This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sällskapet är samlat för tema Rosé champagne!
Riedel Veritas Champagne. I glasen från vänster Bollinger Grande Année 2002, Selosse Rosé, Henri Giraud Fut De Chene Rosé och Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.Vad är det för glas?
Riedel Veritas Champagne. I glasen från vänster Bollinger Grande Année 2002, Selosse Rosé, Henri Giraud Fut De Chene Rosé och Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.
Om det här varit boktips hade det varit okej - hade funnits gratis eller till rimligt pris på bibliotek eller antikvariat. Nu är det sadism!Riedel Veritas Champagne. I glasen från vänster Bollinger Grande Année 2002, Selosse Rosé, Henri Giraud Fut De Chene Rosé och Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.
Min anklagelse för sadism ovan gäller i princip ALLA som viker ut sig på den här tråden. (Man törs knappast tänka på vad en del av provningarna kan ha kostat...)Visa bifogad bild 16380
En trevlig Lördagskväll med vänner. Underbara Champagner alla tre, men Krug är som vanligt den bästa.
Superb sammanfattning av kvällen!Ännu en härlig Champagnekväll igår, med @Christer J , @LeChat , @LarsW , denna gång tema roseskumpa signerad @Christer J .
Helblint, fyra stycken glas.
1. Rökig, blommor, krut. Något väldigt bekant med doften. I munnen rik, med markerade fat och en fin bärighet. Någon grape och bra syra. Viss ålder men inte helt mogen. Gissade bra odlare och landade på 2002. 94 p. (också WOTN) Svar: Bollinger Grande Année Rosé 2002.
2. Fat, ox och skumbanan. I munnen ost, salt, skumbanan igen och sherry. Denna kände jag mig hyfsat säker på även om den inte blåste mig av banan denna gången. Kanske habitueringseffekten som gör att jag inte reagerar lika starkt länge då det är fjärde gången på 3 år jag provar denna. 93 p . Gissning och rätt svar: Selosse Rosé
3. Ung med viss bärighet, mineral och gummiton. Men ändå visst djup. Fruktig i munnen med känsla av viss dosage. Gissning, ung prestige typ Comtes. Öppnar upp sig med tid och värme. 91 p. Rätt svar: Henri Giraud Fut De Chene Rosé (vilket var en klar överraskning)
4. Mycket röd i färgen och även i stilen med mycket bärighet. Fräsh med toner av mynta och hallon och gelehallon. God, men känns mer simpel än övriga. Gissade odlare 2008-2012. 90 p. Svar: Eric Rodez Les Beurys Maceration 2009.
Visa bifogad bild 16401
2004 Jacquesson, Corne Bautray BdB
Stor doft, med galet mycket gröna äpplen (främst skalet), lite smör, flour, något blommigt och mot slutet även en släng av 90+%ig choklad. Väldigt rent och snyggt. Smakmässigt är det mer skal från gröna äpplen, tillsammans med någon annan “grön” ton. En del återhållen smörighet också. Den har börjat öppna upp sig, men det känns att den är i det yngre laget. Väldigt stramt med hög syra (2002?). Sylvasst och fokuserat! 91p.
Gillade det här skarpt; verkligen en stil jag är svag för. Borde ha fattat att det var Jacquesson! När 2008orna kommer blir det dyrt.
Grattis! Enbart 30 och redan klok som en uggla!
Ligger lite efter med inlägg nu med så mycket annat att stå i, men en kort rapport om hur bra den här flaskan var på min 30-årsdag!
1989 Henriot Rosé Millésime på magnum
Små fina bubblor men schysst kolsyra! Bra mogen ton i doften med smörkola, bröd, röda äpplen och lite mariekex! Riktigt stabil och fantastiskt ren smak av jordgubbar, hallon, fudge och äpple! En för mig toppenbra champagne och kul att den har hållit ihop så bra trots sin ålder. Är oehört glad att det ligger en till flaska i källaren och väntar på en, och den kan nog leverera bra om en fem-sex år!
94p
Ligger lite efter med inlägg nu med så mycket annat att stå i, men en kort rapport om hur bra den här flaskan var på min 30-årsdag!
1989 Henriot Rosé Millésime på magnum
Små fina bubblor men schysst kolsyra! Bra mogen ton i doften med smörkola, bröd, röda äpplen och lite mariekex! Riktigt stabil och fantastiskt ren smak av jordgubbar, hallon, fudge och äpple! En för mig toppenbra champagne och kul att den har hållit ihop så bra trots sin ålder. Är oehört glad att det ligger en till flaska i källaren och väntar på en, och den kan nog leverera bra om en fem-sex år!
94p