Mattias Schyberg
Administratör
Ursäkta mig, men din ton upplever jag oerhört förminskande, speciellt när den riktas till en nyregistrerad medlem som jag antar har mindre erfarenhet än dig och som vädrar en åsikt. Du har heller inte provat vederbörandes flaska och kan diskutera samma upplevelse. Kanske är det något knas med flaskan eller så hade vederbörande en dag då känsligheten för syra var lägre än vanligt eller någon av alla andra tusentals anledningar till skilda upplevelser? Det spelar ingen roll. Lite hövlighet och ödmjukhet skadar inte.Provade den i tisdags och det enda jag känner igen i din beskrivning är "doftade typiskt Dompa". Jag tyckte den var mycket bra och hade förvånansvärt mycket brödiga och rostade toner för att vara en nysläppt Dompa från en långliggarårgång. Årgången 2008 ligger högt i syra och Dompa 08 har en typisk årgångsstil. Jag förstår överhuvudtaget inte kommentaren "hade knappt någon syra"???!
Jag ser inte hur en eventuell batchvariation eller en dåligt lagrad flaska (kom den från SB eller var det ett köp från någon annan stans?) yttrar sig som lägre syra. Det enda som kan yttra sig så borde vara en förfalskad flaska.
Om du tycker det är svårt att bedöma syra - prova att köpa ett vin på en lågsyra-druva, t.ex. Gewürztraminer eller någon Rhône-druva (Marsanne, Viognier), gärna från en varm årgång som 2015 och jämför med en Champagne, gärna en blanc de blancs!
Det här inlägget gjorde inte saken bättre.Va? En (nysläppt) Dom Pérignon utan bubblor???? Reklamerade du den?
Jag tycker du passerar min och förhoppningsvis även forumets gräns rörande oschysst beteende, speciellt då du är en av våra mer kunniga och respekterade medlemmar.
Jag vet att du inte menar något illa utan enbart kör med ”tuff jargong”, vilket de som lärt känna dig förstår, men inte nödvändigtvis alla andra.