Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
Bara jag som tycker den låter illa? :p gymnastikmatta, tvål å champinjoner på burk? :s
Gymnastikmatta låter väl gott?;)

Fast att de intressantaste vinerna innehåller knepiga dofter och smaker är väl mer vanligt än ovanligt. Att trycka näsan mot den gråa mattan i gymnastiken när man var liten var ingen höjdare. Men när något liknande poppar upp i ett vin så kan det tillföra en häftig komplexitet. Men jag gillar ju även röda viner med brettkaraktär, skitiga och animaliska drag. En del gillar andra gör det inte.

LarsW

Medlem
Champagne BYOB med @Christer J , @Crist(al)ian 77 och @kimnyblom igår.
Mycket trevlig tillställning även om man är lätt dehydrerad idag... :D

Som fördrink hade jag med en Bonnaire Variance BdB NV som serverades blint som mingelskumpa. Kan nog sägas att den gjorde succé mtp på pris (30 europapengar), flera gissningar på avsevärt äldre och årgångschampagner. Härligt ekad doft och frisk smak. Mtp korkens utseende så gissar jag den suttit i flaskan sådär 3-4 år.

Sen till kvällens uppställning.
1: Tydliga ålderstoner i doften. Champinjon, bröd och lakrits. Mogen smak. Surdegsbröd. Citrongräs och citronsaft. Var utan större tvekan kvällens äldsta skumpa. Växte under kvällen och som vanligt var den sista slurken den bästa.
Gissning... var mitt vin så ingen gissning här.
Rätt svar: Pierre Peters les Chetillons 2000

2: Fick först sauvgnon balnc vibbar på denna av någon anledning, sedan fräsch doft med citrus och gräslök. I munnen ganska mjuk med lätt syra, bärig och trevlig citrusskalbeska och en god rökighet.
Gissning... hus... 2004 BdB nånting..0
Rätt svar: Billecart Salmon Cuvee Louis 2006

3: Mums! Krut, citron, röda remmar och banan i doften. Smak med Limoncello, rosmarin, ek och mandelmassa. En trevlig rökton här också.
Gissning... BdD igen... tror jag gissade 2008 men inte säker.
Rätt svar: Vilmart Coeur de Cuvee 2008 jäsiken denna var god, WOTN för tre av fyra!

4: Doft med hav och ostron. Päron och duschtvål. Sen tutti-frutti... klart mest funky skumpan för kvällen... Smaken är stram som tusan, stål, citron och surt godis.
Gissning... återigen en BdB (börjar ana en trend här...), ungt som tusan. Odlare.
Rätt svar: Marie Noelle Ledru extra brut... Jättekul att smaka men den svagaste i flighten (men inte för kvällen... se nedan...) Vill mena att @Crist(al)ian 77 sa att denna legat på rygg ett antal år efter inköp men verkar ju inte mjuknat precis.

5: Oxiderade äpplen och limezest i doften, känns mogen både i doft och smak. I munnen är det en god skalbeska . Hög syra men fin frukt som kontrar. Drickfärdig och jättegod.
Gissning... tror jag mumlade ngt om hus... och BdB igen. 2002 eller 2004 av god kvalitet.
Rätt svar: Philliponat 1522 2008, mums igen, länge kvällens andra vin för mig även om den fick konkurrens av Chettilions på slutet.

Bonusvin 1:
I doften är det burkpersika, tallbarr, citrongräs och grädde.
I munnen är det syra+++, syrliga pastiller och sockervadd.
Inte särskilt kul, vi var inne på om det ens var en champagne.
Rätt var: Guldkula. Tre av fyra satte denna som den svagaste flaskan. Korrekt förvisso men ganska... meh!

Bonusvin 2:
Trocadero, bröc och jäst med citron i doften. Ganska sötlig smak med mycket äpplen och godis... Börjar bli lite påverkad av mägnde skumpa här så noterna blir därefter.
Noll koll på vad jag gissade.
Rätt svar: Paul Bara Comtesse 2005 , hyfsat säker på att jag gillade denna!

