, hasselnötter, jäst, lime, mint och honung. Smaken är utvecklad, frisk och fruktig och domineras av lime, gula äpplen och apelsin med en fin ton av apelsinskal. Oändligt lång och torr eftersmak med inslag av apelsinmarmelad. (94 p)