Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

henrikh

Medlem
Med den etiketten torde det vara Veuve Clicquot Cave Privée, är väl 89an som finns på SB nu tror jag.
Om det stämmer är jag mycket nyfiken på hur du tyckte den var i förhållande till pris.

Vi testade även selosse, palmer 2012, andre clouet silver och Ghislain petit. 1600-200kr. Jag håller selosse som köptes på FVL förra släppet högre än Veuv cliuqot 1989. Men kändes som två olika champagner. Inte druckit så många äldre innan. Men absolut värd att testa. De tre andra var knappt värda att öppna när man drack Cave Privee och selossen. De andra smakade knappt något i jämförelse.

tobbe81

Medlem
Dessa flaskor öppnades i torsdags när jag och Jenny hade en lunch här hemma hos mig jag gjorde en tonfisktartar med ketacaviar och riven tryffel . Jenny hade med sig en sent 80-tals moet och jag tog fram en Initial.

Nu sitter jag här ikväll med de sista glasen från flaskorna och skriver dessa smaknoter .
Moet chandon reserve imperiale
har öppnat upp sig rejält och ger en doft utav karamell (gammaldags frukt nickel) för er som kommer ihåg den. Samtidigt så ger den en rökighet och väldiga oxiderade doft influencer samt kött och blod. Smaken är torr med en hel del kaffe toner, knappt någon eftersmak som man kan nämnas och väldigt låg syra. Kul att få pröva men ingen wow upplevelse 92p

Selosse Initial deg 2014 har en doft utav smör och halm och lite oxiderade toner smaken är brutal den bästa Initialen jag har prövat man känner först fattoner som övergår till gula exotiska frukter avslutning är rund och behaglig med en finfin balans mellan syran och faten 94p idag.
20180930_191306.jpg

20180930_191442.jpg

IMG_20180927_141604_754.jpg

Last edited:

MartinE

Medlem
Jag anordnade en liten provning i lördags med följande trio:

fullsizeoutput_2096.jpeg

Alltid kul att passa på att stämma av aktuellt sortiment! Inte minst när det snart är årgångsbyten på gång.

2009 Pol Roger Rosé: Charmig och mycket trevlig! Bärig, något kryddig och något parfymerad doft med viss sötma. Inslag av hallon (men snarare brustablett med hallonsmak än riktiga sådana), smultron, hö, röda äpplen och blodapelsin. Frisk, bärig och torr smak av smultron, röda äpplen, hallonbåtar, blodapelsin och körsbär. (86 p)

2009 Pol Roger Vintage: Mycket bra redan idag! Komplex och något blommig doft med tydligt laktiska toner. Inslag av ostkant, gula äpplen, jäst, champinjoner, franskbröd med vallmofrön, vit choklad och lakrits. Frisk, torr, fruktig och något utvecklad smak av framförallt gröna äpplen och citrus. (88 p)

2006 Cuvée Sir Winston Churchill: Mycket, mycket bra men fortfarande ung så klart. Komplex doft med tydligt laktiska toner. Inslag av jäst, ostkant, gummi, kex, mogen citron, nougat och grädde. Elegant, komplex och mycket torr smak med gröna toner. Omogna äpplen, äppelskal och clementin. Fin längd och härlig syra! Den har sannolikt inte lika stor potential som dessa, men här och nu tycker jag faktiskt den presterar snäppet bättre än vad 2002 och 2004 gjorde vid motsvarande ålder! (89+ p)

Wintermute

Medlem
Jag anordnade en liten provning i lördags med följande trio:

Alltid kul att passa på att stämma av aktuellt sortiment! Inte minst när det snart är årgångsbyten på gång.

2009 Pol Roger Rosé: Charmig och mycket trevlig! Bärig, något kryddig och något parfymerad doft med viss sötma. Inslag av hallon (men snarare brustablett med hallonsmak än riktiga sådana), smultron, hö, röda äpplen och blodapelsin. Frisk, bärig och torr smak av smultron, röda äpplen, hallonbåtar, blodapelsin och körsbär. (86 p)

2009 Pol Roger Vintage: Mycket bra redan idag! Komplex och något blommig doft med tydligt laktiska toner. Inslag av ostkant, gula äpplen, jäst, champinjoner, franskbröd med vallmofrön, vit choklad och lakrits. Frisk, torr, fruktig och något utvecklad smak av framförallt gröna äpplen och citrus. (88 p)

2006 Cuvée Sir Winston Churchill: Mycket, mycket bra men fortfarande ung så klart. Komplex doft med tydligt laktiska toner. Inslag av jäst, ostkant, gummi, kex, mogen citron, nougat och grädde. Elegant, komplex och mycket torr smak med gröna toner. Omogna äpplen, äppelskal och clementin. Fin längd och härlig syra! Den har sannolikt inte lika stor potential som dessa, men här och nu tycker jag faktiskt den presterar snäppet bättre än vad 2002 och 2004 gjorde vid motsvarande ålder! (89+ p)
På tal om årgångsbyte...
Screenshot_2018-10-01-21-36-01.png

Silex

Medlem
6-pack "På kunders önskemål"...
Kan ju se detta från FVLs perspektiv. De lär ju inte ha några problem att sälja vad de har och detta förenklar ju hanteringen för dem avsevärt. Själv kommer jag avstå till glädje för de kunder som framfört detta önskemål om lådor. Jag antar att det kommer ett SB-släpp som vanligt senare i höst där man i alla fall kan knipa en flaska Initial?

Segol

Medlem
Kan ju se detta från FVLs perspektiv. De lär ju inte ha några problem att sälja vad de har och detta förenklar ju hanteringen för dem avsevärt. Själv kommer jag avstå till glädje för de kunder som framfört detta önskemål om lådor. Jag antar att det kommer ett SB-släpp som vanligt senare i höst där man i alla fall kan knipa en flaska Initial?

Absolut, de kommer knappast ha några problem att sälja allt men jag är en aning tvivlande till att det varit ett generellt önskemål från kunder...

Swedy

Medlem
Blev ingen Selosse för min del! Vilket i efterhand är ganska skönt (ekonomiskt) då årets släpp hade ett riktigt tråkigt upplägg:)

Toppen