I fallande ordning.
WOTN: Vilmart Coeur de Cuvee 2008
2: Philliponat 1522 2008
3: Pierre Peters les Chetillons 2000
4: Billecart Salmon Cuvee Louis 2006
5: Paul Bara Comtesse 2005 (tror jag...:p)
6: Bonnaire Variance BdB NV
7: Marie Noelle Ledru extra brut
8: Guldkula.

thumbnail_20190426_200559.jpg

Trydebull

Medlem
Två 2008 i topp bådar gott med tanke på alla 2008or som inhandlats under de senaste åren, bl.a. 5 st Vilmart CdC:D.

Också någon form av inlägg gällande debatten kring årgångar!

Rätt var: Guldkula. Tre av fyra satte denna som den svagaste flaskan. Korrekt förvisso men ganska... meh!
Och jag som ändå tyckt att just Guldkula varit bättre än många standard NV på SB (utan att för den skull vara ett fabulöst vin). Tydligt nedröstad i den frågan i varje fall... Åtminstone från Göteborg...

LarsW

Medlem
Två 2008 i topp bådar gott med tanke på alla 2008or som inhandlats under de senaste åren, bl.a. 5 st Vilmart CdC:D.
Stabil investering!

Och jag som ändå tyckt att just Guldkula varit bättre än många standard NV på SB (utan att för den skull vara ett fabulöst vin). Tydligt nedröstad i den frågan i varje fall... Åtminstone från Göteborg...
Alltså... den slogs ju inte riktigt i sin egen viktklass här bortsett från kanske Bonnairen, men ingen skam att förlora mot en Bonnaire! ;)

Champagne99

Medlem
@vintomas bjöd återigen in till en minivertikal, denna gång av Bollinger La Grande Année, hemma hos honom på annandag påsk. Jag missade Cristal-provningen men kunde vara med på denna vilket gladde mig. Vi blev fyra personer: @vintomas, @Thirsty, @v00alex och jag. Fyra deltagare betydde fyra årgångar av LGA + att Tomas lade till en 02a också så totalt fem årgångar: 02, 03, 04, 07, och 08. Ska vi vara korrekta så var det fyra årgångar av LGA + 2003 by Bollinger.

Precis som tidigare så var det väldigt trevligt och lärorikt. Alla flaskor provades halvblint. Efter att ha provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och de andra fortsatte med trevliga tilltugg och det som fanns kvar i flaskorna medan jag var tvungen att röra mig vidare. Jag kan verkligen varmt rekommendera fler att vara med på dessa minivertikaler hos Tomas när tillfällen ges framöver. Ett stort tack igen!

20190422_161027.jpg

Här presenteras flaskorna i den ordning som det slumpades att vi provade dem.

1. 2003 by Bollinger

Mörkast i färgen av alla och väldigt mycket bubblor i glaset, intensiv. Doften var distinkt och lite frän, jag var inne på att det möjligtvis var lite bränt eller rökigt. Jag tycker att det lugnade ner sig efter en stund och blev mer behagligt. Tyngd i smaken, mognad, äpple med en behaglig eftersmak i gomen. De intensiva bubblorna i glaset känns inte lika mycket i munnen. Omdömen från de andra var bra tyngd, utvecklad, viss friskhet, vanilj, nougat, frukt, stekta äpplen, äppelmos, mineral och syra: medel+.

Jag gillade verkligen denna!

Jag gissade på 04.

Eftermiddagens vinnare då tre av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!

2. Bollinger La Grande Année 2008

Ljusast i färgen av alla och mycket bubblor. Jag upplevde doften som mycket behagligare och mildare än 03. Andra kände desto mer som t.ex. citrus. Härligt brus i munnen, massor av Granny Smith-äpplen och hög syra. Andra omdömen var röda/gröna vaxade och saftiga äpplen, citrus, krita, chardonnay, blommigt och en friskare stil. Klart att den går att dricka nu om man gillar väldigt hög syra men jag tycker att den ska ligga i många år till.

Jag gissade på 08 och det gjorde alla andra med.

Ingen hade den som favorit.

3. Bollinger La Grande Année 2004

Den här var mörk i färgen med färre och långsammare bubblor i glaset. Doft av äpple och återigen något som påminde om det rökiga/brända jag kände i 03an men ändå behaglig. Andra kände nötter, kakao, fnas och torrt. En annan upplevde den som söt på näsan. Det var färre bubblor i glaset men desto mer i munnen med ett trevligt brus. Tydlig smak av äpple med en bra balans. Omdömen från de övriga var tropisk frukt, ananas, mogen persika, röda vinteräpplen, citrus, kakao, smör, fudge/kola, vanilj, nötter, utvecklad och koncentrerad.

Jag gissade på 02.

En person hade den som favorit.

4. Bollinger La Grande Année 2002

Färgen beskrivs som medel och bubblorna var få men med lite mer intensitet än 04an. Jag tyckte att doften var betydligt lättare och svagare än de andra flaskorna men ett annat omdöme var att det var honungskaraktär. Äpple var genomgående tydligt i alla flaskor men i denna tyckte jag inte alls att det var lika tydligt initialt men att det växte fram med lite tid. Jag tyckte att den var lättare och blommigare än de andra och hade en liten annorlunda stil. Andra kände röda äpplen, friskhet, rätt bra tyngd och lite mognad. En tyckte att den låg mellan ung och mogen och en annan tyckte att det var lätt, lite moget och en champagne som skulle passa bra att bjuda icke initierade på som säkerligen skulle uppskatta den.

Jag gissade på 03 eftersom att jag tyckte att den särskiljde sig från de andra flaskorna men när vi avtäckte dem och jag såg att det var 02 så tänkte jag direkt att jag kände igen mycket från Dom Pérignon 02 och kanske borde ha kunnat lista ut det. Jag kan i.a.f. konstatera att jag än så länge inte är såld på årgången trots att den hyllas så.

Ingen hade denna som sin favorit.

5. Bollinger La Grande Année 2007

Återigen medelfärg och få bubblor i glaset men intensiva. Jag tyckte att doften var svag och mild. Smak av äpple och lågmäld. Jag upplevde först att syran var låg men den ökade och de andra tyckte att den var hög. I övrigt från de andra så framkom gröna äpplen, frisk, lätt, ung och behöver mer tid. Jag skrev inte ner det men om jag inte minns fel så kom en rätt rejäl sågning från en av deltagarna med en liknelse av mineralvatten :)

Jag gissade på 07.

Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska.

Mattias Schyberg

Administratör
@vintomas bjöd återigen in till en minivertikal, denna gång av Bollinger La Grande Année, hemma hos honom på annandag påsk. Jag missade Cristal-provningen men kunde vara med på denna vilket gladde mig. Vi blev fyra personer: @vintomas, @Thirsty, @v00alex och jag. Fyra deltagare betydde fyra årgångar av LGA + att Tomas lade till en 02a också så totalt fem årgångar: 02, 03, 04, 07, och 08. Ska vi vara korrekta så var det fyra årgångar av LGA + 2003 by Bollinger.

Precis som tidigare så var det väldigt trevligt och lärorikt. Alla flaskor provades halvblint. Efter att ha provat så röstade vi på vår personliga favorit, diskuterade varje flaska och gissade årgång innan vi avtäckte alla flaskor och de andra fortsatte med trevliga tilltugg och det som fanns kvar i flaskorna medan jag var tvungen att röra mig vidare. Jag kan verkligen varmt rekommendera fler att vara med på dessa minivertikaler hos Tomas när tillfällen ges framöver. Ett stort tack igen!

Visa bifogad bild 16781

Här presenteras flaskorna i den ordning som det slumpades att vi provade dem.

1. 2003 by Bollinger

Mörkast i färgen av alla och väldigt mycket bubblor i glaset, intensiv. Doften var distinkt och lite frän, jag var inne på att det möjligtvis var lite bränt eller rökigt. Jag tycker att det lugnade ner sig efter en stund och blev mer behagligt. Tyngd i smaken, mognad, äpple med en behaglig eftersmak i gomen. De intensiva bubblorna i glaset känns inte lika mycket i munnen. Omdömen från de andra var bra tyngd, utvecklad, viss friskhet, vanilj, nougat, frukt, stekta äpplen, äppelmos, mineral och syra: medel+.

Jag gillade verkligen denna!

Jag gissade på 04.

Eftermiddagens vinnare då tre av oss, inklusive jag, hade denna som favorit!

2. Bollinger La Grande Année 2008

Ljusast i färgen av alla och mycket bubblor. Jag upplevde doften som mycket behagligare och mildare än 03. Andra kände desto mer som t.ex. citrus. Härligt brus i munnen, massor av Granny Smith-äpplen och hög syra. Andra omdömen var röda/gröna vaxade och saftiga äpplen, citrus, krita, chardonnay, blommigt och en friskare stil. Klart att den går att dricka nu om man gillar väldigt hög syra men jag tycker att den ska ligga i många år till.

