Faktum är att det är två av mina favoritodlare! Det hade tydligen Christer bättre koll på än jag.
Andre Jacquart 2009
Gröna äpplen och lite jäst till en början, eller egentligen mer korrekt brioche. Dvs mer smör en ren jäst. Även lite honung och söt frukt i bakgrunden, typ apelsin. Begynnande mognad med svagt rostade toner och mycket trevlig upplevelse. Tänkte BdB och troligen odlare. I munnen slås man av syran och mineralitet drogs därför direkt till BdB från Mesnil. Smakade betydligt yngre än vad den luktade. Var inne 02,04,08 & 12 men gissade 08. Efter det gissade jag 06 eller 07 men den var alldeles för bra för att vara en 06a. Det hade jag rätt i åtminstone... Gissade Chetillon även om jag inte trodde riktigt på det. Sedan fick jag hjärnsläpp trots ledtrådar, Jacquart tänkte jag inte på en enda gång trots att det är en odlare jag har mer av än PP.
Satte 8 av 10 poäng. Riktigt bra och betydligt öppnare än 08an var vid släpp. Tror
@Magnus L hade liknande upplevelser av 07an för några år sedan. Påminner lite om en burgunder... kommer nog köpa några 09or trots allt.
Eric Rodez Grands Vintages (10-bas)
Mer röda äpplen här samt lite lime men framförallt blommor som skvallrar om fat. Efter ett tag framträder lite ingefära. Doftmässigt helt fantastisk och växer hela kvällen. I munnen är det som Christer säger, trött och kort i smaken. Var länge sedan jag drack ett vin med så stor diskrepans mellan doft och smak. Klart pinotig och fatad med reservviner men kändes som en billig NV när det gäller eftersmaken. I doften fanns vissa saker som påminde om Bolly och Krug så inte självklart att det var en odlare men samtidigt "självklart" att det inte var just Bolly eller Krug. Därför gissade jag efter många resonemang och lite flyt på just Grandes Vintages.
Har druckit bättre flaskor av detta vin som hade varit kvällens vin med lite mer syra och uns. Egentligen borde man blandat vinerna för att få lite mer syra i denna. Satte 6 p men doften var nära 10 p!
Väldigt kul provning och det var länge sedan jag fick någon av dessa båda odlare blint. Slutsatsen är att det här är riktigt bra odlare och de ger PP och Egly än rejäl match i Mesnil respektive Ambonnay.
BGK:ar detta med FYND och PRISVÄRT.