Måndag med Pierre Peters,
@Christer Johansson och
@Gladekocken.
Huvudsyftet var såklart att hitta en ursäkt att dricka lite skumpa på en måndag med trevliga människor.
För att ge det lite mer legitimitet tänkte vi undersöka huruvida Pierre Peters gjort något konstigt 2015 med sin
Cuvee de Reserve... Istället för att dra hela storyn så cieterar jag Christers sammanfattning
Vi provade alltså PP Cuvee de Reserve med basår 2014 resp 2015 mot varandra. Jag och Gladekocken fick dessa halvblint. Detta hjälpte inte då det tog bara några sniffar och en klunk innan det stod klart att det var nåt skumt med den från 2015.
PP Cuvee de Resreve (basår 2015).
Doft med citrus. Man hittar antydan till lite skumbanan och citrongräs men det döljs av en närmast kemisk komponent som luktar lite som inlagda citroner som blivit dåliga.
Smaken har en adekvat syra. Hittar mest citron och lite banan. Men igen den kemiska smaken och eftersmaken domineras av en lite klibbig känsla i gommen, lite som man tuggat på ett vaxat citronskal. Vet inte om jag hittar den gräsighet som det talas om då. Men denna skumpa är helt enkelt inte god och känns närmast defekt.
Poäng... runt 75...max
PP Cuvee de Resreve (basår 2014).
Något helt annat. Skolboks BdB av god kvalité!
Doft med sctron och lime samt gröna äppen och en trevlig brödighet. Frisk och syrlig med antydan till skumbanan.
Smaken är ung och frisk. Citron och lime, både färskpressad saft och lite zest. Nygräddat surdegsbröd. Lagom dosage. Tycker mig finna en trevlig hint av kinin. Helt drickfärdig men vet av erfarenhet att denna kan man lägga undan i tio år utan problem och att den då blir ännu lite krämigare. För 359 kr är den ett fynd i sin prisklass och en utmärkt aperetiffskumpa eller till lite lättare förrätter.
88 gedigna poäng! (ge den 5+ år i källaren och den närmar sig 90)
PP Rosé for Albané.
Härligt laxrosa färg!
I början dominerades doften av mandarin som dock luftades ned till en mer diskret nivå ganska fort. Ganska mogen doft. Man hittar kalkig mineral, rosor, bröd och jordgubbar blandat med citrus.
Smaken Är fruktig med en salig blandning av mandarin, lime och jordgubbar. Lite beska från skal. Bröd och en bra mousse. Lite kortare speciellt i slutet än Cuvee de Reserve och känns inte helt som det kommer vinna så mycket på att lagras. Provad för sig själv mot Cuvee de Reserve är det inte lika njutbart men fortfarande gott och till ostar och lite Pata Negra skinka så kommer det verkligen till sin rätt och blir riktigt gott! För 439 penningar så känns det absolut inte ovärt även om det inte hamnar i fyndklassen.
87 poäng tillsammans med passande tilltugg.
Har ingen aning om vad det är som är orsaken till att PP's Cuvee de Reserve från 2015 var så konstig. Har druckit många av dessa genom åren men aldrig stött på dessa dofter eller smaker. Sen blir ju frågan om det är något som påverkar bara en del av skörden från detta år men vi verkar ju inte vara ensamma om att hitta konstigheter och nu i flera flaskor.
Så själv kommer jag akta mig för denna utgåva och siktar nog på en Magnum eller tre istället, ska ju vara en ren 2013 med gott omdöme så det känns som ett säkert kort.
Kul kväll med trevligt folk!