Jag gissade på 08 och det gjorde alla andra med.

Ingen hade den som favorit.

3. Bollinger La Grande Année 2004

Den här var mörk i färgen med färre och långsammare bubblor i glaset. Doft av äpple och återigen något som påminde om det rökiga/brända jag kände i 03an men ändå behaglig. Andra kände nötter, kakao, fnas och torrt. En annan upplevde den som söt på näsan. Det var färre bubblor i glaset men desto mer i munnen med ett trevligt brus. Tydlig smak av äpple med en bra balans. Omdömen från de övriga var tropisk frukt, ananas, mogen persika, röda vinteräpplen, citrus, kakao, smör, fudge/kola, vanilj, nötter, utvecklad och koncentrerad.

Jag gissade på 02.

En person hade den som favorit.

4. Bollinger La Grande Année 2002

Färgen beskrivs som medel och bubblorna var få men med lite mer intensitet än 04an. Jag tyckte att doften var betydligt lättare och svagare än de andra flaskorna men ett annat omdöme var att det var honungskaraktär. Äpple var genomgående tydligt i alla flaskor men i denna tyckte jag inte alls att det var lika tydligt initialt men att det växte fram med lite tid. Jag tyckte att den var lättare och blommigare än de andra och hade en liten annorlunda stil. Andra kände röda äpplen, friskhet, rätt bra tyngd och lite mognad. En tyckte att den låg mellan ung och mogen och en annan tyckte att det var lätt, lite moget och en champagne som skulle passa bra att bjuda icke initierade på som säkerligen skulle uppskatta den.

Jag gissade på 03 eftersom att jag tyckte att den särskiljde sig från de andra flaskorna men när vi avtäckte dem och jag såg att det var 02 så tänkte jag direkt att jag kände igen mycket från Dom Pérignon 02 och kanske borde ha kunnat lista ut det. Jag kan i.a.f. konstatera att jag än så länge inte är såld på årgången trots att den hyllas så.

Ingen hade denna som sin favorit.

5. Bollinger La Grande Année 2007

Återigen medelfärg och få bubblor i glaset men intensiva. Jag tyckte att doften var svag och mild. Smak av äpple och lågmäld. Jag upplevde först att syran var låg men den ökade och de andra tyckte att den var hög. I övrigt från de andra så framkom gröna äpplen, frisk, lätt, ung och behöver mer tid. Jag skrev inte ner det men om jag inte minns fel så kom en rätt rejäl sågning från en av deltagarna med en liknelse av mineralvatten :)

Jag gissade på 07.

Ingen hade denna som favorit. Jag rankade den som kvällens minst bra flaska.
2003 verkar också vara ett år att hålla koll på. ;)

Jesper L

Medlem
Bollinger La Grande Annee 2007 testad på KaDeWes (Berlin) champagnebar 30/4-2019

Doft: första doften är övermogen banan och thailändska bananchips, mango. Doften domineras även efter 30 minuter av övermogen banan. Banandoften vägrar försvinna?!

Smak: Mango, grapefrukt och persika. Toner av stekt/grillad lime. Efter 30 minuter kommer toner av ek fram men smaken av grapefrukt har övergått till en blandning av olika citrus.

Edit: efter cirka 45 minuter började den även smaka banan. Vet i sjuttsingen vad jag tycker om det egentligen...

upload_2019-4-30_16-59-27.jpeg

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ren spekulation då jag inte var där eller provat 2003an, men för mig låter det lite på noterna som ett resultat av mognad - 2003an var helt enkelt den i lineupen som var helt drickfärdig?
Ja, precis. Många av oss väntar ju sällan 10 år eller mer innan vi poppar. ”Bleka” årgångar är dessutom lättare att få tag i och ofta billigare (på fria marknader). Om de då också levererar bättre idag är de ju ett bättre köp om man tänkt dricka inom de närmsta åren. :)

Ekdahl

Medlem
Ja, precis. Många av oss väntar ju sällan 10 år eller mer innan vi poppar. ”Bleka” årgångar är dessutom lättare att få tag i och ofta billigare (på fria marknader). Om de då också levererar bättre idag är de ju ett bättre köp om man tänkt dricka inom de närmsta åren. :)
Japp, och speciellt Champagne är extremsport. Vanligt maraton duger inte. 2002 som är 17 år är inte klar och 2003 som är ett svagt år levererar nu som 16-åring.
Bra rödpang från findistrikt är ofta ändå rätt trevliga redan i 10-15-årsåldern, även bra årgångar (varning: generalisering). Just saying.

