@vintomas bjöd återigen in till en minivertikal, denna gång av Bollinger La Grande Année, hemma hos honom på annandag påsk. Jag missade Cristal-provningen men kunde vara med på denna vilket gladde mig. Vi blev fyra personer:
@vintomas,
@Thirsty,
@v00alex och jag. Fyra deltagare betydde fyra årgångar av LGA + att Tomas lade till en 02a också så totalt fem årgångar: 02, 03, 04, 07, och 08. Ska vi vara korrekta så var det fyra årgångar av LGA + 2003 by Bollinger.
Precis som tidigare så var det väldigt trevligt och lärorikt. Alla flaskor provades halvblint. Efter att ha provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och de andra fortsatte med trevliga tilltugg och det som fanns kvar i flaskorna medan jag var tvungen att röra mig vidare. Jag kan verkligen varmt rekommendera fler att vara med på dessa minivertikaler hos Tomas när tillfällen ges framöver. Ett stort tack igen!
Visa bifogad bild 16781
Här presenteras flaskorna i den ordning som det slumpades att vi provade dem.
1. 2003 by Bollinger
Mörkast i färgen av alla och väldigt mycket bubblor i glaset, intensiv. Doften var distinkt och lite frän, jag var inne på att det möjligtvis var lite bränt eller rökigt. Jag tycker att det lugnade ner sig efter en stund och blev mer behagligt. Tyngd i smaken, mognad, äpple med en behaglig eftersmak i gomen. De intensiva bubblorna i glaset känns inte lika mycket i munnen. Omdömen från de andra var bra tyngd, utvecklad, viss friskhet, vanilj, nougat, frukt, stekta äpplen, äppelmos, mineral och syra: medel+.
Jag gillade verkligen denna!
Jag gissade på 04.
Eftermiddagens vinnare då tre av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!
2. Bollinger La Grande Année 2008
Ljusast i färgen av alla och mycket bubblor. Jag upplevde doften som mycket behagligare och mildare än 03. Andra kände desto mer som t.ex. citrus. Härligt brus i munnen, massor av Granny Smith-äpplen och hög syra. Andra omdömen var röda/gröna vaxade och saftiga äpplen, citrus, krita, chardonnay, blommigt och en friskare stil. Klart att den går att dricka nu om man gillar väldigt hög syra men jag tycker att den ska ligga i många år till.
Jag gissade på 08 och det gjorde alla andra med.
Ingen hade den som favorit.
3. Bollinger La Grande Année 2004
Den här var mörk i färgen med färre och långsammare bubblor i glaset. Doft av äpple och återigen något som påminde om det rökiga/brända jag kände i 03an men ändå behaglig. Andra kände nötter, kakao, fnas och torrt. En annan upplevde den som söt på näsan. Det var färre bubblor i glaset men desto mer i munnen med ett trevligt brus. Tydlig smak av äpple med en bra balans. Omdömen från de övriga var tropisk frukt, ananas, mogen persika, röda vinteräpplen, citrus, kakao, smör, fudge/kola, vanilj, nötter, utvecklad och koncentrerad.
Jag gissade på 02.
En person hade den som favorit.
4. Bollinger La Grande Année 2002
Färgen beskrivs som medel och bubblorna var få men med lite mer intensitet än 04an. Jag tyckte att doften var betydligt lättare och svagare än de andra flaskorna men ett annat omdöme var att det var honungskaraktär. Äpple var genomgående tydligt i alla flaskor men i denna tyckte jag inte alls att det var lika tydligt initialt men att det växte fram med lite tid. Jag tyckte att den var lättare och blommigare än de andra och hade en liten annorlunda stil. Andra kände röda äpplen, friskhet, rätt bra tyngd och lite mognad. En tyckte att den låg mellan ung och mogen och en annan tyckte att det var lätt, lite moget och en champagne som skulle passa bra att bjuda icke initierade på som säkerligen skulle uppskatta den.
Jag gissade på 03 eftersom att jag tyckte att den särskiljde sig från de andra flaskorna men när vi avtäckte dem och jag såg att det var 02 så tänkte jag direkt att jag kände igen mycket från Dom Pérignon 02 och kanske borde ha kunnat lista ut det. Jag kan i.a.f. konstatera att jag än så länge inte är såld på årgången trots att den hyllas så.
Ingen hade denna som sin favorit.
5. Bollinger La Grande Année 2007
Återigen medelfärg och få bubblor i glaset men intensiva. Jag tyckte att doften var svag och mild. Smak av äpple och lågmäld. Jag upplevde först att syran var låg men den ökade och de andra tyckte att den var hög. I övrigt från de andra så framkom gröna äpplen, frisk, lätt, ung och behöver mer tid. Jag skrev inte ner det men om jag inte minns fel så kom en rätt rejäl sågning från en av deltagarna med en liknelse av mineralvatten
Jag gissade på 07.
Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska.