Mattias Schyberg
Administratör
Som så ofta när det gäller vin. Årgångar är viktiga, men det är inte sällan som ”mindre ansedda” årgångar utmärker sig positivt när de korkas upp i relativt ungdomlig skrud, vilket är en vanligare fas för de flesta att korka upp än den påtagligt mogna.@vintomas bjöd här på forumet in till en minivertikal av Dom Perignon hemma hos honom i lördags. Vi blev till slut sex personer: @vintomas, @Thirsty, @v00alex, @Jos + vän och så undertecknad. Sex deltagare betydde sex årgångar av DP: 00, 02, 03, 06, 08 och 09.
Det var en riktigt trevlig och lärorik provning där alla flaskor provades halvblint och avnjöts tillsammans med väldigt fina tilltugg. Efter att ha doftat, smakat och provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och fortsatte med det som fanns kvar. Ett stort tack till er alla!
Visa bifogad bild 16078
1. Dom Perignon 2000
Lite mörkare i färgen än övriga årgångar och långsamma bubblor. Doften var distinkt och mycket men jag hade svårt att sätta ord på det som vanligt. Omdömen från de andra var rostat, mognad, komplex, citrus, nötter, mycket, hög intensitet och utvecklad. Smälte verkligen i munnen, mognad och inte lika besk som de andra flaskorna.
Jag gissade på 00 eller 02.
Eftermiddagens vinnare då fyra av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!
2. Dom Perignon 2006
Lite åt det mörkare hållet i färgen men inte som 00an och hyfsat långsamma bubblor i glaset. Jag upplevde doften som dämpad medan andra hittade rostat, rök, persika, tyngd och frukt. Den var fräsch, rund och med bra balans. Runt bordet nämndes att den var kompakt och inte riktigt slagit ut än och att den skulle passa bra som matskumpa.
Ingen hade den som favorit men jag hade den som näst bäst.
3. Dom Perignon 2003
Likt 06an var färgen lite mörkare men med intensiva bubblor. Den här doftade mer. Omdömen som varm tropisk frukt, rökig, mineraler och brödig. Jag tycker att den var fruktig med en distinkt eftersmak och upplevde att den blev lenare och bättre med lite tid. Andra tyckte att det fanns tyngd, att den var svängig, kakao, citronskal/juice och att den stack ut.
En person hade den som favorit.
4. Dom Perignon 2009
Ljusare i färgen och med intensiva bubblor. Dämpad doft där andra hittade mineral. Jag kände en fruktig smak men inte lika kraftig som 03an även om den förstärks efter ett tag. Andra kände också frukt som äpple och persika. I övrigt kom omdömen som smörkola, rostat, citrus, brödig och en reflektion att detta tydligt inte är en odlare.
Ingen hade denna som sin favorit.
5. Dom Perignon 2002
Jag upplevde den som ljus men lite mörkare i färgen än 09an och med intensiva bubblor om än lite lugnare än 03 och 09. För mig så var det den här flaskan som verkligen skiljde sig från de andra, den var annorlunda, vilket flera höll med om. Det var doft av blommor och mognad. Andra omdömen var vita russin och rom. Den var väldigt blommig i smaken och mina tankar gick till BdB. I snacket om den kom det fram av andra att det är tannin, tyngd, ingen mineral eller syra, vita blommor och liljor.
Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska medan andra hade den högre upp.
6. Dom Perignon 2008
Ljus i färgen med väldigt intensiva bubblor väldigt länge, som ett smatterband. För mig var doften svag och sade inte så mycket. Väldigt hög syra som förstärktes efter lite tid. Det kändes som att den verkligen behöver lagringstid. Från de andra kom det omdömen som mycket syra, tyngd, mineral och citrus.
Jag gissade på 08 eller 09.
En person hade denna flaska som sin favorit.
Håller fortfarande WC -00 som en av de bästa champagner jag druckit!