Duménil Brut Millésimé 2008, Premier Cru
Första doften var som ett skepp kommer lastat med jäst och övermogen melon, efter en stund lugnade sig anstormningen och fram klev det gröna granny smith äpplet, brioche, lime och lite muskot.
Hög syra och smak av lime/citron med några brödtoner lurpassandes i periferin - syrligheten av citrus satt kvar länge!
Mycket gott, 89p.

Attachments

• Duménil 2008.jpg
    Duménil 2008.jpg
    41,1 KB · Visningar: 283
Hade två gäster förbi under seneftermiddagen/kvällen och öppnade två riktigt bra flaskor.

Krug Clos du Mesnil 1995:
Svårt att beskriva så oerhörd elegans och intensitet. (Noterar att jag upplevde den som klart bättre än hur det verkat på poängen (ungefär 94-95).) Ljus i tonen, med ett lager av källare ovanpå. Levererade (närapå) maximalt såväl i doft och smak. CdM är sannerligen snudd på perfekt champagne och vin.
Min poäng ligger kring 97-98.

Krug 1995 (tyvärr inte helt optimalt förvarad):
En väldigt bra champagne, med koncentration och det mesta. Dock överskuggad av den andra, som hade än mer elegans. Doften var något mindre bra än jag minns, men det kan bero på den icke-optimala förvaringen och/eller konkurrensen.
Min poäng ligger kring 94.

Samtliga tre närvarande (mig själv inkluderad) föredrog utan tvekan CdM 1995 framför Krug 1995, som i andra sammanhang skulle framstått som mycket bra.
Jag var ensam om att ha druckit CdM vid tidigare tillfälle(n).

FredrikC

Medlem
Hade två gäster förbi under seneftermiddagen/kvällen och öppnade två riktigt bra flaskor.

Krug Clos du Mesnil 1995:
Svårt att beskriva så oerhörd elegans och intensitet. (Noterar att jag upplevde den som klart bättre än hur det verkat på poängen (ungefär 94-95).) Ljus i tonen, med ett lager av källare ovanpå. Levererade (närapå) maximalt såväl i doft och smak. CdM är sannerligen snudd på perfekt champagne och vin.
Min poäng ligger kring 97-98.

Krug 1995 (tyvärr inte helt optimalt förvarad):
En väldigt bra champagne, med koncentration och det mesta. Dock överskuggad av den andra, som hade än mer elegans. Doften var något mindre bra än jag minns, men det kan bero på den icke-optimala förvaringen och/eller konkurrensen.
Min poäng ligger kring 94.

Samtliga tre närvarande (mig själv inkluderad) föredrog utan tvekan CdM 1995 framför Krug 1995, som i andra sammanhang skulle framstått som mycket bra.
Jag var ensam om att ha druckit CdM vid tidigare tillfälle(n).
Satan! En cdm från 95 gick för över 14' förra veckan såg jag. Måste vara magiskt att få dricka!

Satan! En cdm från 95 gick för över 14' förra veckan såg jag. Måste vara magiskt att få dricka!
Den var absolut strålande, trots de (i relativa termer) ganska dämpade förväntningar jag fått av (återigen, i relativa termer) ganska måttliga poäng.

Tycker dock att över 14 kkr var väl högt. Den bör kunna gå att hitta till bättre pris än så, om än inte nödvändigtvis i Sverige.

jrick

Medlem
Japp, och speciellt Champagne är extremsport. Vanligt maraton duger inte. 2002 som är 17 år är inte klar och 2003 som är ett svagt år levererar nu som 16-åring.
Bra rödpang från findistrikt är ofta ändå rätt trevliga redan i 10-15-årsåldern, även bra årgångar (varning: generalisering). Just saying.
Den riktiga sporten är ju att lyckas spara sina flaskor länge. Nu när man köper champagne och får en flaska med vin som redan är 8-9 år gammalt är det ju doping jämfört med att köpa 1-3 år gammalt rödvin :)

Toppen