Hans Artberg
Medlem
Både och, gissar jag. Standard vid fnysmejl...Intressant att mejlaren skriver till dig men samtidigt skriver om dig i tredje person.
Stilgrepp eller bara ett försök att förringa dig ?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Både och, gissar jag. Standard vid fnysmejl...Intressant att mejlaren skriver till dig men samtidigt skriver om dig i tredje person.
Stilgrepp eller bara ett försök att förringa dig ?
Kort och gott Hävde i oss ett gäng flaskor på Aubergine för ett par veckor sen för 390/flaskan och för det priset på krogen fanns inte mycket att klaga på. Jag gillade det.Vad anser forumets champagnenördar om Juhlins Guldkula? Enligt reklamen "lyxbubbel" - för 299 kr...
(Ska jag själv sammanfatta mina intryck blev det "snäll")
Intressant det där; tar mig friheten att citera en informativ post skriven av @Elvis tidigare i tråden:Vad anser forumets champagnenördar om Juhlins Guldkula? Enligt reklamen "lyxbubbel" - för 299 kr...
(Ska jag själv sammanfatta mina intryck blev det "snäll")
Guldkula är i princip en buyer's own brand där Guldkula låter fyra olika champagnehus ("utvalda av Richard Juhlin") producera deras olika viner. Guldkula Pink (rosén) görs av Mailly och är gissningsvis samma vin som Mailly Grand Cru Rosé. Guldkula Pink kostar 499 kr på Systembolaget vilket är väl ungefär 100 kr mer än Mailly Grand Cru Rosé skulle ha kostat. Inte samma överpriser som Hatt et Söner, med andra ord. Jag provade Guldkula Pink och tyckte att den var riktigt bra.
Övriga producenter som gör champagne åt Guldkula är Chanoine Frères, R&L Legras, Mailly och de Venoge. Det är de Venoge som gör den galet dyra Guldkula Diamond.
Bra exempel på hur en baketikett bör se ut; info om skördeår, druvsammansättning, degorgeringsår, odlingsplats.Nu är det dags igen
Panerad ost på tallrik och Jacquesson 739 (mest 2011) i glaset.
Maten god, champagnen har en vacker gul färg med gröna toner i, små fina bubblor.
I näsan nötig och brödig, jordig med tydlig citrus och äpplen.
I munnen lakrits, salt. Ung, på något sätt elegant, fräsch, torr.
Kul, men jag köper inga mer av just 739.
Visa bifogad bild 16179
Visa bifogad bild 16181
Skål på er!
Jag sökte Pommery för ett svar och detta var vad jag fick på instagram av Pommery france:Med hänsyn taget till ovanstående inlägg. Här får man ingen info alls (förutom druvsammansättning)? Eller kan det tryckta numret vägleda en på något vis? Flaskan är en nyköpt gåva, en Pommery blanc de blancs nv. Av lite snabb googleforskning att döma är det en 2013 (ev 2012) men sen går jag bet.
Hur är det, kan de förtryckta numrena vara vägledande för en lekman?
Bläh! Men tack ändå för ditt försök. Jag mailade dem men fick inget svar, jag var inte modern nog i tanken att vända mig till deras sociala medier.Jag sökte Pommery för ett svar och detta var vad jag fick på instagram av Pommery france:
”Dear @chrillino,
The only information I’m able to share with you is that this code is used for our internal processes and organisation.
I hope you understand.
Have a nice day.”
Så det var ju varken modernt eller kul.
Jag frågade då hur man ska veta när den degorgerades och info om basår etc.Bläh! Men tack ändå för ditt försök. Jag mailade dem men fick inget svar, jag var inte modern nog i tanken att vända mig till deras sociala medier.
Jag frågade då hur man ska veta när den degorgerades och info om basår etc.
Varför ska det vara ett mysterium?
Får välan se om de svarar.
För att de anser sig syssla med “selling a dream, not the size of my socks and the colour of my underwear.”Varför ska det vara ett mysterium?
Äntligen ett skäl för vaskningFör att de anser sig syssla med “selling a dream, not the size of my socks and the colour of my underwear.”
https://www.thedrinksbusiness.com/2013/01/pommery-sells-dreams-not-disgorgement-dates/
Det har skrivits lite om dessa numren i en annan tråd: https://www.finewines.se/threads/henriot-blanc-de-blancs.5263/
Vill även passa på att tipsa om sidan som även finns i den tråden: http://www.champagnehq.com/champagne-bottle-codes/
Producenten har säkerligen full koll på hur de ska "dekoda" L numren, då dessa är vanliga inom diverse industrier för att kunna spåra avvikelser i produktionen. Tråkigt att de inte vill vara öppna med dessa.
=> Jag köper färre/inga fler pommery.
"Högsta expertbetyg" får en ju att vilja se vilka dessa experter är...